Σηματοδότηση και συμπληρωματική σήμανση
Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης
Ομάδα εργασίας που θα αναλάβει τη σύνταξη των τεχνικών προδιαγραφών για την οργανωμένη δημιουργία ποδηλατοδρόμων στην Ελλάδα συνέστησε πριν από λίγες ημέρες ο υπουργός Υποδομών κ. Μιχάλης Χρυσοχοΐδης με στόχο την κάλυψη του θεσμικού κενού στη δημιουργία ποδηλατικών υποδομών.
Σύμφωνα με έγγραφο που αναρτήθηκε στη «Διαύγεια», η σύσταση της ομάδας κρίθηκε απαραίτητη διότι: Η χρήση του ποδηλάτου ως μέσου μεταφοράς έχει αυξηθεί τα τελευταία χρόνια στη χώρα και μάλιστα σε πολλές πόλεις σχεδιάζονται και υλοποιούνται ποδηλατόδρομοι χωρίς την ύπαρξη σχετικών τεχνικών προδιαγραφών και οδηγιών.
Η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή για την αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), στην οποία συμμετέχουν ως μόνιμα μέλη και υπάλληλοι της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων, έχει προτείνει σηματοδότηση, καθώς και συμπληρωματική οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση για τους ποδηλατοδρόμους.
Ο σχεδιασμός των ποδηλατοδρόμων και οι παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο όπου εφαρμόζονται θα πρέπει να εξασφαλίζουν στον μέγιστο επιθυμητό βαθμό την οδική ασφάλεια όλων των χρηστών του οδικού δικτύου.
Σχέδια, υλικά και σήμανση
Το αντικείμενο της ομάδας εργασίας, η οποία απαρτίζεται από στελέχη υπουργείων και φορέων και θα είναι άμισθη, θα είναι η σύνταξη οδηγιών για ποδηλατοδρόμους οι οποίες θα περιλαμβάνουν σκαριφήματα, κατασκευαστικά σχέδια και υλικά, καθώς και οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση. Το έργο θα ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2014.
Σύμφωνα με τη συγκοινωνιολόγο κυρία Αννα Γόγολα, η οποία συμμετέχει στην Ομάδα Εργασίας ως εκπρόσωπος του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ), η χώρα μας δεν διαθέτει ακόμη προδιαγραφές και οδηγίες για τον καθορισμό των ελάχιστων απαιτήσεων ασφαλείας και κυκλοφορίας των ποδηλάτων ούτε πλαίσιο για τον συνδυασμό των εκάστοτε χρήσεων. Όπως αναφέρει, στις περισσότερες χώρες αυτά τα ζητήματα είχαν αντιμετωπιστεί προτού επενδυθεί δημόσιο χρήμα για την κατασκευή υποδομών.
Πλέον, όπως αναγνωρίζει, το θέμα είναι σοβαρό καθώς όλο και περισσότεροι Έλληνες στρέφονται προς το ποδήλατο. Ωστόσο δεν πρόκειται για εύκολο έργο καθώς, όπως λέει, ο ελληνικός αστικός χώρος είναι στενός.
Ήδη από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα «PRESTO», που είχε ως αντικείμενο τη σύνταξη εγχειριδίου για τη βέλτιστη σχεδίαση ποδηλατοδρόμων, τονίζεται ως πρώτο κριτήριο σχεδιασμού η προτεραιότητα στην αποκλειστική χρήση και αποκλειστικές υποδομές για το ποδήλατο, όπου αυτό είναι απαραίτητο για λόγους οδικής ασφαλείας, αλλά και στη συνύπαρξη των χρήσεων, στις άλλες περιπτώσεις.
Σε έναν τοπικό δρόμο γειτονιάς όμως δεν υπάρχει λόγος να σχεδιαστούν αποκλειστικές υποδομές καθώς αρκούν οι διαγραμμίσεις και η κατακόρυφη σήμανση, λέει η συγκοινωνιολόγος. Σε οδικές αρτηρίες όμως θα πρέπει να εξεταστούν διαφορετικοί τρόποι, όπως οι αποκλειστικές υποδομές, η συνύπαρξη με λεωφορεία κτλ.
Το άλλο πρόβλημα, όπως αναγνωρίζει η κυρία Γόγολα, είναι η απουσία ενιαίας σήμανσης. Αλλού το θέμα έχει λυθεί είτε με τη χρήση της φάσης του πεζού είτε με αλλαγή των ενδείξεων είτε με εγκατάσταση νέου φαναριού.