«ΘΑΡΡΟΣ» 26 Φεβρουαρίου 1911: Η προέκτασις της γραμμής του τραμ

«ΘΑΡΡΟΣ» 26 Φεβρουαρίου 1911: Η προέκτασις της γραμμής του τραμ

-Τι διατάσσει το Υπουργείον
-Να γίνη πρώτον η γραμμή Φραγκολίμνης
Η Εταιρεία των εν Καλάμαις Τροχιοδρόμων είχεν υποβάλει προς έγκρισιν εις το Υπουργείον δια του Νομάρχου Μεσσηνίας διαγράμματα προεκτάσεως της τροχιοδρομικής γραμμής της οδού Φαρών κατά 150 μέτρα, μέχρι δηλαδή της οδού προς την πλατείαν των Ασκήσεων.

Τούτο δε ενώ η Εταιρεία ηρνείτο να προεκτείνη την γραμμήν Αριστομένους δια της Λεωφόρου Υπαπαντής μέχρι της πλατείας του Ναού και εκείθεν δια της οδού παλαιάς αστυνομίας μέχρι της πλατείας Φραγκολίμνης όπου θα εγίνετο η ένωσις με την γραμμήν Φαρών.

Χθες ελήφθη η απάντησις του Υπουργείου έχουσα ως εξής:

«Το Υπουργείον έχον υπ’ όψιν την επί του ζητήματος γνωμοδότησιν του Συμβουλίου των Σιδηροδρόμων, αποφαινομένου ομοφώνως ότι η αιτουμένη προέκτασις της δευτέρας γραμμής (οδού Φαρών) είναι σύμφορος και πρέπει να εγκριθή κατ’ αρχήν, δέον όμως να αναβληθή η εκτέλεσις της προεκτάσεως μέχρι της εντελούς αποπερατώσεως της κατασκευής της πρώτης γραμμής (οδού Αριστομένους) μέχρι της πλατείας Φραγκολίμνης, οπότε η προτεινομένη προέκτασις θα είναι λυσιτελής εξυπηρετούσα πράγματι τας ανάγκας της πόλεως και συμπληρούσα το κύκλωμα, συμφωνεί προς την γνωμοδότησιν ταύτην.

Παραγγέλλει δε το Υπουργείον, την Νομαρχίαν όπως κληθώσιν οι ενδιαφερόμενοι όπως τάχιστα να υποβάλωσι διαγράμματα περί αποπερατώσεως της γραμμής του Τροχιοδρόμου Καλαμών (γραμμή Λεωφόρου Αριστομένους) μέχρι της πλατείας Φραγκολίμνης, οπότε το Υπουργείον θέλει εγκρίνει και την ζητουμένην προέκτασιν της δευτέρας γραμμής προς συμπλήρωσιν του κυκλώματος, διότι άνευ της άνω αποπερατώσεως η προέκτασις της γραμμής Φαρών είναι άσκοπος».

Να ευρεθή λύσις

Το Υπουργείον εξεφράσθη σαφέστατα, δικαιότατα και εις άκρον ειλικρινώς. Εις την Δημοτικήν Αρχήν απόκειται να επιβάλη την προέκτασιν της γραμμής Αριστομένους, κάτω πλατείας, Λεωφόρου Υπαπαντής, δια της Πλατείας του Ναού μέχρι της πλατείας Φραγκολίμνης όπως αληθώς προαγάγη την συγκοινωνίαν της πόλεως.

TO ZHTHMA ΤΗΣ ΕΝΩΣΕΩΣ ΤΟΥ ΤΡΑΜ
«ΘΑΡΡΟΣ» 4 Μαρτίου 1911
Ο Νομάρχης Τόμαν εκοινοποίησε προς την Εταιρείαν των εν Καλάμαις Τροχιοδρόμων και τον Δήμαρχον την πρόσκλησιν του Υπουργείου, όπως αμφότερα τα μέρη συζητήσωσι περί της ταχυτέρας ενώσεως των γραμμών του Τραμ των οδών Φαρών και Αριστομένους.

Η εταιρεία διέταξε την καταμέτρησιν του τμήματος της οδού Αριστομένους.

Ο Δήμαρχος είναι διατεθειμένος να αντιταχθή κατά της ενώσεως των γραμμών καθ’ ην περίπτωσιν η εταιρεία προφασιζομένη ως κώλυμα τον Άγιον Αθανάσιον δεν χαράξει την γραμμήν δια της πλατείας του Ναού της Υπαπαντής.

Προχθές είχεν αφιχθεί ενταύθα και ο Διευθυντής της εταιρείας Απέργης.

Η ΠΡΟΕΚΤΑΣΙΣ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΤΟΥ ΤΡΑΜ
-Ποία λύσις θα δωθή
«ΘΑΡΡΟΣ» 11 Μαρτίου 1911
Ο παραμένων ενταύθα διευθυντής του Τροχιοδρόμου Καλαμών Απέργης μελετά κατά ποίον τρόπον θα είναι δυνατή η ένωσις των δύο εν χρήσει γραμμών χωρίς να παραλειφθή εκ του δικτύου η πλατεία της Υπαπαντής, υπέρ της οποίας επιμένει ανένδοτος ο Δήμαρχος.

Το ζήτημα προκύπτει κυρίως εις τον Άγιον Αθανάσιον του οποίου μη κατεδαφιζομένου είναι αδύνατον να διέλθη εκείθεν η γραμμή Αριστομένους προς την πλατείαν Υπαπαντής.

Απασχολεί ήδη τους ενδιαφερομένους το δυνατόν της χαράξεως νέας γραμμής ήτις αρχομένη από του τέρματος του τραμ εν τη κάτω πλατεία θα κάμπτη το κηπάριον και διερχομένη ολόκληρον την οδόν Μπενάκη όπου η Νομαρχία και το Τηλεγραφείον θα καταλήγει εις την πλατείαν Υπαπαντής και εκείθεν δια της οδού Παλαιάς Αστυνομίας προς την Φραγκόλιμναν όπου η ένωσις με την γραμμήν Φαρών.

Και είναι μεν αληθές ότι η οδός Μπενάκη αποτελεί σχεδόν στενωπόν, εφ’ όσον όμως το τραμ δύναται να διέλθη και ο Άγιος Αθανάσιος παραμένει όρθιος κατ’ ανάγκην θα γίνη εκείθεν η ένωσις.

Η ΔΙΕΛΕΥΣΙΣ ΤΟΥ ΤΡΑΜ ΕΚ ΤΗΣ ΟΔΟΥ ΜΠΕΝΑΚΗ
-Ο Εμπορικός Σύλλογος διαμαρτυρόμενος
«ΘΑΡΡΟΣ» 25 Μαρτίου 1911
Το Δημοτικόν Συμβούλιον ενέκρινε τροποποίησιν του σχεδίου της πόλεως, δια της οποίας μεταρρυθμίζεται η πλατεία Υπαπαντής εκχωματουμένη και καλλωπιζομένη δια κήπων.

Σκοπός της μεταρρυθμίσεως αυτής είναι η μείωσις της κλίσεως της Πλατείας προς τας οδούς Υπαπαντής και Μπενάκη, ίνα καταστή δυνατή η δια της τελευταίας διέλευσις του τραμ, αφού την δια της πρώτης παρεμποδίζει ο ναΐσκος του Αγίου Αθανασίου.

Ενώ όμως ούτως είχε το πράγμα και η λύσις αύτη ενδεδεικνύετο μοναδική, ο συμπολίτης Καμαρινάκης ιδιοκτήτης οικίας εν τη οδώ Υπαπαντής και οικοπέδου εις την γωνίαν των οδών Νεκροταφείου και Υπαπαντής, κειμένου απέναντι του Αγίου Αθανασίου, υπέβαλεν αίτησιν δι’ ης παραχωρεί το οικόπεδόν του επί αναλόγω αποζημιώσει, η οποία μάλιστα να συμψηφισθή εις την αποζημίωσιν ην χρεωστεί ούτος εις τον Δήμον ως παρόδιος της οδού Υπαπαντής.

Ρυμοτομουμένου του οικοπέδου του Καμαρινάκη απομένει ικανόν πλάτος μέχρι του ιερού του Αγίου Αθανασίου ώστε να διέρχεται ανέτως το τραμ.

