Στην επόμενη συνεδρίαση της Επιτροπής Ποιότητας Ζωής του Δήμου Καλαμάτας θα συζητηθεί κατ’ αρχήν η έγκριση μελέτης, στο σύνολο της, προϋπολογισμού 1.680.200.00 ευρώ, της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών, του έργου «Ανάπλαση Ιστορικού Κέντρου Καλαμάτας- γ’ φάση (Πλατεία Υπαπαντής)».
Η οριστική απόφαση θα ληφθεί στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας.
Στόχοι της μελέτης είναι οι εξής:
•Να αποκατασταθεί το δάπεδο και παράλληλα να αποκτήσει το σχεδιασμό και τα υλικά που αρμόζουν στη σημασία την οποία έχει η πλατεία για τη πόλη
•Να μην αλλοιωθεί η σημερινή δυνατότητα λειτουργίας της πλατείας
•Να απαγορεύεται η στάθμευση των αυτοκινήτων, αλλά να παραμένει προσιτή για ειδικές περιπτώσεις
•Να προβλεφθεί ικανοποιητικός φωτισμός
•Να ενισχυθεί το πράσινο και τα καθιστικά.
ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΛΑΤΕΙΑ
Το σχέδιο της πλακόστρωσης περιλαμβάνει μεγάλα τετράγωνα περίπου 4.50m x4.50m τα οποία οργανώνουν και δίνουν κλίμακα στον χώρο, τα οποία όμως τελειώνουν ακανόνιστα και σε απόσταση προς τα όρια της πλατείας, ώστε να αποφευχθεί ο τονισμός των ακανόνιστων, αλλά και ελαφρώς παραγώνων πλευρών της. Το μάρμαρο που θα καλύπτει αυτά τα τετράγωνα σχήματα θα είναι χρώματος απαλού μπεζ με επιφάνεια αδρή «παλαιάς κοπής». Τα τετράγωνα πλαισιώνονται από λωρίδες σκουρότερου μπεζ μαρμάρου τύπου Καπανδριτίου κοπανιστό, ώστε να τονίζονται περισσότερο.
Μπροστά από τη δυτική (την κεντρική) είσοδο του ναού, και σε άξονα που ξεκινάει από τη νότια είσοδο, δημιουργούνται έντονα και συμμετρικά διακοσμητικά μοτίβα που έχουν σκοπό να τονίζουν τις εισόδους του ναού, καθώς και τις πορείες των διαφόρων τελετών.
Επισημαίνεται ότι οι αδρές επιφάνειες δεν έχουν μόνον το πλεονέκτημα να μη γλιστρούν, αλλά δε δημιουργούν και έντονες ανακλάσεις τις ηλιοφώτιστες ημέρες.
Η περιοχή προ της κυρίας εισόδου του ναού, καθώς και η εν συνεχεία περιοχή, η οποία έχει και τα αγάλματα των αποθανόντων μητροπολιτών, θα υπερυψωθεί περαιτέρω, έτσι ώστε να τονισθεί το περίγραμμα της κυρίως πλατείας, αλλά και να εμποδίζεται απολύτως η πρόσβαση των αυτοκινήτων στις συγκεκριμένες περιοχές.
Έναντι των αγαλμάτων θα τοποθετηθούν κτιστά παγκάκια στην πλευρά προς τη νότια οδό, ώστε να δημιουργηθεί μια νέα μικρή πλατεία, αφιερωμένη στη μνήμη των Ιεραρχών.
Η πλατεία αυτή θα αποτελεί και τον συνδετικό κρίκο μεταξύ της πλατείας της Μητρόπολης και του μικρού Ιερού Ναού με το κηπάριο που βρίσκεται δυτικά και θα διαστρωθεί με σχιστολιθικές πλάκες στρωμένες σε λωρίδες. Οι υπάρχουσες διαμορφώσεις ΒΑ πίσω από το Ιερό του Ναού θα παραμείνουν ως έχουν διότι θεωρούμε ότι επιλύουν επιτυχώς το πρόβλημα των υψομετρικών διαφορών. Θα γίνει, όμως, νέα πλακόστρωση με σχιστολιθικές πλάκες στρωμένες σε λωρίδες.
Σε σχέση με το πράσινο προτείνουμε μικρή αύξηση των επιφανειών του, φύτευση μικρών δένδρων στη δυτική πλευρά και 5 μεγάλων αειθαλών δένδρων: ένα στη μικρή πλατεία Ιεραρχών και τέσσερα στη βορινή πλευρά, ώστε να μην εμποδίζουν την προοπτική της πλατείας από τους διερχόμενους. Στη νότια πλευρά του ναού, σε συγκεκριμένες θέσεις, μεταφυτεύονται τέσσερα από τα υπάρχοντα μικρά δένδρα.
Στην απόληξη της οδού Υπαπαντής υπάρχει μια κλίμακα προς την πλατεία. Αυτή η κλίμακα έχει ως άξονα αναφοράς το ναό και λόγω αυτού δημιουργεί μια εσοχή σε σχέση με τις γύρω οδούς, η οποία καταλαμβάνεται συνήθως από αυτοκίνητα. Το αποτέλεσμα είναι ότι για κάθε ανερχόμενο την οδό Υπαπαντής, η προοπτική εικόνα της Μητροπόλεως έχει ως «βάση» τα αυτοκίνητα.
Πρόταση είναι η δημιουργία ενός νέου πλατώματος με άξονα αναφοράς την οδό Υπαπαντής, το οποίο καταλαμβάνοντας αυτήν την εσοχή διορθώνει την προοπτική, εμποδίζει τη στάθμευση των αυτοκινήτων και διακοσμημένο με μία κρήνη την οποία προτείνουμε, δημιουργεί πληρέστερα την αίσθηση της εισόδου προς την πλατεία. Τέλος, σε σχέση με τη στάθμευση προτείνουμε τα εξής, ώστε να υπάρχει και μια «αντιπαροχή» στους κατοίκους της γύρω περιοχής, μιας και θα απαγορευθεί η στάθμευση εντός της πλατείας.
Δημιουργία μικρού χώρου στάθμευσης για 15 αυτοκίνητα στη δυτική πλευρά εκτός του χώρου της πλατείας και εκτός εργολαβίας. Δημιουργία μιας εσοχής για στάθμευση 8 αυτοκινήτων στη νότια και μιας για στάθμευση 15 αυτοκινήτων στην ανατολική πλευρά. Καθορισμό θέσεων στάθμευσης για έξι λεωφορεία (pullman) στο έναντι πεζοδρόμιο της οδού Χρυσοστόμου Θέμελη.
Α.Π.