Οι πόροι από το νέο ΕΣΠΑ φαίνεται να μη φτάνουν για την ολοκλήρωση της Ολυμπίας Οδού


Το πρόγραμμα ολοκλήρωσης των οδικών αξόνων που αφορούν στη Μεσσηνία, αν πάρουμε τοις μετρητοίς και τις τελευταίες δηλώσεις, είναι σε εξέλιξη. Σε λίγους μήνες ολοκληρώνεται ο άξονας Κόρινθος-Καλαμάτα, με την απόδοση στην κυκλοφορία του κλάδου Λεύκτρο-Σπάρτη και Περιφερειακού Καλαμάτας, αν στο ενδιάμεσο δεν υπάρξει κάποιο θέμα στη Βουλή με την τροποποιημένη σύμβαση.
Τα τεύχη δημοπράτησης για το δρόμο Καλαμάτα – Ριζόμυλος είναι έτοιμα και, επομένως, προχωράμε κι εδώ σε δημοπράτηση. Βέβαια, δε γνωρίζουμε το χρόνο έναρξης υλοποίησης του έργου και ολοκλήρωσής του, ούτε την πηγή χρηματοδότησης. Αυτό δεν έχει σημασία, όμως. Δηλώσεις να καταγράφονται στα τοπικά Μέσα Ενημέρωσης και όλα τ’ άλλα… έρχονται.
Έπειτα, αν και με δύο χρόνια καθυστέρησης στο χρονοδιάγραμμα, το 2018 αναμένεται να ολοκληρωθεί το πρώτο τμήμα της Ολυμπίας Οδού, Πάτρα-Πύργος.
Ίσως την ίδια χρονιά να έχουμε και την ολοκλήρωση του τμήματος Καλό Νερό-Τσακώνα, αν δημοπρατηθεί και ξεκινήσει μέσα στο 2015.
Δεν προβλέπεται κάποια αναβάθμιση για το ενδιάμεσο τμήμα Πύργος-Καλό Νερό, σύμφωνα πάλι με τις δηλώσεις των επισήμων.
Ας σταθούμε, όμως, λίγο παραπάνω στο συγκεκριμένο έργο (Πάτρα- Πύργος). Όπως έγραψε και το «Θάρρος», κατ’ αρχήν ο προϋπολογισμός του είναι «φουσκωμένος» κατά 30% περίπου και παράλληλα υπάρχει η δυνατότητα επέκτασης της σύμβασης κατά 18 εκατομμύρια ευρώ, για πρόσθετα έργα αναβάθμισης υφιστάμενων κάθετων δρόμων, διαπλατύνσεις και κατασκευή ανισόπεδου κόμβου Αράξου.
Συγκεκριμένα, ο νέος προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου διαμορφώθηκε σε 475 εκατομμύρια ευρώ, έναντι 340 των αρχικών επίσημων προβλέψεων του υπουργείου Υποδομών.
Υπάρχει ένα θέμα με το χρονοδιάγραμμα που έγινε «λάστιχο». Στο νόμο, που εξασφάλισε πρόσθετες εργολαβικές χρηματοδοτήσεις ύψους 2,2 δισ. ευρώ για την επανεκκίνηση των μεγάλων οδικών έργων, προβλέφθηκε ότι «το τμήμα Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα χαρακτηρίζεται έργο υποδομής άμεσης προτεραιότητας και θα δημοπρατηθεί εντός του πρώτου εξαμήνου του 2014».
Από το συνολικό τμήμα, μήκους 150 χιλιομέτρων, που αφαιρέθηκε τον περασμένο Δεκέμβριο από την εργολαβία της «Ολυμπίας Οδού», στο πλαίσιο της συμφωνίας για την επανεκκίνηση των οδικών έργων, για να κατασκευαστεί ως δημόσιο έργο, δημοπρατείται μόνον το τμήμα Πάτρα-Πύργος 75 χιλιομέτρων.
Υπολείπεται τμήμα μήκους 75 χιλιομέτρων, δηλαδή το άλλο μισό έργο -και ιδιαίτερα το δύσκολο τμήμα από τον Πύργο μέχρι το Καλό Νερό- που είναι «στον αέρα», χωρίς συγκεκριμένες δεσμεύσεις πόρων και χρονοδιαγραμμάτων για την κατασκευή του.
Στο μεταξύ, μια σειρά από στοιχεία δείχνουν ότι τα υπολειπόμενα τμήματα δεν πρόκειται να κατασκευαστούν σε ορατό χρόνο, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι πόροι από το νέο ΕΣΠΑ δεσμεύθηκαν στα εργολαβικά «πανωπροίκια» των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων και δεν υπάρχει χρηματοδότηση για άλλα δημόσια έργα.
Το τμήμα Πάτρα-Πύργος δημοπρατείται με καθυστέρηση οκτώ μηνών, γιατί υπήρχαν εμπλοκές και με τη χρηματοδότησή του. Φαίνεται, όμως, ότι δεν έχει «κλειδώσει» μέχρι σήμερα το θέμα και ότι εξακολουθούν να είναι σε εκκρεμότητα οι διαδικασίες για την ένταξή του στο νέο ΕΣΠΑ, χωρίς να αποκλείονται νέες εμπλοκές και καθυστερήσεις. Όσο για το άλλο μισό έργο, ακολουθεί την πορεία των δημόσιων έργων, που μένουν «στον αέρα».
Το αν τα παραπάνω είναι θετικά ή αρνητικά εξαρτάται από το πώς βλέπει κάποιος το… ποτήρι, μισογεμάτο ή μισοάδειο. Αλλά όπως και να έχουν τα πράγματα, επειδή έχουμε καεί στο χυλό, πρέπει να… φυσάμε οτιδήποτε  μας σερβίρουν.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη