Το ποδήλατο…κερδίζει χώρο στην Καλαμάτα

Το ποδήλατο…κερδίζει χώρο στην Καλαμάτα

Από την ημέρα που η λέξη “ποδηλατόδρομος” στην Καλαμάτα παρέπεμπε σε κάποιες πρόχειρες κίτρινες γραμμές, μέχρι σήμερα, τα πράγματα έχουν αλλάξει άρδην στην πόλη.
Σήμερα, θα μπορούσε να ισχυριστεί κάποιος ότι τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα, αφού διαθέτουμε ήδη ένα δίκτυο ποδηλατόδρομων και στις προθέσεις της Δημοτικής Αρχής είναι να προχωρήσουμε περισσότερο, μια και είναι παγκοίνως γνωστό ότι η μορφολογία της Καλαμάτας βοηθά στην περαιτέρω ανάπτυξή του.
Από τις προθέσεις μέχρι την υλοποίηση δεν είναι μακρύς ο δρόμος. Αρκεί να πάρουμε στα σοβαρά τις προθέσεις της κεντρικής εξουσίας.
Μέχρι το τέλος Νοεμβρίου εκτιμάται ότι θα παρουσιαστεί η εθνική στρατηγική για το ποδήλατο στην Ελλάδα, όπως γνωστοποίησε ο γενικός γραμματέας Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος, Ευθύμιος Μπακογιάννης, καθηγητής Βιώσιμης Κινητικότητας στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, ο οποίος μίλησε στον ραδιοφωνικό σταθμό του ΑΠΕ- ΜΠΕ, “Πρακτορείο 104,9 FM”, για το θέμα.
  
Τι θα είναι η “εθνική στρατηγική για το ποδήλατο”; 
“Το πρώτο βήμα θα είναι ένας συντονισμός των έργων, που αφορούν τον αστικό και τον υπεραστικό σχεδιασμό. Βλέπουμε ότι εκτός από τον αστικό σχεδιασμό στην Ευρώπη και κυρίως σε χώρες που έχουν το ποδήλατο στην καθημερινότητά τους, αναπτύσσονται δίκτυα ακόμη και υπερτοπικά, που συνδέουν οικισμούς, που συνδέουν πόλεις με παράλληλες με τα δίκτυα αυτοκινητοδρόμων χαράξεις και εκτός επομένως των οδικών δικτύων, που σήμερα ξέρουμε, συνδέουν τους οικισμούς μεταξύ τους, έτσι ώστε να υπάρχει και να ενισχυθεί η μετακίνηση με το ποδήλατο”, αναφέρει ο κ. Μπακογιάννης που περιγράφει πως τέτοιοι σχεδιασμοί είναι σε γενικές γραμμές απόντες από την Ελλάδα.
“Αυτό το δίκτυο είναι πολύ διαδεδομένο και για τον ποδηλατικό τουρισμό, ο οποίος στις άλλες χώρες παίρνει εκρηκτικές διαστάσεις, ενώ στη χώρα μας είναι πάρα πολύ περιορισμένος.
 Για παράδειγμα, το επονομαζόμενο δίκτυο του Eurovelo δημιουργεί εκατοντάδες χιλιόμετρα ποδηλατικών διαδρομών που συνδέουν πόλεις και χώρες της Ευρώπης μεταξύ τους, από την Ιβηρική Χερσόνησο μέχρι την Τουρκία και από τη Ρωσία μέχρι την Ελλάδα.
 Κάποια τέτοια δίκτυα έχουν χαραχθεί σε επίπεδο χαρτών, στην Ευρώπη έχουν δημιουργηθεί οι κατάλληλες υποδομές, κυρίως με σήμανση και στοιχεία βελτίωσης της οδικής ασφάλειας. Στη χώρα μας είμαστε ακόμη σε εμβρυικό σημείο”, σημειώνει ο καθηγητής Βιώσιμης Κινητικότητας του ΕΜΠ.
Ως δεύτερο βήμα ο κ. Μπακογιάννης περιγράφει “μια στρατηγική όπου το ποδήλατο λαμβάνεται υπόψιν σε κάθε νέο σχεδιασμό”. Μια στρατηγική που θα βρει εφαρμογή “στις νέες εντάξεις και στα σχέδια πόλης, στις νέες χαράξεις του οδικού δικτύου, στον επανασχεδιασμό του αστικού και του οδικού περιβάλλοντος, π.χ., με αφορμή τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ), που χρηματοδοτεί το υπουργείο μας σε 170 πόλεις”, καθώς, “το ποδήλατο αποτελεί βασικό άξονα, βασικό πυλώνα της βιώσιμης κινητικότητας”, όπως τονίζει.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη