Ασύγχρονη… η εκπαίδευση για τους έγκλειστους μαθητές του Δημοσίου


“Ρολόι” η ψηφιακή διδασκαλία από ιδιωτικά εκαιδευτήρια 

Μετ’ εμποδίων προσπαθούν να προσαρμοστούν μαθητές, δάσκαλοι και καθηγητές στα νέα – έστω και προσωρινά- δεδομένα της ψηφιακής διδασκαλίας που έφερε βιαστικά στη ζωή τους ο κορωνοϊός, αν και η πλατφόρμα για την «ψηφιακή τάξη» είχε δημιουργηθεί από το 2010.

Πολλοί γονείς μαθητών του Δημοσίου έχουν αγανακτήσει, με τις συνδέσεις πολλές φορές να είναι ακατόρθωτες και να αναγκάζονται, όπως τόνισαν μιλώντας στο «Θάρρος», να ξενυχτήσουν για να «κατεβάσουν» τα μαθήματα του παιδιού τους.

Αντίθετα, για άλλη μια φορά ο ιδιωτικός τομέας αποδεικνύει ότι μπορεί να καταφέρει πολλά περισσότερα και να είναι πιο ισχυρός. Έτσι, γονιός μαθητή σε ιδιωτικό σχολείο μάς ανέφερε ότι τα μαθήματα γίνονται καθημερινά και απρόσκοπτα, τα όποια μικρά προβληματάκια λύνονται πάραυτα, ενώ οι μαθητές έχουν δυνατότητα ευέλικτης ζώνης για να πουν τα νέα τους. 

Ασυντόνιστη και… ασύγχρονη

Η ψηφιακή διδασκαλία χωρίζεται σε σύγχρονη και ασύγχρονη. Η σύγχρονη εκπαίδευση απαιτεί την ταυτόχρονη συμμετοχή όλων των μαθητών και των εκπαιδευτικών μέσω διαδικτύου. Η διδασκαλία γίνεται σε πραγματικό χρόνο και κατά τη διάρκειά της μπορούν να ανταλλάσσουν, εκτός από απόψεις, εκπαιδευτικό υλικό. Η διαδικασία αυτή επιτρέπει audio ή/και video conference, ενώ υπάρχει η δυνατότητα ανταλλαγής αρχείων και ηλεκτρονικού μαυροπίνακα.

Από την άλλη πλευρά, η ασύγχρονη εκπαίδευση δεν απαιτεί την ταυτόχρονη συμμετοχή των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Οι μαθητές δεν είναι ανάγκη να βρίσκονται μαζί την ίδια χρονική στιγμή. Αντίθετα, μπορούν να επιλέγουν το προσωπικό τους εκπαιδευτικό χρονικό πλαίσιο και να συλλέγουν το εκπαιδευτικό υλικό σύμφωνα με αυτό. Η ασύγχρονη εκπαίδευση είναι περισσότερο ευέλικτη από τη σύγχρονη. 

Δύο γονείς μαθητών διαφορετικών δημόσιων Δημοτικών Σχολείων με τους οποίους συνομιλήσαμε, μας είπαν ότι στην περίπτωσή τους εφαρμόζεται η ασύγχρονη εκπαίδευση, η οποία είναι εντελώς… ασυντόνιστη.

Ο Παναγιώτης έχει δύο παιδιά και το ένα πάει έκτη Δημοτικού: «Τις πρωινές ώρες αιχμής, από τις 9.00 και μετά, είναι αδύνατο να συνδεθείς με την πλατφόρμα ασύγχρονης εκπαίδευσης. Το ίδιο μου λένε και άλλοι γονείς. Τώρα, αν κάποια άλλα σχολεία έχουν ξεκινήσει σύγχρονη εκπαίδευση, δεν το γνωρίζω».

Μιας και ο ίδιος γνωρίζει καλά τα της τεχνολογίας, το παιδί του έχει την ευκαιρία να κάνει τα μαθήματά του, αλλά αφού ο μπαμπάς καθίσει το βράδυ (οπότε έχει λιγότερη κίνηση το ίντερνετ και είναι πιο πιθανό να καταφέρει να μπει στην πλατφόρμα) και κατεβάσει τα μαθήματα.

Ένα άλλο πρόβλημα, όπως μας μετέφερε ο Παναγιώτης, είναι πως, αν και η πλατφόρμα δημιουργήθηκε πριν από το 2010, κανείς δεν την είχε δείξει στα παιδιά και σίγουρα υπάρχουν αρκετοί εκπαιδευτές που τώρα ψάχνονται πώς θα ανεβάσουν ύλη…

Τέλος, όπως του μεταφέρουν κι άλλοι γονείς που έχουν παιδιά στο σχολείο, μεγάλο πρόβλημα αποτελεί η έλλειψη υπολογιστή στο σπίτι, ιδιαίτερα αν έχεις δύο και τρία παιδιά που πρέπει να παρακολουθήσουν ψηφιακό μάθημα.

Υπάρχουν σπίτια χωρίς ίντερνετ 

Ο Κώστας είναι από τους «τυχερούς» που έχουν στο σπίτι σύζυγο εκπαιδευτικό και δύο παιδιά, κι έτσι πρέπει και οι τρεις να έχουν πρόσβαση στην πλατφόρμα! «Οι εκπαιδευτικοί είναι έτοιμοι, αλλά το σύστημα δεν τρέχει. Η πλατφόρμα δε “σηκώνει” τόσους χιλιάδες χρήστες ταυτόχρονα και χρειάζεται βελτιώσεις», σημείωσε.

Αυτό, όμως, που σχολίασε ως μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η έλλειψη υπολογιστή και υψηλών ταχυτήτων ίντερνετ. Αρκετά σπίτια δεν έχουν καθόλου υπολογιστή, αφού καλύπτονταν από τη χρήση μέσω των έξυπνων κινητών τηλεφώνων (smartphone). Μάλιστα, ανέφερε χαρακτηριστικά ότι σε μια συγκεκριμένη τάξη σχολείου με 12 παιδιά, το ένα δεν έχει ούτε υπολογιστή ούτε ίντερνετ και άλλα πέντε έχουν πρόσβαση μόνο μέσω του κινητού των γονιών τους.  

Δύσκολη είναι η πρόσβαση και για τους εκπαιδευτικούς, καθώς πολλοί προσπαθούν να εξυπηρετήσουν τους μαθητές μέσω e mail ή μέσω των δυνατοτήτων που προσφέρουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης με τη βιντεοκλήση, αφού η πλατφόρμα… «γονατίζει».

«Το σύστημα είναι τόσο αδύναμο που τρεις εκπαιδευτικοί προσπαθούν να μιλήσουν μεταξύ τους και “πέφτει”. Αν έχεις πολύ δυνατό “ίντερνετ”, κάτι μπορείς να κάνεις. Για σύγχρονη εκπαίδευση δε νομίζω ότι μπορούμε να μιλήσουμε καν. Αν έχεις δύο παιδιά σε διαφορετικές τάξεις, πού θα βρεις τόσο ισχυρό ίντερνετ για να κάνουν μάθημα;» κατέληξε ο Κώστας. 

Κάνει καθημερινά μάθημα

Τελείως διαφορετικά ήταν, πάντως, τα όσα ακούσαμε από τον Σπύρο, γονέα μαθητή Γυμνασίου σε ιδιωτικό σχολείο.

Όπως μας είπε, ο γιος του δε σταμάτησε καθόλου τα μαθήματα από τότε που έκλεισαν τα σχολεία και κάνει καθημερινά τουλάχιστον τρία 45λεπτα. Μάλιστα, υπάρχει και ευέλικτη ζώνη, οπότε τα παιδιά με τον εκπαιδευτικό μιλούν μεταξύ τους στην ψηφιακή τάξη, λένε τα νέα τους και πώς περνούν.

Μας διευκρίνισε, δε, ότι ελάχιστες φορές έχει δημιουργηθεί πρόβλημα με τα μαθήματα, το οποίο και έχει λυθεί άμεσα.

Της Βίκυς Βετουλάκη