Κυβέρνηση και μνημόνιο εγγυώνται για το Μορέα

Κυβέρνηση και μνημόνιο εγγυώνται για το Μορέα

Η… ΣΤΡΙΓΓΛΑ (ΣΥΡΙΖΑ) ΠΟΥ ΕΓΙΝΕ ΑΡΝΑΚΙ 
Το 2014 ο ΣΥΡΙΖΑ χαρακτήριζε τα έργα των αυτοκινητόδρομων ως “λεόντειες συμβάσεις” υπέρ των εργολάβων. Στα τέλη του 2015 φέρνει άρον άρον στη Βουλή νέα σύμβαση παραχώρησης, που, αν μη τι άλλο, εγγυάται ότι η εταιρεία “Μορέας” δεν πρόκειται να αντιμετωπίσει προβλήματα στη χρηματοδότησή της για την ολοκλήρωση του έργου.
Βέβαια, η κυβέρνηση Τσίπρα βρήκε το έργο και τις συμβάσεις του και μέχρι ενός σημείου δεν μπορούσε να κάνει κάτι διαφορετικό. Άλλο τα χρόνια του “δεν πληρώνω” κι άλλα τα χρόνια της κυβέρνησης
Πάντως, σύμφωνα και με δημοσιεύματα, χωρίς σημαντικά για τη συνολική κατανόηση της συμφωνίας επανεκκίνησης του «Μορέα» στοιχεία, όπως οι αποζημιώσεις που θα δοθούν στον παραχωρησιούχο και τον κατασκευαστή ή το νέο χρηματο-οικονομικό μοντέλο, κατατέθηκε την Κυριακή στη Βουλή η τροποποίηση της σύμβασης παραχώρησης. Απ’ όσα έχουν γίνει γνωστά φαίνεται ότι:
•Το Δημόσιο δέχεται να καταβάλει έως 330 εκατ. ευρώ ως επιπρόσθετη επιδότηση λειτουργίας, σε περίπτωση που τα έσοδα του παραχωρησιούχου εξακολουθούν να είναι χαμηλότερα από τα αναμενόμενα. Η επιδότηση αυτή θα δοθεί πλέον των 199 εκατ. ευρώ που έχουν συμφωνηθεί με την αρχική σύμβαση παραχώρησης του 2007.
Αξιοσημείωτο είναι ότι η πρόσθετη επιδότηση λειτουργίας δε θα βασίζεται μόνο στα έσοδα από τα διόδια, αλλά θα συνυπολογίζονται και τα λειτουργικά έξοδα, χωρίς αυτά να εγκρίνονται από το Δημόσιο. Επίσης, ο ΦΠΑ της πρόσθετης επιδότησης βαρύνει το Δημόσιο.
•Το Δημόσιο δέχεται να καταβάλει το υπόλοιπο της χρηματοδοτικής συμβολής του στο έργο (51 εκατ. ευρώ) σε δύο δόσεις, πριν από την ολοκλήρωση του έργου τον Αύγουστο του 2016.
•Ο παραχωρησιούχος παραιτείται από απαιτήσεις αποζημιώσεων ύψους 106 εκατ. ευρώ. Μόνο που πουθενά δεν αναφέρεται… πόση είναι η αποζημίωση που θα λάβει, αφού το υπουργείο Υποδομών δεν έκρινε σκόπιμο να επισυνάψει τις συμφωνίες αποζημίωσης του παραχωρησιούχου και του κατασκευαστή. Να σημειωθεί ότι από τα έγγραφα που κατατέθηκαν στη Βουλή λείπει και το παράρτημα που αφορά στο χρηματο-οικονομικό μοντέλο της αναδιάρθρωσης της σύμβασης.
Σύμφωνα με τον κ. Σπίρτζη, η συμφωνία προβλέπει κλιμακωτές εκπτώσεις που φτάνουν μέχρι το 70% στα διόδια που καταβάλλουν οι συχνοί χρήστες του αυτοκινητόδρομου, ενώ περιλαμβάνει τη δέσμευση ότι δε θα πληρώνουν διόδια οι κάτοικοι που μετακινούνται εντός των ορίων του Δήμου τους, όταν δεν υπάρχει παράλληλο οδικό δίκτυο.
Επίσης, τόνισε ο υπουργός Υποδομών, ο παραχωρησιούχος δεσμεύεται να χρηματοδοτήσει μελέτες έργων στη Μεσσηνία ύψους 10 εκατ. ευρώ, όπως ανάφερε και χθες το “Θ” (Καλό Νερό- Τσακώνα, Καλαμάτα – Πύλος).
Όπως τόνισε, παραχωρησιούχος και κατασκευαστής θα λάβουν συνολική αποζημίωση 79 εκατ. ευρώ, ενώ πρόσθεσε ότι επί υπουργίας του κ. Σουφλιά είχε δοθεί άλλη αποζημίωση 70 εκατ. ευρώ λόγω εξάμηνης καθυστέρησης υπογραφής της σύμβασης παραχώρησης.
Πάντως, μόνο ντροπή για τη Βουλή και την κυβέρνηση θα έπρεπε να αισθάνεται κανείς για τον τρόπο με τον οποίο αναμένεται να ψηφιστεί, μεταξύ των άλλων προαπαιτούμενων και με κατεπείγουσα διαδικασία, η τροποποίηση της σύμβασης για τον αυτοκινητόδρομο Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας (και κλάδος Λεύκτρου-Σπάρτης). Η συμφωνία τροποποίησης της σύμβασης πήγε στη Βουλή χωρίς υπογραφές και ημερομηνία! Το επισημαίνει η ίδια η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής στην έκθεση επί του συγκεκριμένου νομοσχεδίου.
Γράφει χαρακτηριστικά η Επιστημονική Υπηρεσία της Βουλής στην έκθεση επί του νομοσχεδίου: «Σημειώνεται ότι, κατά τη διατύπωση του προς ψήφιση άρθρου, “το κείμενο της Συμφωνίας Τροποποίησης προσαρτάται ως Παράρτημα Α του παρόντος νόμου και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος του παρόντος άρθρου”. Δεδομένου, όμως, ότι από το κατατεθέν κείμενο της συμφωνίας, το οποίο προσαρτάται στο παρόν, ως Παράρτημα Α μετά των Παραρτημάτων του, ελλείπουν ορισμένα στοιχεία, όπως η ημερομηνία υπογραφής και οι υπογραφές των συμβαλλομένων, χρήζουν δε διόρθωσης τα στοιχεία του εκπροσώπου του Ελληνικού Δημοσίου, αυτό αποτελεί, μάλλον, σχέδιο συμφωνίας»!

Του Αντώνη Πετρόγιαννη