Μεγάλη άνοδος των θυμάτων τροχαίων σημειώθηκε τον Αύγουστο σε όλη την Πελοπόννησο. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Πελοποννήσου, μολονότι ο αριθμός των συγκρούσεων αυξήθηκε οριακά, οι νεκροί πολλαπλασιάστηκαν.
Συγκεκριμένα, ενώ τα ατυχήματα στους Νομούς Κορινθίας, Αργολίδας, Αρκαδίας, Μεσσηνίας, Λακωνίας από 81 τον Αύγουστο του 2014 έγιναν μόλις 82, ο αριθμός των θανατηφόρων συγκρούσεων αυξήθηκε κατά 140% και ο αριθμός των νεκρών κατά… 160%. Από τα τροχαία δυστυχήματα που συνέβησαν σε αστικές και αγροτικές περιοχές των νομών καταγράφηκαν συνολικά 127 παθόντες (έναντι 111 το 2014).
Έτσι, φέτος θρηνήσαμε δεκατρία άτομα, που έχασαν τη ζωή τους στην άσφαλτο, από πέντε το περασμένο καλοκαίρι. Ειδικοί εκτιμούν ότι αυτό σχετίζεται εν μέρει με τη σφοδρότητα των ατυχημάτων. Αντίστοιχα, οι σοβαρά τραυματίες από 12 έγιναν 13 και οι ελαφρότερα τραυματισμένοι 101 από 94.
Ο Σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα επισημαίνει το ρόλο που παίζει τόσο η διάλυση του σιδηροδρομικού δικτύου όσο και η κατάσταση του οδικού δικτύου. Υπενθυμίζει δε, τις υψηλές προσδοκίες με τις οποίες κατασκευάστηκε ο νέος αυτοκινητόδρομος Αθήνας – Καλαμάτας, μεταξύ των οποίων ήταν και η εγγύηση της ασφαλούς μετακίνησης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία τον Αύγουστο του 2015 καταγράφηκαν:
•13 νεκροί, έναντι 5 τον Αύγουστο του 2014
•13 σοβαρά τραυματίες, έναντι 12 τον Αύγουστο του 2014
•101 ελαφρά τραυματίες, έναντι 94 τον Αύγουστο του 2014.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση, τα κυριότερα αίτια για αυτές τις δραματικές εξελίξεις αποτελούν: Παραβιάσεις σήμανσης. Παραβίαση προτεραιότητας. Ολισθηρότητα του οδοστρώματος. Μη τήρηση κανόνων κυκλοφορίας πεζών. Υπερβολική ταχύτητα. Παραβίαση σηματοδότη. Οδήγηση υπό την επήρεια οινοπνεύματος. Κίνηση στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας. Απόσπαση της προσοχής του οδηγού.
Σε δεικτική ανακοίνωσή του ο Σύλλογος σχολιάζει: «Όπως μπορεί να πληροφορηθεί κανείς ξεκάθαρα, από την ανακοίνωση, με την εκρηκτική αύξηση του αριθμού θανάτων καμιά σχέση δεν έχει η διάλυση του σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου, ούτε βέβαια η κατάσταση του οδικού δικτύου.
Μυστήριο παραμένει, εξάλλου, το με ποιον τρόπο ο πολυδιαφημισμένος αυτοκινητόδρομος Αθήνας – Καλαμάτας που μετατρέπει σε δίωρη την διαδρομή (μέσος όρος ταχύτητας 120 km/h) επιβεβαίωσε τους ισχυρισμούς των εργολάβων και των πολιτικών τους προϊσταμένων για την παράλληλα με την ταχύτητα προσφορά μεγαλύτερης ασφάλειας στο ταξίδι.
Φυσικά, οι λαλίστατοι κατά τις περιόδους προκηρύξεων, αναθέσεων και εγκαινίων δρόμων πάσης φύσεως αρμόδιοι προτιμούν τώρα τη σιωπή (είναι, βλέπετε, και προεκλογική περίοδος).
Πάλι καλά που δεν εξέφρασαν το θαυμασμό τους, γιατί 160% αύξηση θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις σ’ ένα μήνα μάλλον αποτελεί πανελλήνιο και πιθανότατα πανευρωπαϊκό ή και παγκόσμιο ρεκόρ. Έργο σας είναι, Κυρίες και Κύριοι».
Από την πλευρά τους, οι Υπηρεσίες Τροχαίας και οι Υπηρεσίες μεικτής αρμοδιότητας της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Πελοποννήσου βρίσκονται σε διαρκή ετοιμότητα, εφαρμόζοντας συγκεκριμένο σχεδιασμό, που προβλέπει μέτρα οδικής ασφάλειας και τροχονομικής αστυνόμευσης για την ασφαλή κυκλοφορία των οχημάτων και των πολιτών, καθώς και για την πρόληψη και αποτροπή ατυχημάτων και δυστυχημάτων σε όλο το οδικό δίκτυο, ενώ επιπλέον πραγματοποιούνται σε εβδομαδιαία βάση ημερίδες και ενημερώσεις του κοινού.
Στο πλαίσιο των τροχονομικών δράσεων, τον Αύγουστο του 2015, συγκροτήθηκαν 480 συνεργεία ελέγχων μέθης, ενώ έγιναν 17.695 έλεγχοι διερεύνησης μέθης και διαπιστώθηκαν 221 παραβάσεις. Επιπλέον, το ίδιο χρονικό διάστημα βεβαιώθηκαν, εκτός των άλλων, 2.523 επικίνδυνες παραβάσεις.
Η Ελληνική Αστυνομία, ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένη στα θέματα ασφαλούς οδήγησης και οδικής ασφάλειας, με σκοπό να συμβάλει στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και δυστυχημάτων, υπενθυμίζει σε όλους τους οδηγούς και τους χρήστες του οδικού δικτύου ότι η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας.
Στο πλαίσιο αυτό, οι οδηγοί οφείλουν να εφαρμόζουν τις διατάξεις του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, να οδηγούν με σύνεση και προσοχή, ενώ θα πρέπει να ακολουθούν τις υποδείξεις και τις συμβουλές του προσωπικού της Τροχαίας.
Του Αντώνη Πετρόγιαννη