Μεσσήνη – Εύα – Λάμπαινα: Νέα παράταση για το «σύγχρονο γεφύρι.. της Μεσσηνίας»

Μεσσήνη – Εύα – Λάμπαινα: Νέα παράταση για το «σύγχρονο γεφύρι.. της Μεσσηνίας»

Παρά τις συνεχείς εξαγγελίες, εγκρίσεις, υποσχέσεις και χρηματοδοτήσεις, το πολυαναμενόμενο έργο «Βελτίωση της 7ης Επαρχιακής Οδού Μεσσηνίας (τμήματα Μεσσήνη – Εύα και Εύα – Λάμπαινα)», προϋπολογισμού 7,45 εκατομμυρίων ευρώ, εξακολουθεί πέντε χρόνια μετά την έναρξη της διαδικασίας υλοποίησής του να βρίσκεται σε ημιτελή κατάσταση.

Η Περιφερειακή Επιτροπή Πελοποννήσου χθες ενέκρινε κατά πλειοψηφία και την 4η παράταση της προθεσμίας περαίωσης των εργασιών, μεταθέτοντας την ολοκλήρωση του έργου για τις 30 Απριλίου 2026, αν και η αρχική προθεσμία ήταν η 7η Μαρτίου 2023. Το έργο άρχισε να δημοπρατείται το 2020, με το διαγωνισμό να διεξάγεται στις 18 Νοεμβρίου 2020 και το συμφωνητικό να υπογράφεται στις 7 Σεπτεμβρίου 2021.

Κατά τη συνεδρίαση της επιτροπής χθες η μειοψηφία δεν ψήφισε την παράταση, με την περιφερειακή σύμβουλο Ντίνα Νικολάκου να τονίζει πως είναι αδιανόητο σε ένα έργο του 2020 να μην έχει ολοκληρωθεί ούτε το 20% του φυσικού αντικειμένου. Πρότεινε, δε, να μη δοθεί παράταση έως τον Απρίλιο, αλλά έως τέλος του 2025, για να φανεί αν υπάρχει κάποια εξέλιξη με την πρόοδο των εργασιών, αλλά η πρότασή της δεν έγινε δεκτή.

Από παράταση σε παράταση
Το έργο έχει γνωρίσει σειρά καθυστερήσεων, κυρίως λόγω εκκρεμοτήτων με τις απαλλοτριώσεις και τις επιτάξεις παρόδιων ιδιοκτησιών. Παρότι η σχετική διαδικασία ξεκίνησε ήδη από το 2020, μεγάλο μέρος των ιδιοκτητών δεν έχει ακόμη αποδεχθεί τις αποζημιώσεις, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η πρόσβαση των συνεργείων σε ολόκληρη τη ζώνη εργασιών. Από τους 356 περίπου ιδιοκτήτες που απαλλοτριώνεται η ιδιοκτησία τους έχουν αποδεχτεί και υπογράψει την απόφαση βεβαίωσης της επίταξης περίπου 184, ενώ 172 ιδιοκτήτες έχουν αρνηθεί.

Η υπόθεση έχει φτάσει στα δικαστήρια, με τη δίκη για τον καθορισμό της προσωρινής τιμής απαλλοτρίωσης να πραγματοποιείται τον Σεπτέμβριο του 2025, και η απόφαση να αναμένεται ακόμη. Επιπλέον, εκκρεμούν αιτήσεις ασφαλιστικών μέτρων από ιδιοκτήτες στο τμήμα Εύα – Λάμπαινα, με δικάσιμο στις 11 Νοεμβρίου 2025.

Προστίθενται και καθυστερήσεις λόγω μη ολοκλήρωσης μετατοπίσεων δικτύων ΔΕΔΔΗΕ και ΟΤΕ, παρότι έχουν υπογραφεί σχετικές συμβάσεις από το 2024.

Εργασίες… με το σταγονόμετρο
Μέχρι στιγμής έχουν ολοκληρωθεί χωματουργικές εργασίες και τεχνικά έργα σε περιορισμένα τμήματα, κυρίως μεταξύ Εύας και Αριστοδημείου, όπου υπήρξε συναινετική παραχώρηση εκτάσεων. Σε άλλα σημεία, οι εργασίες είτε δεν έχουν ξεκινήσει είτε προχωρούν με αργούς ρυθμούς, εξαιτίας των νομικών και τεχνικών εμποδίων.

Το έργο εντάχθηκε αρχικά στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Πελοπόννησος 2014–2020», συγχρηματοδοτούμενο κατά 80% από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ) και κατά 20% από εθνικούς πόρους, και στη συνέχεια μεταφέρθηκε στο νέο Πρόγραμμα «Πελοπόννησος 2021–2027».

Ανάδοχος είναι η εταιρεία Ανταίος Τεχνικών Κατασκευών Α.Ε. και εκτελεί το έργο με έκπτωση 41,13%.

Τι προβλέπει
Η «Βελτίωση της 7ης Επαρχιακής Οδού» αφορά δύο τμήματα συνολικού μήκους περίπου 8,4 χιλιομέτρων, με εργασίες διαπλάτυνσης, κατασκευής τεχνικών έργων, οχετών, πεζοδρομίων, σήμανσης και ασφάλισης, αποχέτευσης ομβρίων και οδοφωτισμού.

Η αναβάθμιση της οδού θεωρείται κομβικής σημασίας για την οδική ασφάλεια και την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής, καθώς συνδέει τη Μεσσήνη με τις Τοπικές Κοινότητες Εύας, Αριστοδημείου και Λάμπαινας, εξυπηρετώντας τόσο τους κατοίκους όσο και την πρόσβαση προς παραλιακούς οικισμούς, ενώ είναι και ο βασικός άξονας εξυπηρέτησης προς την Αρχαία Μεσσήνη.

Πέντε χρόνια μετά τη δημοπράτηση, το έργο παραμένει βαλτωμένο και παρά τη νέα παράταση έως τον Απρίλιο του 2026, κανείς δεν μπορεί να πει με βεβαιότητα πότε οι κάτοικοι θα δουν επιτέλους ολοκληρωμένη τη νέα οδό.

Να σημειωθεί ότι οι εργασίες που υπολείπονται είναι:

-Οι εργασίες οδοστρωσίας και ασφαλτόστρωσης στο τμήμα Εύα – Αριστοδήμειο

-Η ολοκλήρωση των χωματουργικών και των τεχνικών έργων στο τμήμα Αριστοδήμειο – Λάμπαινα και έπειτα οι εργασίες οδοστρωσίας και ασφαλτόστρωσης

– Η κατασκευή του τμήματος Μεσσήνη-Εύα.

Της Βίκυς Βετουλάκη