Κυρία διευθύντρια,
έχουν, δυστυχώς, περάσει 20 περίπου χρόνια από τότε που άρχισε η συζήτηση για πολεοδόμηση σε Ασπρόχωμα – Βέργα – Μικρή Μαντίνεια. Ο χρόνος αυτός είναι σημάδι του πώς δουλεύουν οι δημόσιες υπηρεσίες, οι Δήμοι, οι Περιφέρειες κ.λπ. Ο χρόνος αυτός μας δείχνει, γιατί δεν προχωράει τίποτα στην πατρίδα μας. Ο χρόνος αυτός έχει θέση στο βιβλίο Γκίνες.
Επιτέλους, κάποτε πρέπει να τελειώσει αυτή η κατάσταση. Είχαν τύχη που επελέγησαν αυτοί οι οικισμοί να πολεοδομηθούν και έτσι να γίνουν πρωτοπόροι και υπόδειγμα για άλλους οικισμούς. Συνετέλεσε, βέβαια, ότι είναι προάστια της Καλαμάτας και συνεχώς αναπτυσσόμενοι.
Ως πρώην πρόεδρος του ΤΕΕ Πελοποννήσου έχω πάρα πολύ ασχοληθεί με το θέμα αυτό, με πολλές επισκέψεις, μόνος ή και με άλλους φορείς της Καλαμάτας, στα διάφορα κέντρα Διοίκησης (Υπουργεία κ.λπ.). Κάθε φορά νομίζαμε ότι κάτι θα προχωρήσει αλλά τίποτα. Το ΤΕΕ εκφράζει διαχρονικά τα ίδια πράγματα. Με τους ειδικούς επιστήμονές του μάχεται να ενημερωθούν οι κάτοικοι και οι υπηρεσίες για τον τρόπο προώθησης και υλοποίησης του έργου. Έχουμε τώρα την Πράξη Εφαρμογής του Ασπροχώματος. Σε διάφορες επεμβάσεις ή ανακοινώσεις στον Τύπο υποστηρίξαμε και παλαιά και σήμερα ως ΤΕΕ ότι η υλοποίηση της μελέτης πολεοδόμησης δεν μπορεί να γίνει με μικρούς συντελεστές του Νόμου Π.Δ. 30-8-85.
Ο νόμος αυτός μπορεί να χρησιμοποιηθεί για απομακρυσμένους και φθίνοντες οικισμούς… Οι μελετητές μας γνωρίζουν ότι έχουμε έλλειμμα γης 250 στρέμματα. Με το έλλειμμα αυτό είναι δυνατόν να υλοποιηθεί η μελέτη. Και όχι μόνον αυτό, αλλά θα γίνει μπούμερανγκ για τον οικισμό. Διότι ενώ σήμερα οι εντός οικισμού μπορούν να χτίσουν, αύριο με το πιο πάνω έλλειμμα δε θα μπορούν. Διότι για να βγάλεις άδεια πρέπει να έχουν οι έμπροσθέν σου δρόμοι της μελέτης περιέλθει στο Δήμο και να έχουν ανοιχθεί.
Το ΤΕΕ πάντοτε έλεγε ότι πρέπει να χρησιμοποιηθεί εκείνος ο νόμος που δεν αφήνει ούτε ελλείμματα αλλά ούτε και περισσεύματα.
Υπάρχουν τέσσερις (4) νόμοι που αφορούν στο θέμα προσφοράς γης με διαφορετικούς συντελεστές:
1) Ο νόμος 1337/83
2) Ο νόμος Π.Δ./20-8-85
3) Ο νόμος 2508/97
4) Ο νόμος 4315/2014
Για να γίνει κατανοητό, για μία ιδιοκτησία π.Χ. 10 στρεμμάτων, ο πρώτος νόμος 1337/83 προσφέρει στο Δήμο 4,625 στρ. Ο νόμος ΠΔ/20-8-85 προσφέρει 2,137 στρέμματα, ο νόμος 2508/97 προσφέρει 2.662 στρέμματα και ο νόμος 4315/2014 προσφέρει 3.650.
