Πάτρα-Πύργος: Αντίστροφη μέτρηση για την έναρξη των έργων

Πάτρα-Πύργος: Αντίστροφη  μέτρηση για την έναρξη των έργων

Η έγκριση της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμού (DG COMP) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι η μοναδική εκκρεμότητα που για την ένταξη του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος στην Ολυμπία Οδό, σχεδόν επτά έτη μετά από την εξαίρεσή του και την απόφαση να υλοποιηθεί ως δημόσιο έργο.

Σύμφωνα με πληροφορίες της ιστοσελίδας economistas, πριν από λίγες ημέρες ολοκληρώθηκε ένα σημαντικό βήμα στις διαπραγματεύσεις κυβέρνησης και Κομισιόν, με τη θετική απάντηση της Γενικής Διεύθυνσης Εσωτερικής Αγοράς, Βιομηχανίας και Επιχειρηματικότητας (DG GROW) στο αίτημα του υπουργείου Υποδομών για ανάθεση του έργου στην κοινοπραξία της Ολυμπίας Οδού.

Όπως αναφέρουν οι ίδιες πηγές, πολύ σύντομα η ελληνική πλευρά θα στείλει στην Ευρωπαϊκή Διεύθυνση Ανταγωνισμού στοιχεία για τη συμφωνία μεταξύ του Δημοσίου και του παραχωρησιούχου, τα οποία αφορούν στη μελέτη κόστους – οφέλους και στο χρηματοοικονομικό μοντέλο.

Το κόστος για το Δημόσιο και η συμμετοχή της Ολυμπίας Οδού
Το συνολικό κόστος για την αναβάθμιση του υφιστάμενου οδικού δικτύου σε κλειστό αυτοκινητόδρομο θα διαμορφωθεί σε 304 εκατομμύρια ευρώ, με τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου να ανέρχεται σε 224 εκατομμύρια ευρώ.

Η χρηματοδότηση του Δημοσίου θα εξασφαλιστεί από την τρέχουσα προγραμματική περίοδο (2014 – 2020) αλλά και από την επόμενη (2021 – 2027), δεδομένου ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει εγκρίνει την ένταξη του έργου και στο επόμενο ΕΣΠΑ.

Στη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου συμπεριλαμβάνεται το κόστος εγκατάστασης του συστήματος διοδίων, το οποίο δεν προβλεπόταν στις προηγούμενες οκτώ εργολαβίες για την κατασκευή του οδικού άξονα οι οποίες δρομολογήθηκαν από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ.

Οι μέτοχοι της Ολυμπίας Οδού θα επενδύσουν συνολικά 80 εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου μήκους περίπου 70 χιλιομέτρων. Από αυτά, 10 εκατομμύρια θα προέλθουν από ίδια κεφάλαια, ενώ τα υπόλοιπα θα εξασφαλιστούν μέσω δανεισμού από τις συστημικές τράπεζες. Η συμφωνία υπουργείου Υποδομών – Ολυμπίας Οδού προβλέπει την ολοκλήρωση του έργου μέσα σε 36 μήνες από την έναρξη των εργασιών.

Παράλληλα, για τη βελτίωση του υφιστάμενου οδικού δικτύου έχει ξεκινήσει μελέτη για επεμβάσεις οδικής ασφάλειας συνολικού ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ. Το έργο θα δημοπρατηθεί το Νοέμβριο και αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2021 με ορίζοντα ολοκλήρωσης τους πρώτους μήνες του 2022.

Μεγάλο κόστος σε ανθρώπινες ζωές
Ο νέος οδικός άξονας ο οποίος θα συνδέει από το 2025 την πόλη της Πάτρας με τον Πύργο θα αναβαθμίσει σημαντικό το επίπεδο οδικής ασφάλειας. Το κόστος σε ανθρώπινες ζωές λόγω του μεγάλου αριθμού τροχαίων ατυχημάτων στη νέα εθνική Οδό Πατρών – Πύργου είναι εξαιρετικά δυσβάσταχτο, δεδομένου ότι χάνονται περίπου 10 ζωές κάθε χρόνο.

Σύμφωνα με στοιχεία της Τροχαίας από το 2015 έως το τέλος Αυγούστου του 2020, στην Πατρών – Πύργου έχουν σημειωθεί 129 τροχαία ατυχήματα, με 51 εξ αυτών να είναι θανατηφόρα. Ο μακάβριος απολογισμός είναι 60 νεκροί και 17 σοβαρά τραυματίες, ενώ ο αριθμός των ελαφρά τραυματισμένων ανέρχεται σε 171.