Η Καλαμάτα έχει ανάγκη από νέα μαρίνα…

Η Καλαμάτα έχει ανάγκη από νέα μαρίνα…

Μεταξύ 5 και 6 δισεκατομμύρια ευρώ ή από 2,9% έως 3,5% του ΑΕΠ υπολογίζεται η συνολική συνεισφορά του ναυτικού τουρισμού στην ελληνική οικονομία, καταδεικνύοντας την ευρωστία του αλλά και τις προοπτικές ανάπτυξής του. Και όπως προκύπτει, η συνεισφορά του yachting στην οικονομία εμφανίζεται 33% υψηλότερη από αυτή της κρουαζιέρας.
Σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ) για τον ναυτικό τουρισμό, στον οποίο συγκαταλέγει τόσο τον τομέα του yachting όσο και της κρουαζιέρας και της ακτοπλοΐας, έχει άμεση οικονομική επίδραση 2,28 δισ. ευρώ ή 1,3% του ΑΕΠ με άμεση απασχόληση 22.500 θέσεις εργασίας.
Μαζί με τις άμεσες επιδράσεις σε απασχόληση και υποστηρικτικές επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών και προϊόντων που σχετίζονται με τον ναυτικό τουρισμό, η συνεισφορά του ανεβαίνει στα 5,01 δισ. με βάση τις προβολές του ΙΟΒΕ (πολλαπλασιαστής 2,2) και στα 6,04 δισ. με βάση αυτές του ΚΕΠΕ (x2,65).
Όσον αφορά τις δαπάνες ιδιοκτησίας και χρήσης σκαφών έρευνα του Πανεπιστημίου Πειραιώς έδειξε τη μέση ετήσια δαπάνη ανά σκάφος στις 34.307 ευρώ. Λαμβάνοντας υπόψη ότι υπάρχουν 4.060 ιστιοπλοϊκά και επιπλέον 13.445 μηχανοκίνητα σκάφη, συνολικά 17.505 σκάφη (Icomia 2015) με έξοδα όπως αναλύονται παραπάνω, ο ετήσιος οικονομικός αντίκτυπος ανά ιδιοκτησία και χρήση σκαφών εκτιμάται σε 600 εκατ.
Στην κρουαζιέρα και με βάση στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Κρουαζιέρας (CLIA) το σύνολο των οικονομικών μεγεθών από τη δραστηριότητα κρουαζιέρας στην Ελλάδα εκτιμάται στα 489 εκατ. για το 2015. Από το σύνολο αυτό, οι δαπάνες των επιβατών στην Ελλάδα εκτιμώνται σε 324 εκατ., αντιπροσωπεύοντας το 66% του συνόλου.
Όλα τα παραπάνω καταδεικνύουν τη σημασία του ρεπορτάζ προ μηνών από τη συνάδελφο Βίκυ Βετουλάκη στο “Θάρρος”, όπου μεταξύ άλλων υπογράμμιζε για την κατάσταση που βρίσκεται η μαρίνα της Καλαμάτας: “Όχι απλώς με πληρότητα, αλλά με υπερπληρότητα όλους τους μήνες συνεχίζει την πορεία της η μαρίνα της Καλαμάτας, σε μια σεζόν που οι επαγγελματίες του τουρισμού στη Μεσσηνία δεν είναι πλήρως ικανοποιημένοι από τη φετινή κίνηση και μιλούν για μείωση έναντι των προηγούμενων ετών.
Από τα προηγούμενα χρόνια, η μαρίνα  βρίσκεται σε μια συνεχώς  ανοδική πορεία που δεν μπορεί πλέον να εξυπηρετήσει τη μεγάλη ζήτηση που υπάρχει,  ενώ  καμία προοπτική ανάπτυξής της φαίνεται στον ορίζοντα.
Ουδείς φορέας   ενδιαφέρεται για το αν υπάρχει τρόπος περαιτέρω ανάπτυξής της, αφήνοντας ανεκμετάλλευτη μια σημαντική πηγή τουρισμού και εσόδων. Τα στατιστικά της μαρίνας Καλαμάτας έχουν αποδείξει ότι για κάθε 1 ευρώ που εισπράττει από τα σκάφη, άλλα 9 ευρώ δαπανώνται στην πόλη της Καλαμάτας.
Η δυναμικότητά της είναι 220 σκάφη και τις προηγούμενες ημέρες φιλοξενούσε 285! Καθημερινά, όπως είπαν, μιλώντας στην εφημερίδα, ο Διευθυντής της μαρίνας Παναγιώτης Μπούνας και ο αναπληρωτής Διευθυντής Βαγγέλης Κακαβογιάννης, αναγκάζονται να διώξουν τουριστικά σκάφη, διότι δεν υπάρχει χώρος να φιλοξενηθούν.
  
