Παρατηρήσεις στην Έκθεση Ανεξάρτητου Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή για τα οικονομικά του δήμου Τριφυλίας για το έτος 2016

Παρατηρήσεις στην Έκθεση Ανεξάρτητου Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή για τα οικονομικά του δήμου Τριφυλίας για το έτος 2016

Παρατηρήσεις σημειώνονται στην Έκθεση του Ανεξάρτητου Ορκωτού Ελεγκτή Λογιστή για τα οικονομικά στοιχεία του δήμου Τριφυλίας έτους 2016, που έγιναν γνωστές μετά την προχθεσινή συνεδρίαση της Οικονομικής Επιτροπής που συζήτησε για τα θέματα του απολογισμού και ισολογισμού έτους 2016, τα οποία θα συζητηθούν φυσικά, αναλυτικά και διεξοδικά, σε συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου!
Στην Έκθεση προς το δημοτικό συμβούλιο Τριφυλίας αναφέρεται: «Γνώμη με Επιφύλαξη. Έχουμε ελέγξει τις ανωτέρω οικονομικές καταστάσεις του Δήμου Τριφυλίας, οι οποίες αποτελούνται από τον ισολογισμό της 31ης Δεκεμβρίου 2016, την κατάσταση αποτελεσμάτων και τον πίνακα διάθεσης αποτελεσμάτων, της χρήσεως που έληξε την ημερομηνία αυτή, καθώς και το σχετικό προσάρτημα. Κατά τη γνώμη μας, εκτός από τις επιπτώσεις των θεμάτων που μνημονεύονται στην παράγραφο της έκθεσής μας “Βάση για γνώμη με επιφύλαξη”, οι ανωτέρω οικονομικές καταστάσεις παρουσιάζουν εύλογα, από κάθε ουσιώδη άποψη, την οικονομική θέση του Δήμου Τριφυλίας κατά την 31η Δεκεμβρίου 2016, τη χρηματοοικονομική του επίδοση  για τη χρήση που έληξε την ημερομηνία αυτή, σύμφωνα με τις ισχύουσες διατάξεις του Π.Δ. 315/1999 “Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης” .
Βάση για Γνώμη με Επιφύλαξη.  Από τον έλεγχό μας προέκυψαν τα εξής:
1. Κατά παρέκκλιση των διατάξεων του ΠΔ 315/1999, ακίνητα, εκτός από τα εκτελεσθέντα έργα, και λοιπά πάγια που αφορούν σε ορισμένους από τους συνενωμένους Δήμους, δεν αποτιμήθηκαν στις ενδεικνυόμενες αξίες και περιλαμβάνονται μεταξύ των μη κυκλοφορούντων περιουσιακών στοιχείων με αξία € 0,01 ανά περιουσιακό στοιχείο. Κατά συνέπεια διατηρούμε επιφύλαξη για την ορθή αποτίμηση των εν λόγω περιουσιακών στοιχείων και τις ενδεχόμενες επιπτώσεις στα ίδια κεφάλαια και στα αποτελέσματα των προηγούμενων χρήσεων.
2. Στο κονδύλιο του Ενεργητικού Γ.ΙΙ. 7 «Ακινητοποιήσεις υπό εκτέλεση και προκαταβολές παγίων» περιλαμβάνονται έργα ποσού € 8.251.068,89, τα οποία έχουν ολοκληρωθεί αλλά εξακολουθούν να παρακολουθούνται σε λογαριασμούς έργων υπό εκτέλεση, καθώς και έργα συνολικού ύψους € 456.154,09 για τα οποία δεν έχουμε λάβει τεκμηρίωση, σχετικά με την ορθή ή μη απεικόνιση τους ως έργα υπό εκτέλεση. Δεν έχουμε αποκτήσει, σχετικά, επαρκή και κατάλληλα τεκμήρια ώστε να γνωρίζουμε τόσο την ακριβή αξία που θα έπρεπε να μεταφερθεί στους επί μέρους λογαριασμούς παγίων περιουσιακών στοιχείων όσο και το ύψος των αποσβέσεων και αναλογουσών αποσβέσεων επιχορηγήσεων επί αυτών. Κατά συνέπεια διατηρούμε επιφύλαξη για την αξία των εν λόγω περιουσιακών στοιχείων και τις ενδεχόμενες επιπτώσεις στα ίδια κεφάλαια και στα αποτελέσματα της κλειόμενης και των προηγούμενων χρήσεων.
3. Αναφορικά με πάγια στοιχεία συνολικής αναπόσβεστης αξίας € 1.134.904,57 τα οποία είχαν μεταβιβασθεί, σε προηγούμενες χρήσεις, στην Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης-Αποχέτευσης Τριφυλίας (ΔΕΥΑΤ), σημειώνεται, ότι από τα στοιχεία που τέθηκαν υπόψη μας δεν κατέστη δυνατόν να αντιστοιχισθούν με το τηρούμενο Μητρώο παγίων περιουσιακών στοιχείων, με αποτέλεσμα να μην έχουν κατάλληλα αποαναγνωρισθεί από τις οικονομικές καταστάσεις του Δήμου. Κατά συνέπεια διατηρούμε επιφύλαξη για την αξία των εν λόγω περιουσιακών στοιχείων και τις ενδεχόμενες επιπτώσεις στα ίδια κεφάλαια και στα αποτελέσματα των προηγούμενων χρήσεων.
4. Στην επιστολή του Νομικού Σύμβουλου που λάβαμε, δεν γίνεται αναφορά σχετικά με την κυριότητα των ακινήτων του Δήμου και την τυχόν ύπαρξη εμπράγματων βαρών επ΄ αυτών και κατά συνέπεια διατηρούμε επιφύλαξη για τις ενδεχόμενες επιπτώσεις στις οικονομικές καταστάσεις από το θέμα αυτό. Διενεργήσαμε τον έλεγχό μας σύμφωνα με τα Διεθνή Πρότυπα Ελέγχου (ΔΠΕ) όπως αυτά έχουν ενσωματωθεί στην Ελληνική Νομοθεσία. Οι ευθύνες μας, σύμφωνα με τα πρότυπα αυτά περιγράφονται περαιτέρω στην παράγραφο της έκθεσής μας “Ευθύνες Ελεγκτή για τον Έλεγχο των  Οικονομικών Καταστάσεων”. Είμαστε ανεξάρτητοι από τον Δήμο σύμφωνα με τον Κώδικα Δεοντολογίας για Επαγγελματίες Ελεγκτές του Συμβουλίου Διεθνών Προτύπων Δεοντολογίας Ελεγκτών, όπως αυτός έχει ενσωματωθεί στην Ελληνική Νομοθεσία και τις απαιτήσεις δεοντολογίας που σχετίζονται με τον έλεγχο των οικονομικών καταστάσεων στην Ελλάδα και έχουμε εκπληρώσει τις δεοντολογικές μας υποχρεώσεις σύμφωνα με τις απαιτήσεις της ισχύουσας νομοθεσίας και του προαναφερόμενου Κώδικα Δεοντολογίας. Πιστεύουμε ότι τα ελεγκτικά τεκμήρια που έχουμε αποκτήσει είναι επαρκή και κατάλληλα να παρέχουν βάση για γνώμη με επιφύλαξη.
Έμφαση Θέματος. Εφιστούμε την προσοχή σας στην παράγραφο Νο13 του Προσαρτήματος, όπου αναφέρεται ότι κατά του Δήμου έχουν ασκηθεί αγωγές τρίτων για αποζημιώσεις συνολικού ποσού € 600.000 περίπου, για τις οποίες δεν έχει διενεργηθεί σχετική πρόβλεψη επειδή στο παρόν στάδιο δεν είναι δυνατή η εκτίμηση της έκβασης αυτών. Στη γνώμη μας δεν διατυπώνεται επιφύλαξη σε σχέση με το θέμα αυτό. Ευθύνες της Διοίκησης επί των Οικονομικών Καταστάσεων. Η διοίκηση έχει την ευθύνη για την κατάρτιση και εύλογη παρουσίαση των οικονομικών καταστάσεων σύμφωνα με τις διατάξεις του Π.Δ. 315/1999 “Κλαδικό Λογιστικό Σχέδιο Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης”, όπως και για εκείνες τις δικλίδες εσωτερικού ελέγχου που η διοίκηση καθορίζει ως απαραίτητες, ώστε να καθίσταται δυνατή η κατάρτιση των οικονομικών καταστάσεων απαλλαγμένων από ουσιώδες σφάλμα, που οφείλεται είτε σε απάτη είτε σε λάθος. Ευθύνες Ελεγκτή για τον Έλεγχο των Οικονομικών Καταστάσεων.
