Προτεραιότητα η σιδηροδρομική γραμμή Πάτρα- Πύργος- Καλαμάτα


Με απόφαση του υπουργείου Υποδομών συγκροτήθηκε επιτροπή αποτελούμενη από μέλη των διοικήσεων ΟΣΕ και ΕΡΓΟΣΕ, η οποία θα αποφασίσει το Στρατηγικό Σχεδιασμό στον Όμιλο ΟΣΕ, καθώς και την επιλογή των έργων της επόμενης πενταετίας.
Όπως αναφέρει η απόφαση, «έργο της επιτροπής είναι η μελέτη και η εκπόνηση κειμένου στο οποίο θα αποτυπώνεται ο Στρατηγικός Σχεδιασμός του Ομίλου ΟΣΕ για τα έτη 2016-2020. Το έργο της επιτροπής θα παρέχεται στα γραφεία του υπουργείου Υποδομών και θα ολοκληρωθεί με την κατάθεση του κειμένου του Στρατηγικού Σχεδιασμού στον υπουργό Υποδομών».
Πρόκειται για το τελικό βήμα που φέρνει ξανά κοντά ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ, έπειτα από μία περίοδο πέντε και πλέον ετών που οι διοικήσεις των εταιρειών είχαν τυπικές και μόνο σχέσεις. Με τη συγκρότηση της επιτροπής θα αποφασισθεί οριστικά ποια έργα θα προχωρήσουν την επόμενη 4ετία και ποια παραπέμπονται για μετά το 2020.
Μεταξύ των έργων με τη μεγαλύτερη πιθανότητα να ενταχθούν σε αυτό το πλαίσιο είναι η αναβάθμιση και ο εξηλεκτρισμός στις γραμμές γραμμή Πάτρα-Πύργος-Καλαμάτα.
Υπενθυμίζουμε ότι σε πρόσφατη παρουσίαση της μελέτης στον Πύργο, ο προϊστάμενος της Διευθύνουσας Υπηρεσίας Μελετών της ΕΡΓΑ ΟΣΕ ΑΕ, Μιχάλης Αναστασάκης, παρουσίασε την πρόοδο για την αναβάθμιση και μετατροπή των γραμμών Πάτρα – Πύργος – Ολυμπία, Πύργος – Κατάκολο και Πύργος – Κυπαρισσία – Καλαμάτα σε γραμμή κανονικού εύρους με ηλεκτροκίνηση, σηματοδότηση και τηλεπικοινωνίες για ταχύτητες μέχρι 160 χλμ./ώρα, όπου αυτό είναι εφικτό εντός του υφιστάμενου ορίου απαλλοτρίωσης του ΟΣΕ.
Επίσης, μελετώνται ανισόπεδες διαβάσεις που θα αντικαταστήσουν υφιστάμενες ισόπεδες διαβάσεις με την παλιά εθνική οδό και με άλλες οδούς που εμφανίζουν αυξημένη κίνηση.
Αναλυτικότερα, αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη τρεις συμβάσεις μελετών για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Πάτρα- Πύργος- Καλαμάτα, για τις οποίες έχει εγκριθεί η χρηματοδοτική συνδρομή από την Ε.Ε. Η χρηματοδότηση των μελετών γίνεται από πιστώσεις των Διευρωπαϊκών Δικτύων Μεταφορών της περιόδου 2007-2013 με πέρας το 2015 και η συνολική χρηματοδότηση είναι 21 εκατομμύρια ευρώ. Η γραμμή από την Πάτρα – Πύργος έχει μήκος περίπου 99 χλμ., Πύργος- Ολυμπία 21 χλμ. και Πύργος- Κατάκολο 12 χλμ., συνολικά δηλαδή 132 χιλιόμετρα γραμμής.
Ειδικότερα, για τη γραμμή Αλφειός (λίγο μετά τον Πύργο) – Καλό Νερό – Κυπαρισσία και Καλό Νερό – Ζευγολατιό – Καλαμάτα με συνολικό μήκος περίπου 118 χλμ. βρίσκεται σε εξέλιξη σύμβαση μελέτης για τη βελτιστοποίηση χάραξης σε δύο επί μέρους τμήματα με δυσμενή χάραξη (Καλό Νερό – Κοπανάκι και Μελιγαλάς – Βαλύρα) και στη συνέχεια προμελέτη χάραξης και υδραυλική προμελέτη σε όλο το μήκος, γεωλογική μελέτη στα τμήματα παραλλαγών, περιβαλλοντική μελέτη και επικαιροποίηση οικονομοτεχνικής μελέτης για το σύνολο του άξονα Πάτρας – Καλαμάτας. Το κόστος της μελέτης αυτής ανέρχεται σε 700.000 ευρώ περίπου.
Η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού άξονα Πάτρας – Πύργου – Καλαμάτας θα έχει σημαντικά περιβαλλοντικά οφέλη, θα προστατεύσει τα διατηρητέα κτήρια σταθμών και το φυσικό περιβάλλον στην περιοχή Καϊάφα και θα αναδείξει ενδιαφέροντα τεχνικά έργα της υφιστάμενης γραμμής.