Και για να γίνει αντιληπτό ότι το ΤΕΕ είναι δίπλα και στον ιδιοκτήτη γης αναφέρω:
Τον Ιούνιο του 2005 ο μελετητής κ. Φίλιππος Μάτας έστειλε μία επιστολή στον τότε δήμαρχο γράφοντας: «Αν εφαρμόσουμε το νόμο του ’85, θα έχουμε έλλειμμα 254 στρέμματα. Αν εφαρμόσουμε τον 1337/83, θα έχουμε περίσσευμα 171 στρέμματα και έτσι ο Δήμος θα αποκτήσει 171 στρέμματα που θα λειτουργήσουν ως τράπεζα γης». Τον Οκτώβριο του 2005 στέλνει νέο έγγραφο, όπου γράφει ότι με νεότερη μελέτη το περίσσευμα θα είναι 211 στρέμματα. Η αξία των στρεμμάτων αυτών υπολογίσθηκε στα είκοσι (20) εκατομμύρια ευρώ. Ακούγονταν διάφορες φήμες ότι θα χρησιμοποιηθούν αυτά για τακτοποίηση υποχρεώσεων του Δήμου σε ιδιοκτήτες του Σχεδίου Καλαμάτας του 1905 (!). Εθεώρησα εξωφρενικά και παράνομα τα πιο πάνω και εγνωστοποίησα αυτό στον Τύπο την 6η-2-2006. Αποτέλεσμα ήταν να κληθώ από τις δικαστικές Αρχές και έδωσα κατάθεση, όπου είπα ότι η υλοποίηση των παραπάνω δεν έχει γίνει και η δημοσίευση έγινε για να μη προχωρήσει εις βάρος των ιδιοκτητών. Το θέμα εσταμάτησε εκεί.
Θα συστήσω στους κατοίκους να έχουν εμπιστοσύνη στο ΤΕΕ, που είναι ο τεχνικός σύμβουλος της πολιτείας, που έχει τις γνώσεις και μάχεται γι’ αυτές χωρίς κανένα όφελος για το ΤΕΕ.
Θα υπενθυμίσω στους κατοίκους του Ασπροχώματος άλλη μία μέγιστη προσφορά του ΤΕΕ. Ο εθνικός δρόμος περνούσε στο μέσο του οικισμού κόβοντάς τον στα δύο και σε ύψος 12 μ. από το έδαφος. Έγινε μία ολονύχτια μάχη στο αμφιθέατρο Κουμουνδούρου του τοπικού ΤΕΕ – Πολεοδομία κ.λπ. με τους μελετητές του δρόμου, οπότε αποφασίστηκε τελικά να πάει ο δρόμος εκεί που κατασκευάζεται σήμερα.
Σε δημοσίευμά μας στον τοπικό Τύπο (24-3-2000), μεταξύ των άλλων, γράφαμε πως, για να μην έχουμε ούτε ελλείμματα ούτε περισσεύματα, θα πρέπει να ευρεθούν συντελεστές μεταξύ του νόμου Π.Δ./30-8-85 και του 1337/83. Αυτό ακριβώς ετακτοποίησε η Πολιτεία, ψηφίζοντας το νόμο 4315/2014. Πιστεύω ότι είναι ο πιο δίκαιος στην παρούσα περίπτωση του Ασπροχώματος. Είχε παλαιότερα προταθεί και μία άλλη λύση. Το εντός οικισμού τμήμα να πάει με το νόμο του 85 και το εκτός με τον νόμο 1337. Μόνο οι μελετητές μπορούν να με ενημερώσουν για τα αποτελέσματα αυτής της λύσης.
Θα ήθελα να τονίσω ότι οι πολεοδομήσεις δε γίνονται για να μπορεί ο ιδιοκτήτης να βγάζει άδεια. Αν ήταν αυτό, θα μπορούσε η Πολιτεία να κάνει επέκταση του οικισμού και το θέμα ελύετο. Η πολεοδόμηση γίνεται για να ζήσουν οι κάτοικοι σε σύγχρονο και ελκυστικό περιβάλλον.
Ένα περιβάλλον που θα έχει σύγχρονους και ασφαλείς δρόμους. Χώρους αναψυχής, χώρους για την εκπαίδευση. Χώρους υγείας – πρόνοιας. Χώρους αθλητισμού και πολιτισμού, πλατεία, πάρκο, πράσινο, πρασιές κ.λπ. Για όλα αυτά απαιτείται εισφορά σε γη που να υλοποιεί τη μελέτη.
Τελειώνοντας καλώ το φίλο δήμαρχο που φημίζεται για σωστές αποφάσεις, να βοηθήσει να τελειώσει η εικοσάχρονη ταλαιπωρία του κόσμου, ψηφίζοντας το νόμο 4315/2014. Είναι η ψήφος του Δήμου καθοριστική και οδηγός για όλους όσοι θα εκφέρουν γνώμη.
Μαρλαντής Θεοδόσιος
Πρώην πρόεδρος ΤΕΕ Πελοποννήσου