Μεγάλη αύξηση στις εξαγωγές τυποποιημένου ελαιολάδου

Μεγάλη αύξηση στις εξαγωγές  τυποποιημένου ελαιολάδου

Εξακολουθεί όμως να κυριαρχεί η τάση για χύμα διάθεση στο εξωτερικό

Πολύ μεγάλη αύξηση κατέγραψαν οι εξαγωγές επώνυμου τυποποιημένου ελληνικού ελαιόλαδου κατά την περίοδο 2002-19, ενώ περιορίστηκαν οι εξαγωγές χύμα ελληνικού ελαιολάδου στις γειτονικές χώρες Ιταλία και Ισπανία, χωρίς όμως να έχει αντιστραφεί σε ικανοποιητικό βαθμό η κυρίαρχη τάση για χύμα διάθεση του ελληνικού ελαιόλαδου στο εξωτερικό, που μειώνει την εγχώρια προστιθέμενη αξία προς όφελος εκείνων που κάνουν τη συσκευασία και την τυποποίηση.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της αρμόδιας Γενικής Διεύθυνσης Εμπορίου (DG TRADE) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής τα οποία επεξεργάστηκε ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών Τυποποίησης Ελαιολάδου (ΣΕΒΙΤΕΛ), οι εξαγωγές του τυποποιημένου ελληνικού ελαιόλαδου προς τις χώρες-μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης κατά την περίοδο 2002-19 εκτινάχθηκαν από τους 7.561 τόνους το 2002 στους 26.872 το 2019, αυξήθηκαν δηλαδή κατά 355%.

Αντίστοιχη, αν και πιο περιορισμένη αύξηση, εμφάνισαν συν τοις άλλοις οι εξαγωγές τυποποιημένου ελληνικού ελαιόλαδου προς τρίτες –εκτός Ε.Ε.– χώρες, καθώς από 7.290 τόνους το 2002 άγγιξαν τους 19.807 το 2019, που μεταφράζεται σε αύξηση 272%.

Σε ό,τι αφορά τις βασικές αγορές, από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης την πρώτη θέση στις εξαγωγές τυποποιημένου ελληνικού ελαιόλαδου έχει η Γερμανία που απορροφά 10.760 τόνους, ενώ ακολουθεί με μεγάλη διαφορά η Αυστρία, που απορροφά 2.747 τόνους. Άλλες βασικές κοινοτικές αγορές για το τυποποιημένο ελληνικό ελαιόλαδο είναι η Κύπρος (1.932 τ.), η Μεγάλη Βρετανία (1.890 τ.), η Γαλλία (1.670 τ.), το Βέλγιο (1.569 τ.) και η Σουηδία (1.222 τ.).

Από τις εκτός Ε.Ε. αγορές, τα σκήπτρα κατέχουν με διαφορά οι ΗΠΑ με 9.644 τόνους το 2019, ενώ άλλες ενδιαφέρουσες αγορές αποτελούν με βάση τον όγκο των εξαγωγών ο Καναδάς, η Αυστραλία, η Ρωσία, η Ελβετία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Ουκρανία, η Ταϊβάν, η Βραζιλία, η Σερβία, η Κίνα και η Νορβηγία.

Παρά τα ενθαρρυντικά αυτά στοιχεία του ΣΕΒΙΤΕΛ, το στοίχημα της εξαγωγής του συνόλου του ελληνικού ελαιόλαδου ως επώνυμου τυποποιημένου προϊόντος φαίνεται ότι θα αργήσει πολύ να κερδηθεί, καθώς το 2019 ναι μεν οι εξαγωγές επώνυμου τυποποιημένου ελαιόλαδου έφτασαν τους 46,6 χιλιάδες τόνους, υπολείπονταν όμως ξανά των ποσοτήτων ελαιολάδου που διατέθηκαν χύμα σε Ισπανία και Ιταλία.

Ειδικά το 2019, λόγω μειωμένης παραγωγής, οι εξαγωγές χύμα ελαιόλαδου προς την Ιταλία και την Ισπανία ανήλθαν σε 58 χιλιάδες τόνους, αλλά διαχρονικά προσεγγίζουν ή ξεπερνούν τους 100 χιλιάδες τόνους και σε κάθε περίπτωση είναι σχεδόν διπλάσιες από τις εξαγωγές του επώνυμου τυποποιημένου ελαιόλαδου.

Σύμφωνα με στοιχεία του 2018, στην Ιταλία το ποσοστό του ελαιόλαδου που τυποποιείται φτάνει το 80%, στην Ισπανία το 50% και στην Ελλάδα μόλις το 27%. Η Ιταλία, παραδοσιακή δύναμη στο ελαιόλαδο, ελέγχει αυτήν τη στιγμή το 14% της παγκόσμιας παραγωγής, ενώ η Ελλάδα το 11%. Οι Ιταλοί, εντούτοις, έχοντας κτίσει εδώ και δεκαετίες ισχυρό brand name που τους δίνει πρόσβαση στις αγορές και στα δίκτυα διακίνησης, αγοράζουν χύμα ελληνικό ελαιόλαδο και το τυποποιούν, βγάζοντας έως και 1,2 ευρώ το λίτρο.