«ΘΑΡΡΟΣ» 22 Φεβρουαρίου 1908: Η σύμβασις του τροχιοδρόμου

«ΘΑΡΡΟΣ» 22 Φεβρουαρίου 1908: Η σύμβασις του τροχιοδρόμου

Δημοσιεύομεν σήμερον την εν τη Βουλή υποβληθείσαν σύμβασιν του ηλεκτρικού τροχιοδρόμου, καθώς αύτη συνεπληρώθη υπό του Υπουργείου των Εσωτερικών και καθώς θα ψηφισθή επαναρχιζομένων των εργασιών της Βουλής.

Οι αναγνώσται ημών βλέπουσι καθ’ όλας τας λεπτομερείας την σύμβασιν ταύτην του Τροχιοδρόμου, ο οποίος ως τοσούτον σπουδαίον έργον εξήρθη δια την πόλιν ημών.

Άρθρον 1ον
Ο Δήμος Καλαμών παραχωρεί εις τον ανάδοχον Γεώργιον Σεκάκον, Μηχανικόν, επί χρονικόν διάστημα πεντήκοντα ετών από της εγκρίσεως της παρούσης συμβάσεως το αποκλειστικόν προνόμιον όπως ιδίας δαπάναις και ιδίω κινδύνω εγκαταστήση εν Καλάμαις εν αυτή τη πόλει και τοις περιχώροις τοις εις τον Δήμον υπαγομένοις Ηλεκτρικόν Τροχιόδρομον και τοποθετήση την σιδηροτροχιάν και τα εξαρτήματα αυτής εφ’ όλων των οδών Δημοσίων και Δημοτικών της πόλεως και των περιχώρων προς μεταφοράν επιβατών και υλικών χρησιμοποιηθησομένων δια την κατασκευήν και εκμετάλλευσιν του Τροχιοδρόμου ή δια την κατασκευήν άλλων δημοτικών έργων υπό του αναδόχου ή οιοδήποτε άλλου τυχόν αναληφθησομένην.

Άρθρον 2ον
Ο ανάδοχος Γεώργιος Σεκάκος υποχρεούται το βραδύτερον εντός προθεσμίας 2 ετών από της εγκρίσεως των σχεδίων της προβλεπομένης υπό του άρθρου 7 του Υπουργείου των Εσωτερικών να κατασκευάση και παραδώση εις την χρήσιν του κοινού την μεταξύ της Παραλίας και της άνω πόλεως των Καλαμών γραμμήν, ήτις αφετηρίαν έχουσα την παρά την Παραλίαν οικίαν Αθ. Σακκέτα κειμένην έναντι των θαλασσίων λουτρών της ανατολικής πλευρά παραλίας και εκατόν μέτρων ανατολικώς από ταύτης, θα διέρχηται δια της ΝΔ γωνίας οικίας Κ. Πότταρη, εκείθεν θα διέρχηται περιμετρικώς την δεξαμενήν και εκείθεν δια της ΝΔ πλευράς της πλατείας δεξαμενής θα συναντά την εθνικήν οδόν προς την ΜΔ γωνίαν κτήματος χήρας Φωτοπούλου, θα διέρχηται δια της εθνικής οδού, θα διέρχεται δια των κάτω και άνω πλατειών δια της διανοιχθησομένης οδού Υπαπαντής, θα διέρχηται έμπροσθεν της Υπαπαντής και δια της οδού της Χωροφυλακής θα σταματά εις την πλατείαν Φραγκολίμνης.

Η δε δευτέρα γραμμή θα διέρχηται από της οικίας Η. Τζαϊλοπούλου, θα ακολουθή την δημοτικήν οδόν κατ’ ευθείαν προς την παραλίαν και έμπροσθεν του καφενείου Κίσκιλα θα συναντά την πρώτην γραμμήν. Η κατασκευή της δευτέρας γραμμής αφίεται εις την προαίρεσιν του αναδόχου.

Άρθρον 3ον
Αι λεπτομέρειαι της κατασκευής αφίενται εις την διάθεσιν του αναδόχου Γεωργίου Σεκάκου, όστις εν τούτοις οφείλει να συμμορφωθή προς τας συνήθως υποδεδειγμένας εις τοιαύτας περιπτώσεις, λαμβάνων ως βάσιν την γενομένην εν Πάτραις εγκατάστασιν ηλεκτρικών τροχιοδρόμων.

Άρθρον 4ον
Η απόστασις των ράβδων έσεται εν μέτρον μεταξύ των εσωτερικών χειλέων. Αι ράβδοι τοποθετηθήσονται άνευ εξοχών ούτως ώστε να μη αλλοιωθή η διατομή των οδών.

Άρθρον 5ον
Τα οχήματα δέον να ώσι καινουργή εκ των καλλιτέρων εν Ευρώπη εν ενεργεία συστημάτων. Το μέγιστον πλάτος των κιβωτίων των οχημάτων δεν θέλει υπερβαίνει τα 2,00 μ. και το μέγιστον πλάτος του τροχαίου υλικού μετά των εξοχών αυτού έσεται 2,20 μ.

Άρθρον 6ον
Η Δημοτική Αρχή παρέχει εις τον ανάδοχον το δικαίωμα να τοποθετεί στύλους, καλώδια, σύρματα κ.λπ. εναερίως και υπογείως καθ’ οιονδήποτε ήθελε προτιμήσει ούτος σύστημα.

Άρθρον 7ον
Ο ανάδοχος υποχρεούται να υποβάλη εντός τριών μηνών από της εγκρίσεως της συμβάσεως μετά του Δήμου σχέδιον εις τετραπλούν των γραμμών και των κτηρίων του εργοστασίου, τα οποία προ της κατασκευής θέλουσιν εγκριθή παρά του Υπουργείου των Εσωτερικών.

Άρθρον 8ον
Ο Δήμος Καλαμών υποχρεούται να παρέξη τω αναδόχω οικόπεδον κείμενον επί της διαδρομής και εν τω άρθρω 2 αναφερομένης Αης γραμμής επιφανείας τουλάχιστον χιλίων τετραγ. μέτρων προς αποκλειστικήν χρήσιν των αναγκών της εγκαταστάσεως των τροχιοδρόμων, ήτοι εργοστασίων, αποθηκών, αμαξοστοιχιών, κατοικιών προσωπικού κ.λπ.

Άρθρον 9ον
Καθ’ όλην την διάρκειαν της εκχωρήσεως αι γραμμαί και το υλικόν θα διατηρώνται εν καλή καταστάσει.

Άρθρον 10ον
Οσάκις έσεται αναγκαίον ο ανάδοχος θα έχη το δικαίωμα να διακόπτη την δημοσίαν συγκοινωνίαν προς τοποθετήσεις και επιδιορθώσεις υπό τον όρον να συμμορφώται αυστηρώς προς τας δημοτικάς και αστυνομικάς διατάξεις. Ο ανάδοχος δεν δικαιούται εις αποζημίωσιν καθ’ ην περίπτωσιν ένενα μέτρων δημοσίας τάξεως η Αστυνομία ήθελε κρίνη αναγκαίον να διακόψη προσωρινώς την κυκλοφορίαν.

Άρθρον 11ον
O ανάδοχος υποχρεούται ιδίαις δαπάναις να επισκευάζη και επαναφέρη εις την προτέραν αυτών κατάστασιν τας οδούς εφ’ ων εξετέλεσεν εργασίας χάριν τοποθετήσεως ή επισκευής γραμμών του τροχιοδρόμου.

Άρθρον 12ον
Τα δρομολόγια των αμαξών κανονιζόμενα υπό του αναδόχου θέλουν εγκρίνεσθαι υπό του Δημάρχου. Ουχ ήττον υποχρεούται ούτος να θέτη τουλάχιστον το μεν θέρος 24 συρμούς ημερησίως επί τη εν τω άρθρω 2 οριζομένης γραμμής καθ’ εκάστην διεύθυνσιν, τους δε μήνας Νοέμβριον, Δεκέμβριον, Ιανουάριον και Φεβρουάριον 20.

Άρθρον 13ον
Η μεγίστη ταχύτης των αμαξών δεν πρέπει να υπερβαίνη τα δώδεκα χιλιόμετρα καθ’ ώραν εντός της πόλεως.

Άρθρον 14ον
Η τιμή του ταξειδίου δεν θα υπερβαίνη τα δέκα πέντε λεπτά κατά χιλιόμετρον δια το πρώτον χιλιόμετρον και 10 λεπτά κατά χιλιόμετρον δια τα ακόλουθα. Δια τας δύο όμως γραμμάς τας εν τω άρθρω 2 αναφερομένας το τιμολόγιον ορίζεται ως εξής: Αι γραμμαί διαιρεθήσονται εις δύο ίσα τμήματα, δια πάσαν διαδρομήν εντός του αυτού τμήματος η τιμή έσεται 10 λεπτά, δια πάσαν δε διαδρομήν από του άκρου των δύο γραμμών έως του άλλου η τιμή ορίζεται εις 15 λεπτά. Ο ανάδοχος έχει το δικαίωμα ουχί και την υποχρέωσιν να χορηγή μηνιαία ή ετήσια εισιτήρια επ’ αναλόγω εκπτώσει. Τα εισιτήρια ταύτα θα ώσι προσωπικά.

Άρθρον 15ον
Επιμελεία του αναδόχου συνταχθήσεται διατίμησις των ταξειδίων ήτις θέλει τοιχοκολληθή εν ταις αμάξαις.

Άρθρον 16ον
Δωρεάν μεταφέρονται μη εφωδιαζόμενοι υπό ειδικών προσωπικών εισιτηρίων οι αστυνόμοι και τα αστυνομικά όργανα εν στολή. Δεν δύναται δε να ευρίσκονται πλειότεροι των δύο αστυνομικών χωροφυλάκων επί της αυτής αμάξης. Ο ανάδοχος υποχρεούται να παρέχη διαρκή εισιτήρια εγκρινόμενα υπό του Δημάρχου εις τους υπαλλήλους του, επιτετραμμένους τον τεχνικόν έλεγχον του τροχιοδρόμου, εις τον νομάρχην, δήμαρχον, εισαγγελέα, δύο ανακριτάς και τους δημοτικούς συμβούλους, άπαντα προσωπικά.

Άρθρον 17ον
Απαγορεύεται εις τον ανάδοχον να συνάπτη συμφωνίας δια την μεταφοράν επιβατών, εάν εν τη συμφωνία ταύτη δεν συμπεριλαμβάνονται πάντα τα ενδιαφερόμενα του αυτού είδους και της αυτής ιδιότητος και τάξεως πρόσωπα.

Άρθρον 18ον
Ο ανάδοχος θέλει εκδώσει κανονισμόν των λεπτομερειών της υπηρεσίας και των επιβατών συμφώνως προς τα υφιστάμενα εν Αθήναις, Πάτραις κ.λπ. Ο κανονισμός ούτος θέλει εκδοθή εις αστυνομικήν διάταξιν εγκριθησομένην υπό του Νομάρχου Μεσσηνίας.

Άρθρον 19ον
Ο ανάδοχος απολαμβάνει πλήρους ατελείας από παντός τελωνειακού λιμενικού και δημοτικού δασμού ή δικαιώματος δι’ όλας τας μηχανάς, αμάξας, ράβδους κ.λπ. υλικά αναγκαιούντα δια την κατασκευήν του τροχιοδρόμου. Επίσης ο ανάδοχος απαλλάσσεται πάσης νέας δημοτικής φορολογίας ήτις ήθελεν επιβληθή εις τους τροχιοδρόμους μετά την παρούσαν σύμβασιν.

Άρθρον 20ον
Πάσα διένεξις ή διαφορά μεταξύ των συμβαλλομένων περί την εκτέλεσιν και την ερμηνείαν της παρούσης συμβάσεως και εάν έτι έχη αντικείμενο να εκτιμηθή εις χρήματα, θα υποβάλληται εις το δικαστήριον των εν Αθήναις Εφετών.

Άρθρον 21ον
Οι τροχιόδρομοι ούτοι υπάγονται εις τας γενικάς διατάξεις περί ασφαλείας και εκμεταλλεύσεως των τροχιοδρόμων τας εν ισχύι υπαρχούσας ή και τας εν τω μέλλοντι εκδηθησομένας.

Άρθρον 22ον
Η εκμετάλλευσις θα άρχηται μετά την εντελή αποπεράτωσιν των έργων και κατόπιν βεβαιώσεως υπό επιτροπής εκ μηχανικών του Δημοσίου, ότι ουδέ κωλύει όπως παραδοθώσιν αι γραμμαί εις κοινήν χρήσιν.

Άρθρον 23ον
Μετά παρέλευσιν της πρώτης εικοσιπενταετίας δύναται κατά πενταετία να εξαγοράση ο Δήμος την παραχώρησιν ολόκληρον ειδοποιουμένου του αναδόχου εν έτος προ της εξαγοράς. Προς τούτο και προς κανονισμόν της τιμής της εξαγοράς καταγράφονται τα ετήσια ακαθάριστα έσοδα τα αποκτηθέντα υπό του αναδόχου κατά πέντε προηγούμενα έτη. Εξ αυτών αφαιρείται το έσοδον των δύο ατυχεστέρων ετών και προσδιορίζεται το μέσον έσοδο των άλλων τριών ετών. Το μέσον τούτο έσοδον δεν δύναται να είναι μικρότερον του μέσου εσόδου των δύο τελευταίων ετών, άλλως ως βάσεις λαμβάνεται το ανώτερον των δύο τελευταίων ετών. Τα τεσσαράκοντα εκατοστά του εσόδου τούτου αποτελούσι το ετήσιον ποσόν το οφειλόμενον εις τον ανάδοχον, μέχρι της εκχωρήσεως το πληρωθησόμενον ποσόν δέον να κεφαλοποιηθή προς πέντε τοις εκατόν και να πληρωθή τω αναδόχω τοις μετρητοίς.

Εν τη άνω τιμή της εξαγοράς δεν συμπεριλαμβάνεται η αξία του εργοστασίου προς παραγωγήν ρεύματος. Εν τοιαύτη όμως περιπτώσει, ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να παρέχη την κινητήριον δύναμιν εις τον Δήμον υπό αναλόγους όρους υφ’ ους παρέχει η Ελληνική Ηλεκτρική Εταιρεία εις τους ηλεκτρικούς τροχιοδρόμους Αθηνών.

Άρθρον 24ον
Κατά την λήξιν της παραχωρήσεως αι γραμμαί ως και τα κατασκευασθέντα κτήρια ως και πάντα τα εξαρτήματα, εργοστάσια κ.λπ. θέλουσιν είσθαι ιδιοκτησία του Δήμου, πλην του τροχαίου υλικού, το οποίον ο Δήμος υποχρεούται να εξαγοράση επί εκτιμήσει πραγματογνωμόνων.

Άρθρον 25ον
Μετά το τέλος της εκχωρήσεως ή τυχόν εξαγοράς υπό του Δήμου, ο ανάδοχος προτιμάται δια την νέαν εκχώρησιν ή εκμετάλλευσιν παντός άλλου επί ίσοις όροις.

Άρθρον 26ον
Ο ανάδοχος έχει το δικαίωμα όπως εις οιανδήποτε εποχήν της διαρκείας της παραχωρήσεως μεταβιβάζει τα εκ ταύτης δικαιώματα και υποχρεώσεις αυτού εις εταιρείαν υφισταμένην ή συσταθησομένην.

Άρθρον 27ον
Ο ανάδοχος οφείλει να έχη την έδρα του εν Ελλάδι και να διατηρή εν Καλάμαις αντίκλητον εις ον θέλει γίνεσθαι πάσα είδος δικογράφων ή οιουδήποτε εγγράφου αφορώντος την εκχώρησιν. Εάν δεν ήθελε διορίσει τοιούτον ή ο διορισθείς δεν διαμένη εν Καλάμαις, τότε αι αποδόσεις θα γίνονται εις την γραμματεία των εν Καλάμαις Πρωτοδικών.

Άρθρον 28ον
Λόγω εγγυήσεως δια την ακριβή επλήρωσιν των υποχρεώσεών του ο ανάδοχος θέλει καταθέσει παρά τω εν Καλάμαις υποκατάστημα της Εθνικής Τραπέζης δραχμάς 15.000 άμα τη εγκρίσει των σχεδίων και τη κοινοποιήσει της εγκρίσεως ταύτης.

Άρθρον 29ον
Πάσα παραβίασις των όρων της συμβάσεως συνεπάγεται χρηματικήν ποινήν κατά του αναδόχου καταπίπτουσαν υπέρ του Δήμου δια πρώτην μεν φοράν δραχμών 1000, εν υποτροπή εκ δραχμών 2.000 και εν η περιπτώσει εντός του αυτού έτους επαναληφθή δια τρίτην φοράν η παράβασις αύτη συνεπάγεται την έκπτωσιν της αναδόχου εκ της παρούσης συμβάσεως και την λόγω ποινής κατάπτωσιν υπέρ του Δήμου όλων των εγκαταστάσεων και των λοιπών υλικών της αναδόχου.

Άρθρον 30ον
Διασαφηνίζεται ότι η εγγύησις των 15.000 δραχμών περί ης το άρθρον 28 της παρούσης συμβάσεως, θα καταπίπτη υπέρ του Δήμου λόγω ποινής εάν ο ανάδοχος δεν αρχίση τας εργασίας εντός της προθεσμίας των δύο ετών.

Άρθρον 31ον
Τα πληρωθησόμενα τέλη χαρτοσήμου δια την παρούσαν σύμβασιν επιβαρύνουσι τον ανάδοχον.

Άρθρον 32ον
Ο Γεώργιος Σεκάκος δικαιούται κατά την υπογραφήν του οριστικού συμβολαίου να υποκαταστήση ως ανάδοχον της επιχειρήσεως έτερον μηχανικόν όστις θέλει αναλάβει δι’ ίδιον λογαριασμόν πάντα τα δικαιώματα και τας υποχρεώσεις τας προκυπτούσας εκ της παρούσης συμβάσεως υπογράφων το συμβόλαιον τούτο μετά του Δημάρχου Καλαμών.

Άρθρον 33ον
Η παρούσα υπόκειται υπό την έγκρισιν των υπό των Νόμων τεταγμένων Αρχών.