Εκτός «πακέτου Γιουνκερ» μεγάλα έργα υποδομών
Το περίφημο «πακέτο Γιούνκερ» χρησιμοποιήθηκε το τελευταίο διάστημα στη Μεσσηνία ως το χρηματοδοτικό εργαλείο που μπορεί να θεραπεύσει πάσα νόσο. Όποια έργα δε “χωρούσαν” στο ΕΣΠΑ ή είχαν υψηλό κόστος υλοποίησης, έμπαιναν στο πακέτο. Είχαμε διαβάσει για σιδηροδρομική γραμμή Πάτρα- Καλαμάτα σε 3 ώρες, για την υλοποίηση του οδικού άξονα Καλαμάτα- Ριζόμυλος- Πύλος- Μεθώνη, αλλά και ό,τι άλλο προκαλούσε “πονοκέφαλο” για αδιέξοδα στους κυβερνώντες.
Τα πράγματα, όμως, δεν είναι όπως φαίνονται. Οι δυσκολίες στην προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων και η οδυνηρή εμπειρία από τις καθυστερήσεις είναι οι αιτίες για «έξοδο» από τη λίστα των υποψηφίων για το «πακέτο Γιούνκερ» μεγάλων έργων υποδομών.
Έτσι, σιγά σιγά σβήνουν τα έργα υποδομών από το μακρύ κατάλογο που είχε ανακοινώσει η κυβέρνηση ως υποψήφια προς ένταξη στο «πακέτο Γιούνκερ», και είχε συμπληρωθεί στη συνέχεια με πλήθος κρατικών σχεδίων.
Στις περισσότερες των περιπτώσεων, στην αγορά κατασκευών είχαν προβλέψει πως τα έργα δεν έχουν καμία τύχη στην προσέλκυση ιδιωτικών κεφαλαίων. Ειδικά όταν η εμπειρία ξένων ομίλων από λιγότερο σύνθετα δημόσια έργα στη χώρα μας είναι δυσάρεστη, όπως δείχνουν τα παραδείγματα και των οδικών αξόνων.
Από πρόσφατη απάντηση του υπουργού Οικονομίας, Γιώργου Σταθάκη, στη Βουλή για την πορεία του «πακέτου Γιούνκερ» προκύπτει πως από τις επαφές με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ) η ελληνική πλευρά διαπίστωσε ότι σειρά δημόσιων έργων υποδομών είναι αδύνατον ή δύσκολο να χρηματοδοτηθούν από ιδιώτες. Για να ενταχθεί ένα έργο στο «πακέτο Γιούνκερ», πρέπει να μην είναι αποκλειστικά επένδυση του Δημοσίου, αλλά να συμμετέχουν στη χρηματοδότηση και στο ρίσκο και ιδιωτικοί όμιλοι.
Πάντως, χρειάστηκαν μήνες προκειμένου να πειστούν στο υπουργείο Υποδομών, που υποστήριζαν πως η γραμμή 4 του μετρό -τουλάχιστον το πρώτο τμήμα- θα κατασκευαστεί με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), πως κάτι τέτοιο είναι δύσκολο. Αν και στην ΕΤΕπ υποστήριζαν πως σπανίζουν τα παραδείγματα έργων μετρό που να έχουν γίνει με ΣΔΙΤ, εξαιτίας των υψηλών κινδύνων (απρόβλεπτα κόστη, αρχαιολογικά κ.λπ.) που κρύβουν, στο υπουργείο επέμεναν για αρκετούς μήνες.
Πάντως υπάρχει ένα μεγάλο έργο που βρίσκεται στο τελικό στάδιο ένταξης στο “πακέτο Γιούνκερ”: Πρόκειται για την αναβάθμιση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων που περνούν στη διαχείριση του σχήματος υπό τη γερμανική Fraport, ύψους 300 εκατ. ευρώ.
Επιπλέον, στην αγορά είχε συζητηθεί και σχέδιο του υπουργείου να προχωρήσει ως ένα τεράστιο έργο, ύψους 1,2 δισ. ευρώ, την ενεργειακή αναβάθμιση/εξοικόνομηση σε κτήρια του Δημοσίου. Πρόκειται για το έργο “Εξυπνα Δημόσια Κτήρια”, μέσω του οποίου ο ανάδοχος θα αναλάβει να εγκαταστήσει “έξυπνους” αισθητήρες σε δημόσια κτήρια για την παρακολούθηση της κατανάλωσης ενέργειας, των αναγκών συντήρησης και αναβάθμισης κ.λπ.
Α.Π.
Υψηλές προσδοκίες, δύσκολη η πραγματικότητα για τα έργα στη Μεσσηνία
