Υπομονή μέχρι το καλοκαίρι για Πάτρα- Πύργος


Σε ανατροπή του σχεδιασμού για την Ολυμπία Οδό προχώρησε η κυβέρνηση, καθώς, σύμφωνα με απόφαση του υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Τουρισμού και Ναυτιλίας, Γιώργου Σταθάκη, που δημοσιεύθηκε στη «Δι@ύγεια», ακυρώνεται και επαναδημοπρατείται το οδικό έργο Πάτρα – Πύργος.
Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Υποδομών και Οικονομίας, η υπόθεση πήρε νέα πορεία για τέσσερις λόγους.
Πρώτον, τέθηκε θέμα νομιμότητας του διαγωνισμού λόγω της μη εφαρμογής του «νόμου Χατζηδάκη» για τους ηλεκτρονικούς διαγωνισμούς, καθώς δεν έχει εκδοθεί το δευτερογενές δίκαιο που προβλεπόταν, με αποτέλεσμα να «παραλύσει» το σύστημα δημοπρασιών.
Δεύτερον, η προσφυγή της ΜΕΤΚΑ κατά του κύρους του διαγωνισμού στο Ελεγκτικό Συνέδριο και στο Συμβούλιο της Επικρατείας επικαλείται επιχειρήματα με ισχυρή νομική βάση, όπως το γεγονός ότι οι μελέτες εκπονήθηκαν από τον παραχωρησιούχο, στον οποίο μετέχουν ανταγωνιστικές προς την πρώτη εταιρείες, με αποτέλεσμα να διαθέτουν «αθέμιτο πλεονέκτημα».
Τρίτον, η χρηματοδότηση του έργου δεν είναι τυπικά εγκεκριμένη και γίνεται προσπάθεια να λάβει το επίσημο «χρίσμα» της Κομισιόν στην 5η προγραμματική περίοδο.
Τέταρτον, η επαναδημοπράτηση του έργου αποτελεί ευκαιρία τόσο για την επανεξέταση του προϋπολογισμού του όσο και για τον «τεμαχισμό» του σε μικρότερες εργολαβίες, προκειμένου να δοθεί ευκαιρία και σε μικρότερες τεχνικές εταιρείες να συμμετάσχουν στον διαγωνισμό.
 
Επαναξέταση του τρόπου δημοπράτησης
Στην απόφαση του κ. Σταθάκη σημειώνεται ότι έχει υποβληθεί η ένταξη του έργου στο Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης 2014-2020 (ΣΕΣ) στην Κομισιόν και ότι «κρίνεται σκόπιμο να επανεξεταστεί ο τρόπος δημοπράτησης του έργου», σε συνδυασμό με την ένταξή του στα κοινοτικά ταμεία, «αφού θα είναι πλέον δυνατή η δημοπράτησή του σε ενιαίο στάδιο (χωρίς δηλαδή την εφαρμογή παρέκκλισης)», που θα περιλαμβάνει έλεγχο δικαιολογητικών, αποσφράγιση και έλεγχο οικονομικών προσφορών και την υποβολή πρακτικού για το αποτέλεσμα της δημοπρασίας, «γεγονός που θα έχει σαν αποτέλεσμα να συντμηθεί ο χρόνος δημοπράτησης και αφού επιπλέον συνεκτιμηθούν οι πιθανές τροποποιήσεις των τευχών δημοπράτησης» μετά την προσφυγή της ΜΕΤΚΑ.
Στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη» 2014-2020 το Πάτρα – Πύργος βρίσκεται στη λίστα των μεγάλων έργων, όπου αναφέρεται ότι το έργο ξεκινά το δεύτερο τρίμηνο του 2015 και ολοκληρώνεται ως το δεύτερο τρίμηνο του 2019.
 
Παρέμβαση Πετράκου
Στο μεταξύ, ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπους του ΣΥΡΙΖΑ και βουλευτής Μεσσηνίας, Θ. Πετράκος, συναντήθηκε με τον υπουργό Οικονομίας Υποδομών Ναυτιλίας και Τουρισμού, Γιώργο Σταθάκη για το συγκεκριμένο θέμα. Ο κ. Σταθάκης διαβεβαίωσε τον κ. Πετράκο ότι το τμήμα Πάτρα – Πύργος θα επαναδημοπρατηθεί σε 3 μήνες, σε 2 τμήματα, με πιο συμφέροντες όρους για το Δημόσιο και τους χρήστες.
Ο Θανάσης Πετράκος ζήτησε, επίσης, να ενημερωθεί για το πού βρίσκεται η υπόθεση του τμήματος Καλού Νερού – Τσακώνα. Ο υπουργός τον ενημέρωσε ότι με βάση το έγγραφο της Ειδικής Υπηρεσίας των Δημοσίων Έργων, εκκρεμεί η δημοπράτηση των υποστηρικτικών μελετών (τεχνικά, αποχέτευση-αποστράγγιση, σήμανση, ηλεκτρομηχανολογικά). Συνεπώς είναι αδύνατη η δημοπράτηση του τμήματος στην παρούσα φάση χωρίς τις υποστηρικτικές μελέτες.
Ο κ. Πετράκος ζήτησε να δημοπρατηθούν άμεσα οι ανωτέρω υποστηρικτικές μελέτες, ώστε να καταστεί ώριμο για δημοπράτηση.  Ο κ. Σταθάκης δεσμεύτηκε να υπάρξει νέα συνάντηση άμεσα, παρουσία και των υπηρεσιακών παραγόντων, ώστε να ληφθούν συγκεκριμένες αποφάσεις και για το θέμα αυτό.

Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης