Αφαίρεσαν το ιστορικό σύμβολο – τοπόσημο του σιδηροδρόμου από το σταθμό
Συγκίνηση, απορία, οργή και αγανάκτηση τα συναισθήματα συνταξιούχων σιδηροδρομικών, κατοίκων και τουριστών χθες το πρωί στην Κυπαρισσία βλέποντας τη διαδικασία αφαίρεσης και απομάκρυνσης του «Μουτζούρη» από το σταθμό του ΟΣΕ.
«Τέλος εποχής» έβαλε χθες ο ΟΣΕ έπειτα από σχεδόν 40 χρόνια, όταν ο τότε πρόεδρός του, Ανδρέας Λαμπρινόπουλος, ικανοποίησε το αίτημα του τότε δημάρχου Κυπαρισσίας, Κωνσταντίνου (Τάκη) Αδαμόπουλου, παραχωρώντας εσαεί στο Δήμο Κυπαρισσίας το χώρο πλησίον της κεντρικής πλατείας, που λειτουργούσε για χρόνια ως παιδική χαρά, αλλά, δυστυχώς, εγκαταλείφθηκε και καταργήθηκε την προηγούμενη δημοτική περίοδο. Παράλληλα, έστειλε τον «Μουτζούρη» ως μουσειακό έκθεμα του σιδηροδρόμου, που τοποθετήθηκε στην αυλή του σταθμού Κυπαρισσίας.

«Στο Σιδηροδρομικό Μουσειακό Εκθετήριο Κυπαρισσίας εκτίθεται η ατμομηχανή της γραμμής Κυπαρισσίας – Πάτρας των Σιδηροδρόμων Πειραιώς – Αθηνών – Πελοποννήσου (ΣΠΑΠ) με αριθμό Ζς 7.536, τύπου Krauss, της σειράς Ζς 531-555, με περίοδο κατασκευής στο Μόναχο, μεταξύ των ετών 1911-1925» αναφερόταν μέχρι πριν από λίγα χρόνια στην ιστοσελίδα του ΟΣΕ. Αντί, λοιπόν, ο ΟΣΕ, εδώ και χρόνια, να συντηρήσει τον «Μουτζούρη» ή, έστω, να επιτρέψει σε ιδιώτες – επαγγελματίες της Κυπαρισσίας και τις τοπικές Αρχές να συντηρήσουν εκείνοι τη μηχανή, όπως είχαν ζητήσει, άφησε το ιστορικό κειμήλιο στο έλεος του χρόνου και της φθοράς.
«Τη μεταφορά πέντε μουσειακών οχημάτων από την Τρίπολη, την Κυπαρισσία και τους Αγίους Αναργύρους στο Σιδηροδρομικό Μουσείο αποφάσισε ο ΟΣΕ. Η συλλογή του μουσείου, μέχρι σήμερα, περιλαμβάνει σχεδόν 30 αντιπροσωπευτικά δείγματα τροχαίου υλικού από τη δεκαετία του 1870 έως τη δεκαετία του 1950, καθώς και πληθώρα λοιπού σιδηροδρομικού υλικού», γράφαμε στο «Θ» τον Μάιο του 2025.
Προφανώς και έχουν ευθύνες, κυρίως η Δημοτική Αρχή Τριφυλίας, αλλά και οι τοπικοί φορείς, που δε ζήτησαν από τον ΟΣΕ να παραμείνει ο «Μουτζούρης» στο σταθμό της Κυπαρισσίας, να συντηρηθεί και αναδειχθεί περαιτέρω. Ίσως δεν το πήραν χαμπάρι, ίσως είχαν να ασχοληθούν με άλλα σοβαρότερα, ίσως απλώς δεν τους ενδιέφερε. Σημασία έχει ότι κανένας δεν παρενέβη στον ΟΣΕ για να μείνει ο «Μουτζούρης» στο σταθμό της Κυπαρισσίας και χθες απομακρύνθηκε, και μαζί του διεγράφη η τοπική ιστορία του σιδηροδρόμου, με το σταθμό να παραμένει κλειστός, τα άλλα κτήρια να ρημάζουν και τους χώρους της έκτασης του ΟΣΕ, που θα μπορούσε να λειτουργεί ως Σιδηροδρομικό – Πολιτιστικό Πάρκο, να είναι παρατημένοι.
Ευτυχώς που λειτουργεί το παλιό καφενείο του ΟΣΕ από δραστήριους επαγγελματίες ως κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος και υπάρχει στο σταθμό ένα σημείο αναφοράς «ζωντανό» στις μέρες μας.
«Το δάκρυ του Μουτζούρη»
Το Σάββατο 2 Αυγούστου 2008, δίπλα από τον «Μουτζούρη» στο σταθμό του ΟΣΕ Κυπαρισσίας, παρουσιάστηκε το βιβλίο του Γρηγόρη Χαλιακόπουλου «Το δάκρυ του Μουτζούρη,» με τον Φιλιατρινό συγγραφέα να τονίζει ότι εμπνεύστηκε το βιβλίο στο σταθμό της Κυπαρισσίας και κοιτάζοντας για ώρα τον «Μουτζούρη»! Ένα νοσταλγικό παραμύθι «ζωντάνεψε» δίπλα στις γραμμές του τρένου, παρουσιάζοντας την ιστορία της παλιάς ατμομηχανής.
Εμπορικός Σύλλογος Κυπαρισσίας: «Περιμένοντας το αεροπλάνο, μας πήραν το τρένο!»
Σε χθεσινή ανακοίνωση του Εμπορικού Συλλόγου Κυπαρισσίας αναφέρεται σχετικά: «Με οργή και αγανάκτηση καταγγέλλουμε την αιφνιδιαστική και χωρίς καμία ενημέρωση της τοπικής κοινωνίας μεταφορά της παλαιού τύπου μηχανής από το σταθμό του ΟΣΕ Κυπαρισσίας σε μουσείο στην Αθήνα. Η μηχανή αυτή για δεκαετίες κοσμούσε την πόλη μας και αποτελούσε ζωντανό σύμβολο της ιστορίας και της ταυτότητάς μας.

Η αφαίρεσή της είναι προσβολή προς την Κυπαρισσία και τους πολίτες της. Ενώ η πόλη μας περιμένει το αεροπλάνο, μας πήραν και το τρένο. Η Κυπαρισσία απογυμνώνεται και μικραίνει με όλους τους τρόπους. Απλά ντροπή. Απαιτούμε άμεσα διαφάνεια και εξηγήσεις: ποιος αποφάσισε, με ποια κριτήρια και γιατί αγνοήθηκε η τοπική κοινωνία. Η μηχανή ανήκει στην πόλη μας και στην ιστορική μας μνήμη. Καλούμε όλους τους πολίτες, τους φορείς και την Τοπική Αυτοδιοίκηση να πάρουν θέση. Η σιωπή ισοδυναμεί με συνενοχή. Η Κυπαρισσία δε θα αφήσει να λεηλατούν την ιστορία της».