Παρατάξεις «γλάστρες» και τερατώδεις πλειοψηφίες

Παρατάξεις «γλάστρες» και τερατώδεις πλειοψηφίες

Στην πρώτη μετεκλογική συνέντευξη Τύπου προχώρησε χθες ο επικεφαλής του συνδυασμού «Ανοιχτός Δήμος- Ενεργοί Πολίτες», Μανώλης Μάκαρης, δηλώνοντας ότι η παράταξή του υποστηρίζει την απλή αναλογική, καθώς έτσι εκπροσωπείται αναλογικά ο λαός, ενώ με τις αλλαγές που έρχονται ενισχύεται η παράταξη του δημάρχου και αποκτά τερατώδεις πλειοψηφίες.
Στο μεταξύ, σε ανακοίνωσή της η παράταξη «Καλαμάτα Τόπος Ζωής» αναφέρει ότι «το κυβερνών κόμμα έκρυψε προεκλογικά τις προθέσεις του και μετεκλογικά ακυρώνει τη λαϊκή βούληση, αναγκάζοντας τις παρατάξεις όχι σε συνεργασίες, αλλά σε συγχωνεύσεις…».

Η παράταξη έχει παρελθόν, παρόν και μέλλον 
Στην πρώτη μετεκλογική συνέντευξη Τύπου προχώρησε χθες ο επικεφαλής του συνδυασμού «Ανοιχτός Δήμος- Ενεργοί Πολίτες», Μανώλης Μάκαρης.
Όπως εξήγησε, αυτή η ενημέρωση έγινε εσπευσμένα λόγω των αλλαγών που προβλέπει το νομοσχέδιο στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, ενώ έπειτα από ερωτήσεις ο κ. Μάκαρης σχολίασε το εκλογικό αποτέλεσμα και το ενδεχόμενο συνεργασιών με άλλους συνδυασμούς.
 
Στήριξη σε απλή αναλογική
Ξεκινώντας ο κ. Μάκαρης επανέλαβε ότι η παράταξή του είχε δηλώσει ότι υποστηρίζει την απλή αναλογική, καθώς έτσι εκπροσωπείται αναλογικά ο λαός στις έδρες του Δημοτικού Συμβουλίου, όπως υποστηρίζει και την αποκέντρωση η οποία επιτυγχάνεται με τον «Κλεισθένη», ενισχύοντας τα Κοινοτικά Συμβούλια.
Η άποψη της παράταξής του παραμένει ίδια τόσο πριν από τις εκλογές όσο και μετά, με τον κ. Μάκαρη να αναφέρει ότι άλλες παρατάξεις δεν είχαν πάρει καμία θέση για τον «Κλεισθένη» προεκλογικά, ενώ πήραν τώρα που γνωρίζουν ότι θα βρίσκονται στην αντιπολίτευση.
Όπως εξήγησε, είναι υπέρ του «Κλεισθένη» και της όλης μεταρρύθμισης, επειδή πρέπει η Τοπική Αυτοδιοίκηση να κάνει έργα ανεξαρτήτως πολιτικού κόστους, κάτι που- όπως είπε- δεν επιτυγχάνεται με διοικήσεις στις οποίες υπάρχει μόνο μια παράταξη.
Κατά τον ίδιο, τα μεγαλύτερα προβλήματα και η κακοδαιμονία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, σύμφωνα και με τον πρώην γενικό επιθεωρητή Δημόσιας Διοίκησης, είναι ότι παραμένει πρωταθλήτρια στη διαφθορά και την κακοδιοίκηση, κάτι που με τον «Κλεισθένη» θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί, μιας και στη διοίκηση θα υπήρχαν διαφορετικές παρατάξεις, με την κάθε μία να ελέγχει την παράταξη του δημάρχου. Πολλά, δε, λάθη θα είχαν αποφευχθεί στη διοίκηση του Δήμου, αν υπήρχε συνδιοίκηση των δημοτικών παρατάξεων και εφαρμογή της απλής αναλογικής.
Μιλώντας με παραδείγματα για το Δήμο Καλαμάτας, ο κ. Μάκαρης δήλωσε ότι, εάν η Δημοτική Αρχή είχε εισακούσει την πρόταση της παράταξής του για τα αντιπλημμυρικά που είχε φέρει στο συμβούλιο το 2014, θα είχαν γίνει κάποια έργα νωρίτερα. Επόμενο παράδειγμα ο σαϊτοπόλεμος: η παράταξή του είχε επισημάνει την επικινδυνότητα του χώρου διεξαγωγής, και αν είχε εισακουστεί, δε θα είχαμε φτάσει στο φετινό τραγικό συμβάν.
 
Οι επερχόμενες αλλαγές
Όσον αφορά στις αλλαγές που έρχονται, ο επικεφαλής του «Ανοιχτού Δήμου» υποστήριξε ότι ενισχύεται η παράταξη του δημάρχου και αποκτά τερατώδεις πλειοψηφίες στις Επιτροπές (Οικονομική και Ποιότητας Ζωής), όπως και στα Νομικά Πρόσωπα. Μάλιστα, υποστήριξε ότι η συγκεκριμένη ρύθμιση είναι χειρότερη από τη ρύθμιση που ίσχυε μέχρι σήμερα.
 
Οι συμπράξεις
Μιλώντας για το ζήτημα των συνεργασιών, ο κ. Μάκαρης δήλωσε ότι ο συνδυασμός του ήταν πάντα υπέρ, «συνεργασίες όμως σε ισότιμη βάση και αμοιβαία αναγνώριση της κάθε δημοτικής παράταξης».
Με το συγκεκριμένο νομοσχέδιο, όμως, πρόσθεσε, οι συνεργασίες μετονομάζονται σε συμπράξεις και εφόσον γίνουν, δεν υπάρχει δυνατότητα ανάκλησης, κάτι που χαρακτήρισε ως αντιδημοκρατικό. Αν μια παράταξη, εξήγησε, έχει συμφωνήσει σε όλα με μιαν άλλη και σε κάποια φάση της δημοτικής περιόδου διαπιστώσει ότι δε γίνονται να συμφωνηθέντα, δεν μπορεί να υποχωρήσει από τη συνεργασία.
Διευκρίνισε, λοιπόν, πως ο «Ανοιχτός Δήμος» θέλει συνεργασίες, αλλά όχι με τέτοιους όρους, αφού έτσι καταργείται η αυτοτέλεια μιας παράταξης. Προέβλεψε, μάλιστα, ότι θα υπάρξουν παρατάξεις που θα διαλυθούν, αφού δημιουργήθηκαν για τον παραπάνω σκοπό, με τον επικεφαλής του «Ανοιχτού Δήμου» να δηλώνει ότι η παράταξή του έχει παρελθόν, έχει παρόν, έχει και μέλλον.
 
Οι fast track διαδικασίες
Παράλληλα, ο κ. Μάκαρης δήλωσε ότι προκαλεί εντύπωση η ταχύτητα με την οποία δρομολογούνται οι διαδικασίες, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «γίνονται μόνο μέσα σε 3 ημέρες». Ο ίδιος πρότεινε ότι, εφόσον χρειάζονταν κάποιες αλλαγές στον «Κλεισθένη», αυτές να γίνονταν αφού ξεκινούσε το νέο σύστημα, «και όχι να γίνονται αλλαγές χωρίς να δοθεί μια ευκαιρία στο ίδιο το σύστημα, στην ίδια τη Δημοκρατία και, τελικά, στην Τοπική Αυτοδιοίκηση».
Πάντως, εκτίμησε ότι όλο αυτό θα μπορούσε να λειτουργήσει και ειδικά στην Καλαμάτα, όπου, όπως είπε, ο νέος δήμαρχος είχε δείξει τέτοια δείγματα γραφής.
 
Η κυβερνησιμότητα των Δήμων μετά την αλλαγή
Επιπρόσθετα, ο κ. Μάκαρης εξέφρασε την άποψη ότι, έπειτα από αυτή την αλλαγή, δε θα υπάρχει κυβερνησιμότητα στους Δήμους, μιας και οποτεδήποτε ένας δημοτικός σύμβουλος θα μπορεί να υπαναχωρήσει από τη σύμπραξη και έτσι η λεγόμενη πλειοψηφία του δημάρχου να μην είναι πλειοψηφία.
 
Μόνο ένα το θετικό
Κλείνοντας το παραπάνω θέμα, ο κ. Μάκαρης δήλωσε ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο είναι αντιδημοκρατικό, δεν προάγει τις ειλικρινείς και ισότιμες συνεργασίες, δίνει τερατώδεις πλειοψηφίες στην παράταξη του δημάρχου και γυρίζει πίσω την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Θετικό, πάντως, κατά τον ίδιο, είναι ότι μειώνεται η γραφειοκρατία σε επίπεδο Δημοτικού Συμβουλίου, μιας και κάποια θέματα αμιγώς γραφειοκρατικά θα τελειώνουν στην Οικονομική Επιτροπή, ένα θετικό όμως που, όπως σχολίασε, υπερκαλύπτεται από τα πολλά αρνητικά.
Όσο για τις ενέργειες στις οποίες θα προβεί ο «Ανοιχτός Δήμος», δήλωσε ότι θα καταθέσει ψήφισμα στο Δημοτικό Συμβούλιο, ώστε οι παρατάξεις να τοποθετηθούν «και όχι να κρύβονται», όπως τόνισε.
  
Το εκλογικό αποτέλεσμα
Όπως γράψαμε και στην αρχή, επειδή ήταν η πρώτη μετεκλογική συνέντευξη Τύπου, ζητώντας από τον κ. Μάκαρη να μας σχολιάσει το αποτέλεσμα για το συνδυασμό του δήλωσε ότι παρατηρήθηκε πολυδιάσπαση της ψήφου των πολιτών, διότι υπήρξαν πάρα πολλοί υποψήφιοι σύμβουλοι, όπως και πολλές παρατάξεις. Μάλιστα, ο κ. Μάκαρης συμπλήρωσε: «Μακάρι όλοι αυτοί οι υποψήφιοι να ενεργοποιηθούν για την πόλη», κάτι που όμως δεν πιστεύει. Κατά τον ίδιο, πάρα πολλοί υποψήφιοι πολιτεύτηκαν για άλλους λόγους και όχι από καθαρό ενδιαφέρον για την Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Ως παράταξη, πρόσθεσε, όσον αφορά στο αποτέλεσμα με βάση τις παραπάνω συνθήκες, το δέχεται, αν και πίστευε ότι θα είναι σε ψηλότερη θέση.
Όσο για το τι έφταιξε, απάντησε ότι την κύρια ευθύνη έχει ο ίδιος ο συνδυασμός και ειδικότερα το ότι δεν υπήρχε καλό επικοινωνιακό επιτελείο για να προβάλει το σημαντικό έργο που η παράταξη είχε κάνει. Επίσης, δεν υπήρχε το τεράστιο μπάτζετ που άλλοι συνδυασμοί διέθεταν και έτσι είχαν διαφορετική προβολή και μεταχείριση από κάποια Μέσα.
Κατά τον κ. Μάκαρη, όλα τα παραπάνω συνέτειναν στο να αλλοιωθεί το αποτέλεσμα, αλλά η παράταξή του συνεχίζει.
 
Οι προτάσεις για συνεργασία και η στάση του «Ανοιχτού Δήμου»
Σε ερώτηση για το αν έχουν υπάρξει προτάσεις συνεργασίας και αν η παράταξή του είναι ανοιχτή σε αυτές, ο κ. Μάκαρης απάντησε ότι «δυστυχώς οι συνεργασίες που ήταν σε ισότιμη βάση, σύμφωνα με τον “Κλεισθένη”, πλέον με τη νέα νομοθεσία η παράταξη που θα πάει στο δήμαρχο θα χάσει την αυτοτέλειά της». Ως εκ τούτου, ενώ ήταν ανοιχτός σε συνεργασίες, με τα νέα δεδομένα δε θα είναι.
Όσο για το αν υπήρξαν συζητήσεις μετεκλογικά, ανέφερε ότι έγιναν με τον κ. Θανάση Βασιλόπουλο, αλλά και με άλλες παρατάξεις, όμως πλέον τα δεδομένα έχουν αλλάξει.
 
Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση
 


ΚΑΛΑΜΑΤΑ ΤΟΠΟΣ ΖΩΗΣ
 
Αυτοδιοικητικές γλάστρες «Σαν βγαίνεις να πεις την αλήθεια,  άσε την κομψότητα στον ράφτη»
Albert Einstein
 
Η λειτουργία της Τοπικής Αυτοδιοίκησης διέπεται από νόμους και δε θα μπορούσε να είναι διαφορετικά. Βασικό χαρακτηριστικό, όμως, αυτής της λειτουργίας σε όλο το δημόσιο βίο είναι το δεδομένο ότι, όταν συμμετέχεις σε κάτι, γνωρίζεις τους κανόνες που το καθορίζουν εκ των προτέρων. Με το νομοσχέδιο που έφερε προς ψήφιση στη Βουλή  η κυβέρνηση για την κυβερνησιμότητα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση και τις διατάξεις που περιέχει, έχουμε ανατροπή αυτής της λογικής. Το κυβερνών κόμμα έκρυψε προεκλογικά τις προθέσεις του και έρχεται να τις εφαρμόσει μετεκλογικά, ακυρώνοντας ουσιαστικά τη λαϊκή βούληση που έδωσε συγκεκριμένα ποσοστά σε κάθε δημοτική και περιφερειακή παράταξη και είχε ως προϋπόθεση την προσπάθεια συνεργασίας σε τοπικό επίπεδο για το κοινό καλό.
Ο νόμος που προτίθεται να εφαρμόσει η κυβέρνηση αναγκάζει τις παρατάξεις  όχι σε συνεργασίες, αλλά σε συγχωνεύσεις, που δεν μπορούν να σπάσουν στη διάρκεια της θητείας. Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις, στις επταμελείς επιτροπές Οικονομικών και Ποιότητας Ζωής συμμετέχουν ο δήμαρχος ή αντικαταστάτης του, δύο αντιδήμαρχοι και εκλέγεται τουλάχιστον ένας από το συνδυασμό του δημάρχου.
Σε αυτές τις επιτροπές μεταφέρονται προς άμεση λήψη αποφάσεων σημαντικές αρμοδιότητες του Δημοτικού Συμβουλίου, που αποψιλώνεται. Τεχνικό πρόγραμμα και προϋπολογισμός απαιτούν συνολική κατάθεση, αιτιολογική έκθεση και εισήγηση της υπηρεσίας. Δυσκολεύει αφάνταστα σε σχέση με τη σημερινή πρόβλεψη εναλλακτικών κατά κωδικό χωρίς απαιτήσεις ισοσκελισμού κ.λπ.
Ουσιαστικά ακυρώνει τις εκλογές, καταργεί το Δημοτικό Συμβούλιο, αποψιλώνει τα Τοπικά Συμβούλια από τις λίγες αρμοδιότητες που προέβλεπε το προηγούμενο καθεστώς, δημιουργεί πλειοψηφία του δημάρχου στις βασικές επιτροπές (Οικονομική και Ποιότητας Ζωής) στις οποίες μεταφέρει αρμοδιότητες Δημοτικού Συμβουλίου. αλλά και πλειοψηφία στα νομικά πρόσωπα (π.χ. ΔΕΥΑ) και κάνει αδύνατη την παρέμβαση των άλλων συνδυασμών σε προϋπολογισμό, τεχνικό πρόγραμμα κ.λπ.
Δυστυχώς, επιστρέφουμε σε εποχές δεσποτισμού, εποχές που υπήρξε μια (φρούδα απ’ ότι φαίνεται) ελπίδα να αφήσουμε πίσω και να λειτουργήσουμε ως δημοκρατική κοινωνία με συνεννόηση και συνεργασίες, επιτέλους, στον 21ο αιώνα.