Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα: Η ματαίωση και ο… φουσκωμένος προϋπολογισμός


Το έργο για το Πάτρα-Πύργος μπορεί να ακυρώθηκε τις προηγούμενες ημέρες, ως έργο όμως η ιστορία του χάνεται στο 2001. Στο να μείνουμε σχεδόν στο μηδέν έχει συντελέσει η… ιστορία. Η Ολυμπία Οδός, όταν ξεκίνησε να σχεδιάζεται, στις αρχές του 2000, είχε ως στόχο να φτάσει τον αυτοκινητόδρομο από την Κόρινθο και την Πάτρα μέχρι την Καλαμάτα, ουσιαστικά αγκαλιάζοντας τη βόρεια και δυτική ακτή της Πελοποννήσου.
Το 2001 ο τότε υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Κώστας Λαλιώτης, κάνει την πρώτη προσπάθεια δημοπράτησης για τους νέους αυτοκινητόδρομους και μέσα σε αυτούς περιλαμβάνεται και η Ολυμπία Οδός με τη διευρυμένη της μορφή Ελευσίνα-Κόρινθος-Πάτρα-Πύργος-Τσακώνα. Ωστόσο, η προσπάθεια μένει άκαρπη.
Το 2004 ο επόμενος υπουργός ΠΕΧΩΔΕ, Γιώργος Σουφλιάς, επαναφέρει το πρόγραμμα των αυτοκινητόδρομων υπό το πρίσμα των “δρόμων ανάπτυξης”. Η Ολυμπία Οδός δημοπρατείται και ανάδοχος βγαίνει η ΚΞ Άπιον Κλέος. Τα έργα ξεκινούν πιο αργά από κάθε άλλο αυτοκινητόδρομο, τον Αύγουστο του 2008.
Το 2011 το έργο σταματά. Ήταν Μάιος και όλα τα έργα στους αυτοκινητόδρομους παγώνουν. Η πρόοδος στο τμήμα Πάτρα-Πύργος είναι στο 16%. Για τα επόμενα 2,5 χρόνια δε θα κουνηθεί φύλλο.
Το Νοέμβριο του 2012 ανακοινώνεται από τον πρώην υπουργό Υποδομών, Κώστα Χατζηδάκη, η νέα συμφωνία για την επανέναρξη των έργων στους αυτοκινητόδρομους, αλλά με βαρύ αντίτιμο. Η Ολυμπία Οδός ακρωτηριάζεται και χάνει το δυτικό της μέρος. Το αντικείμενο του έργου προς κατασκευή μένει στο Κόρινθος-Πάτρα.
Το Δεκέμβριο του 2013 υπογράφονται οι νέες συμβάσεις στους αυτοκινητόδρομους. Ο πρώην υπουργός Υποδομών, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, εξαγγέλλει ξεχωριστό διαγωνισμό για το δυτικό μέρος της Ολυμπίας Οδού με πλήρη προτεραιότητα στο τμήμα Πάτρα-Πύργος και το Καλό Νερό-Τσακώνα.
Τον Ιούνιο του 2014 ανακοινώνεται η δημοπράτηση του έργου Πάτρα-Πύργος με κόστος 443 εκατομμύρια ευρώ για το Νοέμβριο του 2014. Με ικανοποίηση δέχονται την απόφαση οι φορείς της Δυτικής Ελλάδας και συγκεκριμένα της Ηλείας. Οι προετοιμασίες για το διαγωνισμό ξεκινούν. Η πρόβλεψη ήταν το έργο να ολοκληρωθεί το 2018.
Οι εκλογές πλησιάζουν και το έργο αρχίζει να μετατίθεται χρονικά. Τελευταία μετάθεση για τις 31 Μαρτίου 2015. Την ίδια ώρα υπάρχει διαμάχη για τη χάραξη του πρώτου τμήματος του δρόμου. Οι φορείς χωρίζονται στα 2.
Το Φεβρουάριο του 2015 ο νέος υπουργός Υποδομών, Χρήστος Σπίρτζης, εξέταζε, το έργο να μη δημοπρατηθεί ως ένα ενιαίο έργο, αλλά να σπάσει σε περισσότερα τμήματα για λόγους διαφάνειας και συμμετοχών. Τα πρώτα σύννεφα για το έργο μαζεύονται.
Στις 26 Μαρτίου 2015 ανακοινώνεται η ακύρωση του έργου και ενδεχόμενη επαναδημοπράτησή του με απόφαση του υπουργού Οικονομίας Υποδομών Ναυτιλίας και Τουρισμού, Γιώργου Σταθάκη. Η εσωστρέφεια επανέρχεται στο έργο και τα ερωτήματα πολλά: Θα επαναδημοπρατηθεί σύντομα; Θα σαλαμοποιηθεί και αν ναι, σε πόσα τμήματα; Η ολοκλήρωση του για πότε μετατίθεται; Τι θα γίνει με τη χάραξη του πρώτου τμήματος;
Από την άλλη πλευρά, βρίσκονται οι μεσαίες κατασκευαστικές εταιρείες, που υποστηρίζουν ένθερμα τη «σαλαμοποίηση» του έργου, προκειμένου να υπάρξει διανομή της «πίτας» σε μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς.
Υπάρχουν, όμως, και οι υπηρεσίες του υπουργείου Υποδομών, που εκτιμούν ότι ο τεμαχισμός θα αυξήσει το κόστος του έργου, και οι τοπικές αρχές της περιοχής, που φοβούνται τη συνεπακόλουθη αύξηση του ρίσκου.
Πάντως, η ματαίωση του διαγωνισμού θα έπρεπε να δώσει την ευκαιρία και για την επανεξέταση (προς τα κάτω) του προϋπολογισμού του έργου. Το έργο είχε αρχικά προϋπολογισμό 340 εκατ. ευρώ (εκ των οποίων τα 90 εκατ. είχαν κατασκευαστεί), ωστόσο πέρυσι αυξήθηκε στα 443 εκατ. ευρώ (συν 32 εκατ. για συμπληρωματικές απαλλοτριώσεις και αρχαιολογικές εργασίες) χωρίς να δοθεί επίσημη αιτιολόγηση.
Αυτό σημαίνει ότι κάθε χιλιόμετρο δρόμου θα κοστίσει 7,2 εκατ. ευρώ (χωρίς να συνυπολογιστούν οι απαλλοτριώσεις) και, μάλιστα, σε ένα δρόμο του οποίου το μεγαλύτερο μέρος βρίσκεται σε πεδινή περιοχή (το μεγαλύτερο τεχνικό έργο είναι η γέφυρα του Αλφειού, που έχει ολοκληρωθεί).
 
Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης
*Με πληροφορίες από Νίκος Καραγιάννης-ypodomes.com