Κερδίζει τις εντυπώσεις Αμερικανών, αλλά «χάνει» σε υγιεινή και βιωσιμότητα
Η Ελλάδα εξακολουθεί να απολαμβάνει υψηλή διεθνή φήμη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τις ταξιδιωτικές ιστοσελίδες, σύμφωνα με την τελευταία ανάλυση του INSETE Intelligence για το δεύτερο τρίμηνο του 2025. Η συνολική εικόνα της χώρας καταγράφει επιδόσεις πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, με ιδιαίτερη έμφαση στη φιλοξενία και την ποιότητα εξυπηρέτησης, που αποτελούν το βασικό πυλώνα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος.
Η Περιφέρεια Πελοποννήσου κατέγραψε υψηλό επίπεδο ικανοποίησης επισκεπτών (9,1), ισάξιο με εκείνο ώριμων προορισμών, όπως η Κρήτη, η Αττική και τα Δωδεκάνησα. Ωστόσο, η επίδοση αυτή την τοποθετεί με τους τελευταίους της λίστας, με την κορυφή να καταλαμβάνεται από τη Δυτική Μακεδονία και τη Θεσσαλία (9,5).
Ιδιαίτερη σημασία έχει το γεγονός ότι οι επισκέπτες από τις Ηνωμένες Πολιτείες βαθμολόγησαν την εμπειρία τους στην Πελοπόννησο με 9,6, μία από τις υψηλότερες βαθμολογίες που δόθηκαν σε οποιαδήποτε ελληνική Περιφέρεια. Αυτό αναδεικνύει τη δυναμική της περιοχής στην προσέλκυση επισκεπτών υψηλών απαιτήσεων από αγορές μακρινής απόστασης.

Δυνατά σημεία και υστερήσεις
Η Πελοπόννησος ακολουθεί τη γενική τάση της χώρας ως προς την πολύ θετική εικόνα σε φιλοξενία και πολιτισμό. Τα μνημεία της αρχαιότητας (Μυκήνες, Επίδαυρος), οι παραδοσιακοί οικισμοί και οι εναλλακτικές μορφές τουρισμού (ορεινός, γαστρονομικός, θρησκευτικός) εμπλουτίζουν την τουριστική εμπειρία.
Ωστόσο, η Περιφέρεια εμφανίζει – όχι μόνο το συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, αλλά και σε προηγούμενες μετρήσεις – μια σημαντική αδυναμία στο δείκτη υγιεινής, με μόλις 6,0 – τη χαμηλότερη επίδοση σε εθνικό επίπεδο. Το γεγονός αυτό υπογραμμίζει την ανάγκη για στοχευμένες παρεμβάσεις σε υποδομές, υπηρεσίες καθαριότητας και γενικότερη διαχείριση χώρων φιλοξενίας.
Στο πεδίο της βιωσιμότητας, η Πελοπόννησος ακολουθεί τη μεσαία κατηγορία (8,1), αλλά απέχει από τις κορυφαίες επιδόσεις της Θεσσαλίας (9,7) ή της Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης (9,6). Η χαμηλή διείσδυση περιβαλλοντικά πιστοποιημένων επιχειρήσεων αποτελεί εμπόδιο στην προσαρμογή της Περιφέρειας στις νέες ανάγκες των ταξιδιωτών, που δίνουν έμφαση στη βιώσιμη εμπειρία.
Η εικόνα της Ελλάδας και ο ρόλος της Πελοποννήσου
Σε διεθνές επίπεδο, η Ελλάδα κατέλαβε την 5η θέση στο δείκτη διαδικτυακής φήμης NSI (39), πίσω από την Κροατία, την Αθήνα, την Ιταλία και την Πορτογαλία, αλλά πάνω από την Ισπανία. Η διαδικτυακή συζήτηση γύρω από τον πολιτισμό, τη φιλοξενία και τη γαστρονομία διατηρεί τη θετική εικόνα, ενώ οι φυσικές καταστροφές και οι περιβαλλοντικές προκλήσεις ρίχνουν το δείκτη σε ορισμένες Περιφέρειες.
Οι συζητήσεις στο διαδίκτυο για τον πολιτισμό κυριάρχησαν με 50.106 αναφορές, ενισχύοντας τη θετική εικόνα της Ελλάδας και σημειώνοντας υψηλό σκορ στο Δείκτη NSI (87).
Η φιλοξενία (79) και η γαστρονομία (78) ακολούθησαν ως πηγές θετικών ιστοριών με υψηλές βαθμολογίες.
Στις θετικές ιστορίες περιλαμβάνονται αφηγήσεις που αναδεικνύουν τα εμβληματικά αξιοθέατα και τις εμπειρίες της Ελλάδας.
Οι γαστρονομικές αφηγήσεις ενίσχυσαν την ελκυστικότητα της χώρας και σχετίζονται κυρίως με αναφορές σε γευσιγνωσίες ελαιολάδου, χορτοφαγικά πιάτα και παραδοσιακά επιδόρπια, ενώ η φιλοξενία ενισχύθηκε μέσω αναφορών στην τοπική φιλοξενία και τις ευθυγραμμισμένες με τις νέες τάσεις επιλογές (π.χ. vegan καταλύματα).
Σε αυτό το πλαίσιο, η Πελοπόννησος διατηρεί υψηλή φήμη στους επισκέπτες για την πολιτιστική της κληρονομιά και τις γαστρονομικές της εμπειρίες (παραδοσιακά προϊόντα, ελαιόλαδο, τοπικές κουζίνες), ενώ αποτελεί και ελκυστικό προορισμό για αναψυχή στη θάλασσα, αν και δε βρίσκεται στην κορυφή των σχετικών δεικτών όπως οι Κυκλάδες ή η Ήπειρος.
Το στοίχημα για την Περιφέρεια Πελοποννήσου είναι διπλό: Από τη μία, να κεφαλαιοποιήσει τη διεθνή απήχηση που έχει, ειδικά στις αγορές των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου, και από την άλλη, να βελτιώσει τις επιδόσεις σε υγιεινή και βιωσιμότητα, επενδύοντας σε ανθεκτικές υποδομές και ενθαρρύνοντας τις επιχειρήσεις να προχωρήσουν σε περιβαλλοντική πιστοποίηση.
Της Βίκυς Βετουλάκη