Καμιά απάντηση από τη Δημοτική Αρχή για το είδος των εργασιών επισκευής του προσήνεμου μόλου Κυπαρισσίας


Χωρίς απαντήσεις σε κρίσιμα και ουσιώδη ερωτήματα για το ποιες ακριβώς είναι οι εργασίες που πρόκειται να εκτελεστούν στο έργο της επισκευής του προσήνεμου μόλου λιμένος Κυπαρισσίας, εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία «νέα ορθή επανάληψη του Σχεδίου Προγραμματικής Σύμβασης μεταξύ της περιφέρειας Πελοποννήσου-του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Περιφέρειας Πελοποννήσου-του Δήμου Τριφυλίας και του Λιμενικού Ταμείου Ν. Μεσσηνίας για το έργο: “ΕΠΙΣΚΕΥΗ ΠΡΟΣΗΝΕΜΟΥ ΜΟΛΟΥ ΛΙΜΕΝΟΣ ΚΥΠΑΡΙΣΣΙΑΣ”» στην τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Τριφυλίας. Παρότι από την Αντιπολίτευση τέθηκαν ερωτήματα για το φυσικό αντικείμενο του έργου, τόσο ο δήμαρχος Τριφυλίας, Παναγιώτης Κατσίβελας, όσο και ο αντιδήμαρχος, Παναγιώτης Τσίγγανος αλλά και ο πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Μεσσηνίας και δημοτικός σύμβουλος, Ζαχαρίας Κανελλόπουλος, δεν απάντησαν αν και ο επικεφαλής της ΛΑ.ΣΥ., Σαράντος Κουκούμης και οι δημοτικοί σύμβουλοι παρατάξεων της μείζονος και της πρώτης ελάσσονος μειοψηφίας, Δημήτρης Κουτσούλης και Αλεξάνδρα Τσούλου, επίμονα ζητούσαν από τη Δημοτική Αρχή Τριφυλίας να αναφέρει ενημερώνοντας το Σώμα ποιες είναι, συγκεκριμένα, οι εργασίες που θα εκτελεστούν στο λιμάνι. Μάλιστα, ο κ. Κατσίβελας ανέφερε ότι η μελέτη υπάρχει στην Τεχνική Υπηρεσία και ουδείς πέρασε να ενημερωθεί και ο κ. Τσίγγανος είπε ότι το θέμα της προγραμματικής σύμβασης έχει συζητηθεί και έχει ληφθεί απόφαση πριν από μήνες και τώρα απλώς απόφαση για ορθή επανάληψη και οι όποιες ερωτήσεις έπρεπε να είχαν γίνει σε εκείνη τη συνεδρίαση, σημειώνοντας ότι η μελέτη υπάρχει και στην τεχνική υπηρεσία του δήμου και στο mail του δημάρχου και όποιος θέλει να πάει να τη δει. Ποιες εργασίες θα γίνουν, ωστόσο, δεν είπαν ούτε ο κ. Κατσίβελας ούτε και ο κ. Τσίγγανος και ο κ. Κανελλόπουλος. Δε γνωρίζουν ή θεώρησαν περιττό, έστω δοθείσης της ευκαιρίας των ερωτημάτων της Αντιπολίτευσης, να απαντήσουν, άγνωστο. Όσο κι αν επέμειναν οι δημοτικοί σύμβουλοι της Αντιπολίτευσης, απαντήσεις δεν έπαιρναν. Εκτός μικροφώνου, δε, από την Αντιπολίτευση έλεγαν ότι η δημοτική Αρχή Τριφυλίας δεν γνωρίζει ποιες είναι οι εργασίες που θα γίνουν, αλλά καίτοι δε γνωρίζει διαρκώς «κομπάζει» και επιχειρεί να «καπηλευτεί» το έργο, μαζί με τον κ. Τατούλη, ενώ είναι σε όλους γνωστό ότι