Αφιέρωμα στο φιλόσοφο Κώστα Παπαϊωάννου

Αφιέρωμα στο φιλόσοφο Κώστα Παπαϊωάννου

Στο φιλόσοφο Κώστα Παπαϊωάννου είναι αφιερωμένη η εκδήλωση που διοργανώνουν σήμερα στις 8.00 το βράδυ, στο «Καφέ Σινέ» της Δυτικής Παραλίας, η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Καλαμάτας και το βιβλιοπωλείο «Βιβλιόπολις» της Δήμητρας Δημοπούλου.
 
Ο Κώστας Παπαϊωάννου
Ο Κώστας Παπαϊωάννου γεννήθηκε στις 16 Γενάρη του 1925 στο Βόλο, όπου ο πατέρας του ήταν υπεύθυνος για τους αγροτικούς συνεταιρισμούς. Όταν ο πατέρας του, ηγετικό στέλεχος της σοσιαλιστικής ΕΛΔ του Σβώλου, επέστρεψε στην Αθήνα, ο νεαρός Παπαϊωάννου συνέχισε το Γυμνάσιο στο Βαρβάκειο, όπου ήταν συμμαθητής και φίλος του Κώστα Αξελού.
Το 1941 γράφτηκαν μαζί στη Νομική Σχολή της Αθήνας και μετά το 1942 ο Αξελός περνάει στην παρανομία ως μέλος της ΕΠΟΝ και η επαφή τους διακόπτεται. Ο Παπαϊωάννου γίνεται μέλος τους ΚΚΕ και του ΕΑΜ – στο οποίο συμμετείχε και ο πατέρας του. Το 1944 συνελήφθη από την Ειδική Ασφάλεια και κρατήθηκε για μήνες, ενώ μετά τα Δεκεμβριανά κρύβεται.
Το 1945, και έπειτα από παρεμβάσεις του Γαλλικού Ινστιτούτου της Αθήνας, δίνεται μια υποτροφία του γαλλικού κράτους σε τριακόσιους περίπου νεαρούς Έλληνες, που μπορούν έτσι να «διαφύγουν» προς τη Γαλλία, με το πλοίο «Ματαρόα». Ανάμεσά τους ο Παπαϊωάννου, ο Κώστας Αξελός, η Μιμίκα Κρανάκη, ο Άδωνις Κύρου, ο Νίκος Σβορώνος, ο Γιάννης Ξενάκης, ο Κορνήλιος Καστοριάδης, η Ελένη Αρβελέρ.
Μερικά από τα καλύτερα μυαλά της χώρας θα «χαθούν» γι’ αυτήν, είτε οριστικά είτε για πάρα πολλά χρόνια. Η Ελλάδα του Εμφυλίου και του Ψυχρού Πολέμου δεν είχε ανάγκη από κριτική σκέψη. Αυτή είτε θα κλεινόταν στις φυλακές και τα στρατόπεδα συγκέντρωσης είτε θα παρέμενε σε μια εσωτερική εξορία, όπως ο Μιχάλης Κατσαρός, είτε θα «δραπέτευε» έξω από τη χώρα.
Διαβάζοντας τα ανέκδοτα κείμενα και τα σχεδιάσματά του εκείνης της εποχής, είναι προφανές πως θα επιθυμούσε να πραγματοποιήσει μια συνολική κριτική στον Μαρξ και τον μαρξισμό. Τα «ψήγματα» αυτής της απόπειρας αποτελούν ένα μεγάλο έργο – και ποσοτικά και ποιοτικά.
Ο Παπαϊωάννου στα τέλη της δεκαετίας του ’40 και τις αρχές του ’50 θέτει ως στόχο να εξετάσει από μια σκοπιά «αριστεράς» τις κατακτήσεις και τα όρια της μαρξιστικής σκέψης. Ο Παπαϊωάννου, επιχειρώντας μια κριτική του Μαρξ από μια αριστερή σκοπιά μέσα στη δεκαετία του ’50, διεκδικεί παγκόσμια πρωτοπορία.
Ο Παπαϊωάννου, σε ανύποπτο χρόνο και πριν να έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για μια από τα αριστερά κριτική στον ίδιο τον μαρξισμό, πράγμα που γίνεται μόλις μετά το 1968, δοκιμάζει να προχωρήσει σε μια τέτοια κατεύθυνση σχεδόν είκοσι χρόνια πριν!
Αυτός ο υψηλός βαθμός «προδρομικότητας» του έργου του, ότι δηλαδή αποτελούσε έναν από τους πρώτους σε παγκόσμια κλίμακα που αποπειράτο μια κριτική αποτίμηση του μαρξικού έργου από τα «αριστερά», εξηγεί σε ένα βαθμό και την απομάκρυνσή του από τις μαχόμενες ομάδες και τον περιορισμό του σε μια λειτουργία μοναχικού συγγραφέα.
Ο Παπαϊωάννου υπήρξε ένας συγγραφέας ευρωπαϊκού αναστήματος. Είναι αλήθεια πως ο πρόωρος θάνατός του (πέθανε μόλις 56 ετών), όπως και η ιδιαιτερότητα του δρόμου του, δεν του επέτρεψαν να ολοκληρώσει το μεγάλο έργο που θα μπορούσε να περιμένει κανείς από τις δυνατότητές του.
Αν και ο Παπαϊωάννου δεν υπήρξε ένας από εκείνους τους διανοούμενους που αρέσκονται στο να προβάλλουν τον εαυτό τους, υπήρξε ένας μεγάλος διανοητής. Αργά ή γρήγορα, έστω και μετά θάνατον, θα σχίσει τα σκοτάδια της μετριοκρατίας που σκιάζει τον τόπο μας.

Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης