«Απέξω κούκλα και από μέσα πανούκλα»… Κάπως έτσι θα μπορούσε να περιγράψει κάποιος την κατάσταση που επικρατεί στο κέντρο της Καλαμάτας. Η οδός Αριστομένους αποτελεί το πρώτο μέρος της ρήσης, ενώ οι υπόλοιπες, παράλληλες και κάθετοι, οδοί στο κέντρο, το δεύτερο. Είναι σαν μια εγκαταλειμμένη αυλή της Αριστομένους. Και η εικόνα που έχουν οι δρόμοι δικαιώνει το χαρακτηρισμό. Πολύ κακό οδόστρωμα, προβληματικά έως ανύπαρκτα πεζοδρόμια.
Την παραπάνω κατάσταση είναι δυνατόν να διορθώσει, μερικώς ή ολικώς, το πρόγραμμα των έξυπνων ανοικτών κέντρων εμπορίου, μέσω ΕΣΠΑ, που συζητήθηκε τις προηγούμενες ημέρες μεταξύ του δημάρχου Καλαμάτας και του Διοικητικού Συμβουλίου του Εμπορικού Συλλόγου.
Μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος είναι δυνατή η χρηματοδότηση του Δήμου για αναπλάσεις σε εμπορικούς δρόμους, με ψυχρά υλικά, για διαχείριση κυκλοφορίας κ.λπ., στην κατεύθυνση αναβάθμισης του δημόσιου χώρου (διεύρυνση πεζοδρομίων, χρήση κυβολίθων, δέντρα, φωτισμός κ.ά.).
Ένα ποσόν είναι δυνατόν να διοχετευθεί σε εμπόρους για τη βελτίωση της εξωτερικής εικόνας των καταστημάτων τους (ομοιόμορφα στέγαστρα και πινακίδες στην ελληνική γλώσσα, ομοιόμορφος χρωματισμός κ.λπ.). Το δε ύψος της παρέμβασης εκτιμάται σε 1.500.000 ευρώ, που επιμερίζεται χονδρικά σε 1.300.000 ευρώ για το Δήμο και 200.000 ευρώ για τους εμπόρους.
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου, θα υπάρξει συνεργασία με τον Εμπορικό Σύλλογο σχετικά με την επιλογή της περιοχής παρέμβασης και άλλες λεπτομέρειες. Ο προσανατολισμός αφορά σε ολόκληρη την οδό Αναγνωσταρά και σε τμήματα των οδών Ανδρέα Σκιά, Βαλαωρίτου, Πολυχάρους και Γεωργούλη.
Η ιδέα ξεκίνησε από την ΕΣΕΕ και ήδη λειτουργεί πιλοτικά σε ορισμένες ελληνικές πόλεις. Ειδικότερα, όλα άρχισαν από τη διαπίστωση ότι τα κέντρα των πόλεων, στα οποία συνήθως είναι και τα παραδοσιακά εμπορικά κέντρα, δεν είναι πλέον ελκυστικά για τους καταναλωτές λόγω δυσκολίας πρόσβασης, στάθμευσης, ανεπαρκούς σηματοδότησης κ.λπ.
Το σημαντικό πλεονέκτημα των ανοικτών κέντρων εμπορίου είναι ότι αναδεικνύονται οι ομορφιές των ιστορικών κέντρων σχεδόν όλων των πόλεων, υπάρχει ποικιλία δράσεων που ένας επισκέπτης μπορεί να απολαύσει, οι πολίτες διατηρούν στη μνήμη τους τα παιδικά τους χρόνια, ενώ τους δίνεται η ευκαιρία να γνωρίσουν καλυτέρα την πόλη που γεννήθηκαν και αγάπησαν. Φυσικά, εδώ χρειάζεται η δραστηριοποίηση όλων των φορέων της πόλης (Δημοτική Αρχή, πολιτιστικοί σύλλογοι, εθελοντικές οργανώσεις κ.λπ.).
Κυρίως, όμως, για να πετύχει το εγχείρημα χρειάζεται ανάπτυξη συνεργασιών μεταξύ των καταστημάτων. Τέτοιες συνεργασίες ενδεικτικά είναι κοινές δράσεις προώθησης, διαγωνισμοί για την προσέλκυση καταναλωτών, κοινοί αποθηκευτικοί χώροι, αναβάθμιση των κέντρων των πόλεων και ενδυνάμωση του πνεύματος συνεργασίας μεταξύ όλων των φορέων της κάθε πόλης.
Με την υλοποίηση του προγράμματος θα υπάρξει αναβάθμιση του δημόσιου χώρου, ενιαία αντιμετώπιση θεμάτων όπως: αισθητική και λειτουργία του δικτύου πεζοδρόμων, φωτισμός, καθαριότητα, διαχείριση του πράσινου, καλλωπισμός, διασφάλιση πρόσβασης ΑμεΑ στο ανοικτό κέντρο, οργάνωση – σχεδιασμός ειδικών δράσεων για παιδιά σε ατομικό ή/και ομαδικό επίπεδο, συνδιοργάνωση δράσεων προβολής και πολιτιστικών εκδηλώσεων (και πιθανή συνεργασία με τοπικούς, επαγγελματικούς και άλλους φορείς της πόλης).
Του Αντώνη Πετρόγιαννη
Αλλάζει το πρόσωπο του οδών της Καλαμάτας με το πρόγραμμα έξυπνων κέντρων εμπορίου
