Τροπολογία διεξόδου για εργολάβους δημοσίων έργων

Τροπολογία διεξόδου για εργολάβους δημοσίων έργων

Συγκρατημένη αισιοδοξία εξέφρασε ο δήμαρχος Καλαμάτας στο “Θ”

Σε βαθύ τούνελ κρίσης έχουν μπει τα δημόσια έργα και η κυβέρνηση αποφάσισε με αρκετή χρονοκαθυστέρηση να καταθέσει τις προηγούμενες ημέρες τροπολογία στην οποία προβλέπει ταυτόχρονα δυνατότητα εξάμηνης παράτασης στην υλοποίηση κάθε εργολαβίας, αλλά και πριμ 5% για όσους δεν κάνουν χρήση της.

Προβλέπεται, επίσης, κατά παρέκκλιση των κείμενων διατάξεων, αύξηση των αποζημιώσεων με απολογιστικό τρόπο και χωρίς δαπάνες αναθεώρησης για συγκεκριμένα υλικά (άσφαλτος, PVC, HDPE) οι τιμές των οποίων θεωρείται ότι έχουν αυξηθεί υπέρμετρα στη διάρκεια της κρίσης. Η  τροπολογία δε συνοδεύεται από κάποια κοστολόγηση και κατατέθηκε από το υπουργείο Υποδομών σε νομοσχέδιο του υπουργείου Δικαιοσύνης.

Σχολιάζοντας στο “Θ” την τροπολογία, ο δήμαρχος Καλαμάτας, Θανάσης Βασιλόπουλος, έδειξε συγκρατημένη αισιοδοξία, αφού, όπως μας είπε, τόσο ο ίδιος όσο και οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου δεν έχουν ακόμα εκτιμήσει ουσιαστικά και τυπικά την απόφαση του υπουργείου Υποδομών. Έδειξε δε στις δηλώσεις του να διάκειται φιλικά στην απόφαση για το “μπόνους”, αλλά και σκεπτικισμό για τη δυνατότητα εξάμηνης παράτασης.

Αντίθετα, ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Γιώργος Καραγιάννης, βλέπει την τροπολογία ως λύση στα προβλήματα που υπάρχουν. Όπως επισήμανε, η αντίδραση του υπουργείου ήταν άμεση σε μία κρίσιμη χρονική συγκυρία για την αγορά.

Όπως εξήγησε, «η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία ήρθε ως επιστέγασμα μιας διαφαινόμενης ενεργειακής κρίσης, ήδη από το περασμένο έτος, και ήταν αναγκαία η ανάληψη πρωτοβουλιών, ώστε να συνεχίσουν απρόσκοπτα να εκτελούνται τα έργα».

Ο κ. Καραγιάννης ξεκαθάρισε ότι «με τη νομοθετική ρύθμιση στηρίζονται κατά κύριο λόγο τα μικρότερα έργα που γίνονται από Δήμους, Περιφέρειες και μικρές αναθέτουσες αρχές, έργα καθημερινότητας έχουν το μεγαλύτερο πρόβλημα».

Μάλιστα, υπενθύμισε ότι «ο χώρος των υποδομών απασχολεί εκατοντάδες χιλιάδες εργαζομένους, ενώ όταν σταματούν τα έργα απολύεται κόσμος. Δεν αφορά μεγαλοεργολάβους, αλλά μικρούς εργολήπτες σε όλη τη χώρα».

«Με την αγορά των κατασκευών συνδέονται περίπου 100 επαγγέλματα, αν εσείς θέλετε να κλείσει όλη η αγορά, να μη δουλεύει τίποτα, να μας το πείτε» ανέφερε απαντώντας σε βουλευτές της αντιπολίτευσης.

Στη συνέχεια, διευκρίνισε: «Χρειάζονται και επιπλέον παρεμβάσεις, προκειμένου να δώσουμε τη δυνατότητα στις επιχειρήσεις να εκτελέσουν τα έργα. Γιατί τα έργα γίνονται μεν από ιδιώτες εργολάβους, αλλά γίνονται για λογαριασμό του Δημοσίου, του ελληνικού λαού συνολικά».

Ο κ. Καραγιάννης υπογράμμισε ότι «όταν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τον Κώστα Καραμανλή συνειδητοποιούμε ότι οι τιμές που πληρώνουμε τους ιδιώτες είναι συχνά πολύ κάτω από το κόστος προμήθειας των υλικών, δεν μπορούμε να κάνουμε πως δεν το βλέπουμε. Δε μας το επιτρέπει η ιδεολογική μας συγκρότηση, δεν το επιτρέπει η αντίληψη που έχουμε για την οικονομία και το ρυθμιστικό ρόλο του κράτους απέναντι στις στρεβλώσεις. Και γι’ αυτό παρεμβαίνουμε».

Τόνισε δε ότι το πρόβλημα των αυξημένων τιμών εντείνεται στις περιπτώσεις εργολαβιών με υψηλές εκπτώσεις, όπου συναντώνται περιπτώσεις που εργολάβοι προτιμούν να κηρυχτούν έκπτωτοι και να καταπέσει η εγγυητική τους, παρά να συνεχίσουν έργα υπό αυτές τις συνθήκες.

«Το αίτημα των αναδόχων για πάγωμα της εργολαβίας θα είναι δεσμευτικό για τις αναθέτουσες αρχές και ο χρόνος αυτός δε θα προσμετράται ως παράταση των έργων», υπογράμμισε ο υφυπουργός.

Σε ό,τι αφορά το πριμ το οποίο προβλέπεται στη ρύθμιση, ξεκαθάρισε: «Οι εργολήπτες ή παίρνουν παράταση για έξι μήνες ή μπόνους 5% και ολοκληρώνουν το έργο στην ώρα τους. Καθαρές κουβέντες και καθαρές λύσεις».

Α.Π.