Δεκατρείς φωτογράφοι από τα Βαλκάνια, μεταξύ τους και συντοπίτες, εκθέτουν έργα τους στο συνεδριακό κέντρο του Elite City Resort, σε έκθεση του φορέα Culture of Balkans με τον τίτλο “Balkan Timeline”, η οποία ξεκίνησε από προχθές Παρασκευή 4 Μάη, εγκαινιάστηκε, χθες, στις εφτά το απόγευμα και θα ολοκληρωθεί αύριο Δευτέρα.
Η έκθεση θα παρουσιαστεί στη συνέχεια σε διάφορες άλλες Βαλκανικές πόλεις. Ο τίτλος της έκθεσης μας προδιαθέτει για το φωτογραφικό ταξίδι από τη φύση στο αστικό περιβάλλον, από το συναίσθημα της χαράς και της λύπης στο θαύμα της ζωής και την κουλτούρα μας.
Αυτή η πολυχρωμία των Βαλκανίων και η δυνατότητα συνύπαρξης διαφορετικών προσεγγίσεων στον ίδιο χώρο αποτελεί τον σκοπό της έκθεσης. Επίσης σκοπός είναι να δώσει βήμα και να προβάλει το έργο νέων, κυρίως, καλλιτεχνών.
Εκθέτουν οι: Αβραμέας Γιάννης – Ελλάδα, Boricic Goran – Μαυροβούνιο, Budjevac Aleksandar – Σερβία, Cimpoaca Laurentiu – Ρουμανία, Ciotlausi George Andrei – Ρουμανία, Ζώης Δημήτρης – Ελλάδα, Ivanov Alexander – Βουλγαρία, Κόσσυβας Γιάννης – Ελλάδα, Κωνσταντακόπουλος Σταύρος – Ελλάδα, Pаnаyоtоv Bоgdаn – Βουλγαρία, Petkovic Boris – Σερβία, Pregapuca Gerhard – Αλβανία και Τσινόρεμα Κυριακή – Ελλάδα.
Τόσο το εγχείρημα με το ηλεκτρονικό περιοδικό Culture of Balkans (σ.σ. το οποίο παρουσιάσαμε την προηγούμενη Κυριακή και το οποίο αποτελεί μια προσπάθεια δύο ανθρώπων, του Δημήτρη Πετρόπουλου, ο οποίος, μεταξύ άλλων είναι και αναπληρωτής καθηγητής στο ΤΕΙ Πελοποννήσου και του Γιάννη Κόσσυβα, ελεύθερος επαγγελματίας και φωτογράφος, να ενώσουν μέσω ενός διαδικτυακού περιοδικού τους λαούς της Βαλκανικής), όσο και η ίδια η έκθεση, μας οδηγούν σε ένα ταξίδι στον κόσμο του Ρήγα Φεραίου, ο οποίος θανατώθηκε με το όνειρο της ένωσης των λαών της Βαλκανικής Χερσονήσου.
Ειδικότερα, ο Ρήγας Φεραίος θεωρείται από τους βασικούς εκπροσώπους του ελληνικού επαναστατικού διαφωτισμού. Υπήρξε πρόδρομος της ελληνικής επανάστασης του 1821, ενώ είχε διοριστεί και έπαρχος της Κραϊόβας στη Βλαχία, από τον ηγεμόνα Νικόλαο Μαυρογένη.
Οι απόψεις του περί ανεξιθρησκείας, τον έφεραν σε σύγκρουση με την εκκλησία, η οποία τον χαρακτήρισε «εχθρό». Όταν το πατριαρχείο, το 1797, ανακάλυψε το επαναστατικό σχέδιο του Φεραίου, καθώς και το έντυπο «Νέα Πολιτική Διοίκησις των κατοίκων της Ρούμελης, της Μικράς Ασίας, των Μεσογείων Νήσων και της Βλαχομπογδανίας», υπέγραψε την καταδίκη του. Μέσω του εντύπου, καλούνταν προς ξεσηκωμό «όλοι, χριστιανοί και Τούρκοι χωρίς κανέναν διαχωρισμόν θρησκείας, που στενάζουν υπό τη δυσφορωτάτην τυραννία του Οθωμανικού βδελυρωτάτου δεσποτισμού»….
Του Αντώνη Πετρόγιαννη
Balkan timeline: Φωτογραφικό ταξίδι στην πολυχρωμία των Βαλκανίων