Διώχνουν σκάφη 
Η μαρίνα της Καλαμάτας, από το Μάιο εμφανίζει υπερπληρότητα με καθημερινό πονοκέφαλο για τους υπευθύνους πως θα εξυπηρετηθεί η  τόσο μεγάλη ζήτηση που υπάρχει. Μάλιστα, όπως εξήγησε ο κ. Μπούνας, για να μπορέσουν να εξυπηρετήσουν  περισσότερα  σκάφη εκμεταλλεύονται τις μόνιμες θέσεις σκαφών που αδειάζουν έστω και για λίγες μέρες,  όταν αυτά πηγαίνουν διακοπές και φιλοξενούν άλλα που έρχονται τα ίδια χρονικά διαστήματα.
Φέτος η κίνηση όπως τόνισε ο κ. Μπούνας, είναι μεγαλύτερη από τις άλλες χρονιές και εξήγησε:
«Δεν είναι μόνο ότι έχουμε αριθμητικά πολύ περισσότερα σκάφη, αλλά και μεγαλύτερα σε μήκος. Σήμερα είχαμε σκάφος 20 μέτρων  μήκος και 10 μέτρων  πλάτος και δεν είχαμε θέση να το εξυπηρετήσουμε. Προτείνουμε να πάνε στο λιμάνι, αλλά δε θέλουν, διότι εκεί δεν έχουν καμία παροχή. Εδώ έχουν υπηρεσίες, όπως νερό, ρεύμα, δε ρίχνουν τις δικές τους άγκυρες, εξωτερικά μπάνια, τουαλέτες, πλυντήρια, κ.λπ.».
  
Μεγάλη ζήτηση 
Από τα στοιχεία που υπάρχουν, οι μαρίνες που παρουσιάζουν τέτοια ζήτηση είναι αυτή της Καλαμάτας, της Ζέας, της Κέρκυρας και της Λευκάδας. Η πλειοψηφία των πελατών είναι αλλοδαποί επισκέπτες.
Η μαρίνα της Καλαμάτας υπερτερεί έναντι αυτών της Τουρκίας και λόγω των προβλημάτων που υπάρχουν στη γείτονα χώρα, αλλά και γιατί οι μαρίνες στην Τουρκία έχουν ακριβύνει σημαντικά τα τελευταία χρόνια.
Τα περισσότερα συμβόλαια που γίνονται στη μαρίνα της Καλαμάτας από σκάφη είναι ετήσια, ένα 30% μηνιαία και τα υπόλοιπα είναι μέχρι 4ήμερα.
Κι αν η επέκταση της ίδιας της μαρίνας δεν είναι εύκολη υπόθεση, θα μπορούσε να βοηθηθεί η λειτουργία της, αν είχε πολύ μεγαλύτερο χερσαίο χώρο.
Συμπέρασμα: Αντί να διώχνουμε σκάφη, τουρισμό και οικονομική ανάπτυξη μήπως η Καλαμάτα θα πρέπει να ψάξει χώρους για την κατασκευή μιας νέας μαρίνας ή επέκταση της υφιστάμενης;

Του Αντώνη Πετρογιαννη