τίποτα δε θα γινόταν εάν ο υφυπουργός τότε, Αλέξης Χαρίτσης, δεν είχε εξασφαλίσει και δεσμεύσει με υπογραφή του ποσό 2.300.000 ευρώ για το έργο στο λιμάνι Κυπαρισσίας, προσάπτοντας «κατηγορίες» για μικρότητα και μικροψυχία στους παράγοντες της Δημοτικής Αρχής Τριφυλίας και προσωπικά στον κ. Κατσίβελα που, ουσιαστικά, με όσα είπε θέλησε να «περάσει» ότι είναι έργο της Δημοτικής Αρχής και του κ. Τατούλη, χωρίς καν να αναφέρει το γεγονός ότι τίποτα δε θα γινόταν εάν δεν είχε ενδιαφερθεί και δεν είχε εξασφαλίσει και δεσμεύσει την πίστωση ο κ. Χαρίτσης. Ο δήμαρχος, Παναγιώτης Κατσίβελας, είπε ότι «έγινε πράξη απ’ το Ελεγκτικό Συνέδριο και κάνει αναφορά για το τι πρέπει να περιέχει επιπλέον για να καθίσταται σαφές ο χρόνος της σύμβασης και ο χρόνος εκτέλεσης του έργου οι οποίες ενσωματώθηκαν στην καινούργια προγραμματική σύμβαση και γι’ αυτό έρχεται το θέμα σε αυτά τα σημεία που έχει διορθωθεί, έχει προσδιοριστεί η διάρκεια της προγραμματικής σύμβασης στους 30 μήνες, η εκτέλεση του έργου είναι η ίδια, οπότε διορθώνουμε και αποδεχόμαστε το διορθωμένο κείμενο όσον αφορά με αυτές τις παρατηρήσεις που έχει το Ελεγκτικό Συνέδριο». Η δημοτική σύμβουλος της ΡΑΚΙ, Αλεξάνδρα Τσούλου, ρώτησε «γιατί χρειάζεται να ληφθεί απόφαση για ορθή επανάληψη της προγραμματικής και τι μέτρα έχει πάρει ο δήμος, εφόσον γνωρίζουν ότι έγινε μια κατασκευή η οποία έπεσε, τι ακριβώς έχει κάνει για να το περιφρουρήσουν ή μήπως δεν έχει κάνει τίποτα». Απαντώντας ο κ. Κατσίβελας σημείωσε πως στο Ελεγκτικό Συνέδριο έγινε προσυμβατικός έλεγχος και το Ε.Σ. έκανε παρατηρήσεις για ρητή αναφορά των στοιχείων που προανέφερε τα οποία δεν υπήρχαν στην προηγούμενη προγραμματική σύμβαση όπως την είχε ετοιμάσει η Περιφέρεια Πελοποννήσου που είναι και ο εκτελεστής του έργου και τόνισε ότι γνωρίζουν ως μέλη του δημοτικού συμβουλίου να γνωρίζουν πως λειτουργούν οι διαδικασίες και πρόσθεσε ότι «όταν ανέλαβε αυτή η Δημοτική Αρχή την 1η Σεπτέμβρη του 2014 όλες οι ζημιές στο λιμάνι είχαν γίνει. Άλλοι ήταν οι υπεύθυνοι είτε στη Συμπολίτευση είτε στην Αντιπολίτευση… Ο επικεφαλής της ΛΑ.ΣΥ., Σαράντος Κουκούμης, ρώτησε «αν έχει ληφθεί υπόψη η σημερινή εικόνα του λιμανιού», προσθέτοντας ότι, «με τον τρόπο που τίθενται τα ζητήματα που είναι προς κατασκευή δεν θα γίνει ένα έργο ολοκληρωμένο ώστε να γίνει ένα λιμάνι ασφαλές και να μην πέφτουν πάλι λεφτά στον αέρα και στη θάλασσα, όπως έπεσαν με την προηγούμενη κατασκευή, 14 εκατομμύρια που έπεσαν τότε πήγαν στον πάτο».  