Οι στόχοι μας είναι να αποκτήσουμε εύλογη διασφάλιση για το κατά πόσο οι οικονομικές καταστάσεις, στο σύνολο τους, είναι απαλλαγμένες από ουσιώδες σφάλμα, που οφείλεται είτε σε απάτη είτε σε λάθος και να εκδώσουμε έκθεση ελεγκτή, η οποία περιλαμβάνει τη γνώμη μας.
Η εύλογη διασφάλιση συνιστά διασφάλιση υψηλού επιπέδου, αλλά δεν είναι εγγύηση ότι ο έλεγχος που διενεργείται σύμφωνα με τα ΔΠΕ, όπως αυτά έχουν ενσωματωθεί στην Ελληνική Νομοθεσία, θα εντοπίζει πάντα ένα ουσιώδες σφάλμα, όταν αυτό υπάρχει. Σφάλματα δύναται να προκύψουν από απάτη ή από λάθος και θεωρούνται ουσιώδη όταν, μεμονωμένα ή αθροιστικά, θα μπορούσε εύλογα να αναμένεται ότι θα επηρέαζαν τις οικονομικές αποφάσεις των χρηστών, που λαμβάνονται με βάση αυτές τις  οικονομικές καταστάσεις. Ως καθήκον του ελέγχου, σύμφωνα με τα ΔΠΕ όπως αυτά έχουν ενσωματωθεί στην Ελληνική Νομοθεσία, ασκούμε επαγγελματική κρίση και διατηρούμε επαγγελματικό σκεπτικισμό καθ’ όλη τη διάρκεια του ελέγχου. Επίσης: Εντοπίζουμε και αξιολογούμε τους κινδύνους ουσιώδους σφάλματος στις οικονομικές καταστάσεις, που οφείλεται είτε σε απάτη είτε σε λάθος, σχεδιάζοντας και διενεργώντας ελεγκτικές διαδικασίες που ανταποκρίνονται στους κινδύνους αυτούς και αποκτούμε ελεγκτικά τεκμήρια που είναι επαρκή και κατάλληλα για να παρέχουν βάση για την γνώμη μας.
Ο κίνδυνος μη εντοπισμού ουσιώδους σφάλματος που οφείλεται σε απάτη είναι υψηλότερος από αυτόν που οφείλεται σε λάθος, καθώς η απάτη μπορεί να εμπεριέχει συμπαιγνία, πλαστογραφία, εσκεμμένες παραλείψεις, ψευδείς διαβεβαιώσεις ή παράκαμψη των δικλίδων εσωτερικού ελέγχου. Κατανοούμε τις δικλίδες εσωτερικού ελέγχου που σχετίζονται με τον έλεγχο, με σκοπό το σχεδιασμό ελεγκτικών διαδικασιών κατάλληλων για τις περιστάσεις, αλλά όχι με σκοπό την διατύπωση γνώμης επί της αποτελεσματικότητας των δικλίδων εσωτερικού ελέγχου του Δήμου. Αξιολογούμε την καταλληλότητα των λογιστικών αρχών και μεθόδων που χρησιμοποιήθηκαν και το εύλογο των λογιστικών εκτιμήσεων και των σχετικών γνωστοποιήσεων που έγιναν από τη Διοίκηση.
Αξιολογούμε τη συνολική παρουσίαση, τη δομή και το περιεχόμενο των οικονομικών καταστάσεων, συμπεριλαμβανομένων των γνωστοποιήσεων, καθώς και το κατά πόσο οι οικονομικές καταστάσεις απεικονίζουν τις υποκείμενες συναλλαγές και τα γεγονότα με τρόπο που επιτυγχάνεται η εύλογη παρουσίαση. Μεταξύ άλλων θεμάτων, κοινοποιούμε στη διοίκηση, το σχεδιαζόμενο εύρος και το χρονοδιάγραμμα του ελέγχου, καθώς και σημαντικά ευρήματα του ελέγχου, συμπεριλαμβανομένων όποιων σημαντικών ελλείψεων στις δικλίδες εσωτερικού ελέγχου εντοπίζουμε κατά τη διάρκεια του ελέγχου μας. Έκθεση επί Άλλων Νομικών και Κανονιστικών Απαιτήσεων.
Οι οικονομικές καταστάσεις του πρώην Δήμου Κυπαρισσίας για τις χρήσεις 2007-2010 και του πρώην Δήμου Φιλιατρών για τις χρήσεις 2009-2010 δεν έχουν ελεγχθεί από Ορκωτό Ελεγκτή Λογιστή».
 
Του Ηλία Γιαννόπουλου