«Κενά αέρος» εμφανίζει το νομοσχέδιο για την ίδρυση και λειτουργία υδατοδρομίων, το οποίο εξακολουθεί να παραμένει στα συρτάρια του υπουργείου Υποδομών, καθώς εδώ και τέσσερις μήνες δε βρίσκει το δρόμο για τη Βουλή, σύμφωνα με χθεσινό ρεπορτάζ στην “Καθημερινή” που υπογράφει η Αλεξάνδρα Κασσίμη.
Η διαβούλευση για το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, το οποίο έχει στόχο την απλοποίηση διαδικασιών αδειοδότησης υδατοδρομίων, ολοκληρώθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο. Ελλείψει νομικού πλαισίου, οι εταιρείες που επιθυμούν να δραστηριοποιηθούν στο χώρο αδυνατούν να βρουν επενδυτές. Στελέχη του υπουργείου Υποδομών υποστηρίζουν ότι το ν/σ καθυστερεί να πάρει την οριστική μορφή του, καθώς εκκρεμεί –για άγνωστο λόγο– η εναρμόνισή του με το νόμο που ψηφίστηκε πρόσφατα για την αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας.
Το νέο πλαίσιο προβλέπει τη δυνατότητα απόκτησης άδειας ίδρυσης υδατοδρομίου μόνο από δημόσιους φορείς, ΟΤΑ Α΄ και Β΄ βαθμού και Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, με την προϋπόθεση η πλειονότητα των μετοχών να ανήκει στο Δημόσιο.
Ωστόσο, παρέχεται η δυνατότητα χορήγησης άδειας λειτουργίας υδατοδρομίων σε φορείς του ιδιωτικού τομέα. Οι βασικές αλλαγές που προωθούνται αφορούν στη διάρκεια της άδειας ίδρυσης και λειτουργίας. Η άδεια ίδρυσης, ενώ αρχικώς προβλεπόταν ότι θα είναι 5ετούς διάρκειας, θα μετατραπεί σε αορίστου χρόνου υπό την προϋπόθεση ότι οι εγκαταστάσεις επιθεωρούνται επιτυχώς.
Η άδεια λειτουργίας, από την άλλη, θα χορηγείται για αόριστη διάρκεια, όχι μικρότερη των τριών ετών. Προβλέπονται, ωστόσο, αυστηρές προϋποθέσεις για τη διατήρηση της άδειας, που σχετίζονται με συστήματα ασφάλειας, καθώς και την εκτέλεση πτητικού έργου.
Προς την κατεύθυνση της απλοποίησης των διαδικασιών κινείται η πρόβλεψη σχετικά με τις υπό έγκριση μεταβολές. Σε περίπτωση που υπάρχουν προβλέψεις στις άδειες προς μεταβολή, θα αρκεί η προσκόμιση των στοιχείων που πρόκειται να τροποποιηθούν αντί του συνόλου του φακέλου, όπως ισχύει σήμερα.
Στην παρούσα φάση, η μία εκ των δύο εταιρειών που επιχειρούν να δραστηριοποιηθούν στο χώρο, η «Ελληνικά Υδατοδρόμια», δηλώνει έτοιμη να ξεκινήσει πτήσεις την άνοιξη του 2017, αρκεί να έχει αδειοδοτηθεί ένα σεβαστό δίκτυο υδατοδρομίων. Σήμερα αδειοδοτημένα είναι μόνο δύο, της Κέρκυρας και των Παξών, ενώ από ημέρα σε ημέρα αναμένεται η αδειοδότηση της Πάτρας. Η εταιρεία «Ελληνικά Υδατοδρόμια» αναλαμβάνει την αδειοδότηση για λογαριασμό φορέων των Δήμων, με αποτέλεσμα να μη σκοντάφτει στις προβλέψεις του νέου ν/σ.
Σοβαρά προβλήματα με το ν/σ αντιμετωπίζει η δεύτερη εταιρεία, η Hellenic Seaplanes, καθώς οι έως τώρα προσπάθειες αδειοδότησης υδατοδρομίων αφορούν στον ιδιωτικό τομέα. Έτσι, με την πρόβλεψη χορήγησης άδειας μόνο σε δημόσιους φορείς ακυρώνονται επί της ουσίας όλες οι έως τώρα ενέργειές της.
Καμία πρόοδος στο νομοσχέδιο για υδατοδρόμια, μεταξύ αυτών και της Καλαμάτας