Μάλιστα, ο κ. Κουκούμης αναφέρθηκε στο ρεπορτάζ του «Θ» με τα στοιχεία της Περιφέρειας Πελοποννήσου για το έργο ότι “ο προφυλακτήρας τοίχος από σκυρόδεμα ρηγματώθηκε σε πολλές θέσεις και παρουσιάζει απόκλιση από την κατακόρυφο” ρωτώντας «για ποιες ρηγματώσεις στον προφυλακτήρα τοίχο από σκυρόδεμα γίνεται λόγος όταν δεν υπάρχει καν προφυλακτήρας τοίχος αφού έχει καταστραφεί; Για ποια αποκατάσταση ζημιών του κρηπιδότοιχου γίνεται λόγος;». Στο σημείο εκείνο τον διέκοψε ο πρόεδρος του Σώματος, Γιάννης Καλκαβούρας, λέγοντάς του «κ. Κουκούμη, είμαστε στο θέμα;», με τον κ. Κουκούμη να του απαντά «ερωτήσεις κάνω, αν κι αυτή η μελέτη» και τον κ. Καλκαβούρα να τον διακόπτει λέγοντας ότι «το θέμα δεν είναι να κουβεντιάσουμε αυτή τη στιγμή για ό,τι έχει γίνει στο λιμάνι». Ακολούθως προκλήθηκε ένταση και ο κ. Κουκούμης τόνισε ότι, «πιστεύω ότι και μ’ αυτή τη σύμβαση δεν ολοκληρώνεται το έργο του λιμανιού κι ότι φοβάμαι πολύ ότι θα πάει στράφι όλο αυτό το ποσό που θα διατεθεί με τον τρόπο που πάει να κατασκευαστεί». Απαντώντας ο κ. Κατσίβελας είπε ότι «έχει γίνει μια μελέτη, έχει γίνει ένας διαγωνισμός και το Ελεγκτικό Συνέδριο ελέγχει τη νομιμότητα της σύμβασης που είναι να υπογραφεί με τον ανάδοχο όσον αφορά την εκτέλεση του έργου και αυτό γίνεται για να διασφαλιστεί το δημόσιο συμφέρον», συμπληρώνοντας ότι «το Ε.Σ. δεν μπαίνει στο περιεχόμενο της μελέτης και το τεχνικό έργο. Όμως η μελέτη η οποία υπάρχει για την εκτέλεση του έργου είναι στην τεχνική υπηρεσία. Εγώ και ξέρω, ουδείς πέρασε απ’ την Τεχνική Υπηρεσία να ενημερωθεί για το περιεχόμενο της μελέτης στην επέμβαση του λιμανιού. Κατά συνέπεια μην κάνουμε τις υπερβολές και την εμφάνιση μόνο και μόνο απ’ την ιστορία», ενώ τόνισε πως, «στα δημόσια έργα υπάρχουν δυνατότητες και όποιες βλάβες υπάρχουνε κατά τη διάρκεια μέχρι την ολοκλήρωση του έργου, υπάρχουν δυνατότητες οικονομικές ώστε να δικτυωθούνε και πράγματα τα οποία δεν ήταν στην αρχική μελέτη, ενδεχομένως με μια επέκταση της σύμβασης ή με μια συμπληρωματική σύμβαση.  Δεν μπορώ να καταλάβω ένα πράγμα. Έχει γίνει ένα λιμάνι το οποίο έχει υποστεί μια μεγάλη ζημιά. Δε μένουμε στο γεγονός ότι με αυτές τις συνθήκες τις οικονομικές, για τον α, β λόγο, ότι αυτή τη στιγμή θα γίνει ένα μεγάλο έργο αποκατάστασης του λιμανιού. Τρέχουμε να προλάβουμε να πούμε ότι δεν φτάνει, να μάθουμε την κατακόρυφο και την οριζόντιο και την κλίση και τη στρέβλωση. Εδώ θα είμαστε, θα