”Οι επιπτώσεις στις μεταφορές: Ένας χρόνος εμπειριών”

”Οι επιπτώσεις στις μεταφορές:  Ένας χρόνος εμπειριών”

Με μεγάλη επιτυχία διεξήχθη την περασμένη Δευτέρα η διαδικτυακή εκδήλωση του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) με τίτλο ”Οι επιπτώσεις της πανδημίας στις μεταφορές: Ένας χρόνος εμπειριών”, στην οποία συμμετείχαν περισσότερα από 130 μέλη και φίλοι του συλλόγου μέσω της πλατφόρμας Zoom, ενώ η εκδήλωση μεταδόθηκε ζωντανά και μέσα από το λογαριασμό του στο Youtube. Στόχος της ημερίδας ήταν να αναδείξει την επιρροή της πανδημίας σε όλους τους τομείς των μεταφορών στην Ελλάδα.

Αρχικά ο Καλαματιανός πρόεδρος του ΣΕΣ, Παναγιώτης Παπαντωνίου, έκανε ένα σύντομο απολογισμό της δράσης του Διοικητικού Συμβουλίου, ενώ ακολούθησε η παρουσίαση της εκδήλωσης από την Ι. Παγώνη, ταμία του ΣΕΣ. Στη συνέχεια απηύθυνε χαιρετισμό στην εκδήλωση ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Ι. Κεφαλογιάννης.

Ακολούθησαν οι ομιλίες των: Ι. Γκόλια -προέδρου Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών (ΟΑΣΑ), Μ. Σακέλλη- προέδρου Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ), Α. Ζηλιασκόπουλου- προέδρου Εθνικού Συμβουλίου Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Εφοδιαστικής, Φ. Παπαδημητρίου, επικεφαλής Ομάδας Εργασίας HELLASTRON COPER IV (Transport Statistics), Μ. Σταματόπουλου- διευθυντή Σχεδιασμού Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ)

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την ενδιαφέρουσα συζήτηση των ομιλητών και της συντονίστριας κας Α. Πολυδωροπούλου, καθηγήτριας του Πανεπιστημίου Αιγαίου, σε στρογγυλό τραπέζι με ερωτήσεις των συμμετεχόντων.

Πέρα από τις καταλυτικές επιπτώσεις της πανδημίας σε όλους τους τομείς των μεταφορών, στην εκδήλωση παρουσιάστηκαν πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία σχετικά με τις προκλήσεις που αντιμετώπισε ο τομέας των μεταφορών στον ένα χρόνο εμπειρίας με την πανδημία.

Αναφορικά με τις οδικές μεταφορές, η κίνηση των οχημάτων στους αυτοκινητόδρομους της χώρας σημείωσε μείωση της τάξης του 24% κατά το 2020, με σημαντικές διακυμάνσεις ανάλογα με την εποχή και τους περιορισμούς κυκλοφορίας που είχαν θεσπιστεί.

Όπως αναμενόταν, η μείωση της κυκλοφορίας οδήγησε σε μείωση των οδικών συμβάντων (κατά 22% σε σχέση με το 2019).

Τέλος, εξαίρεση αποτελούν τα βαρέα οχήματα καθώς η κυκλοφορία τους παρέμεινε σχετικά σταθερή κατά το 2020 λόγω της ανάγκης για ανεφοδιασμό της αγοράς.

Όσον αφορά στις αστικές συγκοινωνίες, οι επιπτώσεις στην επιβατική κίνηση ήταν ιδιαίτερα σημαντικές (φτάνοντας στο -90% τον Απρίλιο του 2020). Απαιτήθηκαν σημαντικές αλλαγές για την αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας, τόσο σε επίπεδο λειτουργίας όσο και στη φιλοσοφία της διαχείρισης των αστικών συγκοινωνιών. Ενδεικτικό παράδειγμα αποτελεί η δρομολόγηση σημαντικού αριθμού πρόσθετων λεωφορείων και, συνεπώς, αύξηση των εκτελούμενων δρομολογίων.

Στις αεροπορικές μεταφορές οι επιπτώσεις που έχουν καταγραφεί είναι εξίσου σημαντικές. Συγκεκριμένα, για το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών σημειώθηκε το 2020 μειωμένη επιβατική κίνηση κατά 68,4% με συνεπαγόμενες απώλειες της τάξης των 250 εκατομμυρίων ευρώ περίπου. Επιπρόσθετα, οι προβλέψεις του διεθνούς οργανισμού Airport Council International (ACI) υποδεικνύουν ότι η κίνηση του 2019 δεν αναμένεται να επανακτηθεί πριν το 2025.

Και στον τομέα της επιβατηγού ναυτιλίας, η επιβατική κίνηση μειώθηκε σε ποσοστό 55% στο σύνολο του 2020, με αποτέλεσμα να σημειωθούν ζημιές της τάξης των 130 εκατομμυρίων ευρώ.

Οι τρέχουσες εκτιμήσεις δείχνουν ότι παρόμοια πτώση της κίνησης θα αντιμετωπίσει η ακτοπλοΐα και κατά το 2021, καθώς οι αφίξεις των τουριστικών ροών αναμένεται να είναι ιδιαίτερα χαμηλές το καλοκαίρι του 2021 (περίπου στο 50% σε σχέση με το 2019).

Στο χώρο της εφοδιαστικής αλυσίδας, η πανδημία επέφερε πολλαπλές αλλαγές, οι οποίες σχετίζονται σε μεγάλο βαθμό με την «εκτίναξη» του ηλεκτρονικού εμπορίου σε όλους τους εμπορικούς κλάδους. Η ανάγκη για περαιτέρω ψηφιοποίηση της ελληνικής εφοδιαστικής έγινε προφανής κατά το 2020 και συνεχίζει να αποτελεί μια πρόκληση για τον τομέα.