Δ. Τσάκωνας: «Η ομάδα κτίστηκε από το μηδέν και δεν έχουμε σκοπό να την γκρεμίσουμε»


Μέτωπο και στο γαστρονομικό τουρισμό επιχειρεί να ανοίξει ο Δήμος Δυτικής Μάνης. Έχοντας την πεποίθηση ότι η τοπική γαστρονομία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της πολιτισμικής κληρονομιάς που ενισχύει και διαφοροποιεί το τουριστικό προϊόν και εμπλουτίζει τη συνολική ταξιδιωτική εμπειρία, διοργάνωσε χθες το πρωί στο Πολιτιστικό Κέντρο Στούπας ημερίδα με θέμα «Μάνη, γαστρονομία και προσέλκυση τουριστών»,
Κι όμως, παρά το ενδιαφέρον του θέματος, οι επαγγελματίες που ανταποκρίθηκαν και έδωσαν το «παρών» ήταν ελάχιστοι.
Η ημερίδα ξεκίνησε με το χαιρετισμό του δημάρχου Δημ. Γιαννημάρα, ο οποίος αναφέρθηκε στις ενέργειες της Δημοτικής Αρχής για την προβολή του τόπου, που έχει ήδη αρχίσει να γίνεται γνωστός στο εξωτερικό, τόσο με την προβολή στη Σουηδία του ριάλιτι σόου «Ο πρωταθλητής των πρωταθλητών», σκηνές του οποίου γυρίστηκαν και στην περιοχή, όσο και με την ταινία «Πριν τα μεσάνυχτα», σκηνές της οποίας επίσης γυρίστηκαν στην περιοχή.
Κι όπως πρόσθεσε, στις 8 Ιουνίου αναμένεται στην περιοχή το πρώτο γκρουπ τουριστών, που θα προέρχεται από τους τουριστικούς πράκτορες οι οποίοι φιλοξενήθηκαν πρόσφατα από το Δήμο Δυτικής Μάνης.
Όπως τόνισε, «δε θα σταματήσουμε, αλλά θέλουμε τη συμμετοχή σας και ό,τι κάνουμε, είναι για το συμφέρον των δημοτών μας».
 
Ο γαστρονομικός τουρισμός  
Η δημοσιογράφος – συγγραφέας Νίκη Μηταρέα εστίασε την ομιλία της στο ότι τα φαγητά αλλά και το κρασί του τόπου μπορούν να γίνουν από τους πιο σημαντικούς λόγους που θα παροτρύνουν τους τουρίστες να τον επιλέξουν ως τουριστικό προορισμό. Χαρακτήρισε το γαστρονομικό τουρισμό μεγάλη δύναμη, σημειώνοντας πως κάποιος μπορεί να θυμηθεί πιο εύκολα μια ωραία γεύση από ένα τοπίο και παρουσίασε το προφίλ του γαστρονομικού τουρίστα, αλλά και στοιχεία από τις ΗΠΑ. Σύμφωνα με αυτά, το 17% των τουριστών ασχολήθηκε με το φαγητό και το κρασί στις διακοπές του την τελευταία τριετία, ένα ποσοστό που αναμένεται να φθάσει στο 60%, ξοδεύοντας 1.194 δολάρια ανά ταξίδι, με το 36% από αυτά να διατίθεται για δραστηριότητες σχετικά με το φαγητό. Αντίστοιχα, για το κρασί διατέθηκαν 973 δολάρια ανά ταξίδι, με το 23% να αφορά δραστηριότητες σχετικές με το κρασί.
Χαρακτήρισε το γαστρονομικό τουρισμό ιδανικό εργαλείο τοπικής ανάπτυξης και πρόσθεσε πως οι τουρίστες προτιμούν γιορτές φαγητού κατά 79%, μαθήματα μαγειρικής κατά 62%, γαστρονομικές εκδρομές κατά 61%, τοπικές αγορές προϊόντων κατά 59%, επισκέψεις σε παραγωγούς κατά 53% και επισκέψεις στα μουσεία κατά 12%.
Όπως σημείωσε, στο παρελθόν η Ελλάδα ήταν ακριβή στο φαγητό, αλλά με την κρίση άλλαξαν τα δεδομένα, και συνέστησε να δοθεί έμφαση στην αναβάθμιση των ποιοτικών υπηρεσιών σε όλα τα επίπεδα.
Σύμφωνα με στοιχεία του οδηγού Lonely Planet, η χώρα μας ήταν δεύτερη στη σχετική κατάταξη μεταξύ των χωρών του εξωτερικού, με πρώτη την Ταϊλάνδη και τρίτη την Κίνα. Ακολουθούν Γαλλία, Ισπανία, Μεξικό, Ιταλία, Ινδία, Ιαπωνία και Ινδονησία. Τέλος, σημείωσε πως το 88% των τουριστικών παραγόντων πιστεύει ότι η γαστρονομία είναι στρατηγικό στοιχείο ανάδειξης της περιοχής τους.
 
Τοπικά προϊόντα στην κουζίνα
Υπέρ της χρήσης τοπικών προϊόντων σε κάθε κουζίνα τάχθηκε ο επίτιμος πρόεδρος της Λέσχης Διευθυντών Αρχιμαγείρων Ελλάδος και Executive Chef του ξενοδοχείου Porto Carras Grand Resort, Παράσχος Αξιώτης, ζητώντας να βγει εκτός κουζίνας οποιοδήποτε ξένο υλικό. Στο πλαίσιο αυτό πρότεινε την υιοθέτηση ελληνικού πρωινού, με έμφαση στα προϊόντα της κάθε περιοχής, αλλά και τη συμμετοχή των τουριστών στη διαδικασία παραγωγής κάποιου προϊόντος ή εδεσμάτων, προκειμένου να μείνει ικανοποιημένος. Ο ικανοποιημένος τουρίστας προσελκύει ακόμη 10 άτομα, ενώ ο δυσαρεστημένος αποτρέπει 100, παρατήρησε.  
 
Πλεονεκτούν τα λάδια της Μάνης σε πολυφαινόλες
Από την πλευρά του, ο δήμαρχος Μεσσήνης, Στάθης Αναστασόπουλος, παρουσίασε μέρος της διδακτορικής του εργασίας για το ελαιόλαδο, σημειώνοντας πως το λάδι της Μάνης, τόσο το βιολογικό όσο και το συμβατικό, περιέχουν περισσότερες πολυφαινόλες από ό,τι λάδια άλλων περιοχών. Τάχθηκε υπέρ της χρήσης ελαιόλαδου, λέγοντας πως «δεν μπορούμε να μη σεβόμαστε στο προϊόν μας και να χρησιμοποιούμε φαγητά τηγανισμένα σε σπορέλαιο ή να σερβίρουμε σαλάτες με σπορέλαιο».
Τέλος, δεν παρέλειψε να πάρει θέση και στο θέμα επέκτασης της ονομασίας προέλευσης (ΠΟΠ) σε όλο το νομό, λέγοντας πως είναι μικρές οι διαφορές που υπάρχουν, ενώ σημείωσε πως οι μεγαλύτερες εντοπίζονται στο μαυρολίσιο λάδι.            

Του Χάρη Χαραλαμπόπουλου