είμαστε κοντά στο έργο, θα το παρακολουθούμε. Εγώ δεν μπορώ να καταλάβω γιατί πρέπει να ξεπατώσουμε και να εξευτελίσουμε ένα έργο πριν ακόμα αρχίσει». Ο Σωτήρης Μπακούρος επεσήμανε ότι θα έπρεπε να είναι φυλακή οι υπεύθυνοι για την καταστροφή του λιμανιού. Η Αλεξάνδρα Τσούλου, τόνισε πως, «δε μπορούν να φιμωθούν οι οποιεσδήποτε ενστάσεις, απορίες ή έστω και αμφισβητήσεις όσον αφορά την καλή ή όχι διατήρηση, εξέλιξη, μελέτη και διαχείριση ενός έργου. Υπάρχει το προηγούμενο της απίστευτης κακοτεχνίας και δικαίως είναι απορία όλων των πολιτών που είναι να λογοδοτήσουν οι υπεύθυνοι για τις προηγούμενες κακοτεχνίες και τι ακριβώς κάνει ο Δήμος προκειμένου να μην επαναληφθούν». Ο Δημήτρης Κουτσούλης επεσήμανε ότι «στο λιμάνι έχουν φαγωθεί μέχρι τώρα 14 εκατομμύρια ευρώ», επισημαίνοντας ότι η μελέτη είναι για έργο 2,3 εκατομμυρίων ευρώ και ο ανάδοχος λέει ότι θα το φτιάξει με 1 εκ. ευρώ και τονίζοντας «είμαστε βέβαιοι; Ή θα ξαναζήσουμε το σκηνικό που ζήσαμε τα προηγούμενα χρόνια να παίρνουμε τις πέτρες από το ένα σημείο, γιατί φυσικά έχουμε κάνει μείωση του κόστους, θα τις ρίχνουμε στο άλλο και ξαφνικά ένα άλλο σημείο του μόλου μετά από δύο χρόνια θα πέφτει λόγω του κυματισμού κι εκεί θα μας φταίνε οι καιρικές συνθήκες;» και τόνισε ότι, «θα ήθελα να ρωτήσω, σ’ αυτό το σημείο, ακριβώς τι προβλέπει η μελέτη, πότε έγινε και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα του έργου. Είναι συγκεκριμένες οι ερωτήσεις και παρακαλώ να μου δώσετε απαντήσεις. Πότε έγινε η μελέτη λοιπόν, τι προβλέπει να γίνει και ποιο είναι το χρονοδιάγραμμα του έργου». «Δεν κάνουμε προγραμματική κατόπιν της δημοπρασίας» επεσήμανε ο Ζαχαρίας Κανελλόπουλος αναφερόμενος στο ιστορικό του θέματος με την παράλειψη μίας παραγράφου που σωστά επεσήμανε το Ε.Σ. για συγκεκριμένη αναφορά του χρονοδιαγράμματος του έργου και είπε πως επειδή το προηγούμενο έργο στο λιμάνι είναι παράδειγμα προς αποφυγήν, παράδειγμα κακοτεχνίας και λεηλασίας του δημοσίου χρήματος θα πρέπει να είναι επιφυλακτικοί και να παρακολουθούν τα πάντα και ζήτησε τη συγκρότηση διαπαραταξιακής επιτροπής παρακολούθησης βήμα – βήμα του έργου. Μετά το πέρας της συζήτησης, ψηφίστηκε κατά πλειοψηφία η έγκριση της νέας ορθής επανάληψης της προγραμματικής σύμβασης για το λιμάνι, με δημοτικούς συμβούλους της Αντιπολίτευσης, εκτός μικροφώνου, να αναφέρουν ότι δεν πήραν απαντήσεις σχετικά με το ποιες εργασίες θα εκτελεστούν στο λιμάνι.
 
Του Ηλία Γιαννόπουλου