Την λύσιν ταύτην θερμώς θα υποστηρίξουν τινές των Δημοτικών Συμβούλων διότι δια της αγοράς του Καμαρινάκη λύεται το ζήτημα της ενώσεως του τραμ, συγχρόνως δε τίθεται η αρχή της διανοίξεως της οδού Νεκροταφείου.

Ο Εμπορικός Σύλλογος
Το Διοικητικόν Συμβούλιον του Εμπορικού Συλλόγου εκτάκτως συνεδριάσαν προχθές την εσπέραν απηύθυνεν έγγραφον προς τον Νομάρχην ενώ δηλοί ότι μετ’ απορίας ήκουσε την απόφασίν περί χαράξεως της γραμμής του τραμ εν τη οδώ Μπενάκη.

Η τοιαύτη δίοδος εμποδίζει και αποκλείει την εμπορικήν κίνησιν της οδού, δια τούτο δε το Δημοτικόν Συμβούλιον παρακαλεί όπως το τραμ διέλθη εκ της οικίας του Α. Καμαρινάκη ζητούντος μετρίαν αμοιβήν.

Ο Δήμαρχος εν τούτοις επιμένει εις την εφαρμογήν της αποφάσεως του Δημοτικού Συμβουλίου.

ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΑΙ ΜΙΑΣ ΣΥΝΟΙΚΙΑΣ ΔΙΑ ΤΟ ΤΡΑΜ
«ΘΑΡΡΟΣ» 30 Μαρτίου 1911
Οι κατοικούντες το τμήμα της οδού Φαρών προ της οδού Μαυρομιχάλη μέχρι του τέρματος της γραμμής του τραμ, ευρίσκονται εις ζωηροτάτην κατ’ αυτάς εξέγερσιν οφειλομένην εις την εξής αφορμήν.

Κατά το σχέδιον της επεκτάσεως της γραμμής του τραμ καθ’ ό ετροποποιήθη και το σχέδιον της πόλεως, ρυμοτομείται η οικία Ιω. Χειλά και μέρους της αυλής της οικίας Δημακοπούλου, υψηλότερον δε η οικία Μπιρέρη, δια την ρυμοτόμησιν της οικίας ταύτης εψηφίσθη και πίστωσις εν τω Δημοτικώ Συμβουλίω.

Οι κάτοικοι όμως της συνοικίας και πολύ δικαίως αξιούν όπως αφού άπαξ γίνεται ρυμοτόμησις να συντελεσθή πλήρως διανοιγομένης τελείως της οδού δια της κατεδαφίσεως των οικιών Θεοφίλη και Δημακοπούλου. Δια την ρυμοτόμησιν αυτήν δεν απαιτούνται πλειότεραι των 30 – 40 χιλ. δραχμών, τας οποίας δυνάμει της συμβάσεως είναι υπόχρεως να καταβάλη η Εταιρεία των τραμ αποζημιουμένη τοκοχρεωλυτικώς από τον Δήμον.

Η εξέγερσις των παροδίων είναι τόση ώστε δηλούν ότι και δια της βίας θα εμποδίσουν την διέλευσιν του τραμ άνευ πλήρους διανοίξεως της οδού και ετοιμάζονται να εκτελέσουν προσωρινά μέτρα.

Ο Νομάρχης επιμένει υπέρ της μερικής ρυμοτομίας.

ΤΟ ΔΑΝΕΙΟΝ ΤΩΝ 50.000 ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΜΕ ΤΗΝ ΕΤΑΙΡΕΙΑΝ ΤΟΥ ΤΡΑΜ
«ΘΑΡΡΟΣ» 7 Απριλίου 1911
Αναγράφομεν σήμερον λεπτομερείας περί του δανείου των 50 χιλιάδων δραχμών, το οποίον κατόπιν του ψηφίσματος του Δημοτικού Συμβουλίου δύναται να συνάψη ο Δήμαρχος με την Εταιρείαν των Τροχιοδρόμων Καλαμών.

Δυνάμει της συμβάσεως ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να καταβάλη τας απαιτηθησομένας αποζημιώσεις ρυμοτομιών προς διέλευσιν των γραμμών του τραμ αναλαμβάνων ταύτα χρεωλυτικώς παρά του Δήμου. Επί τη βάσει του άρθρου τούτου εδόθη άδεια συνάψεως δανείου των δραχμών 50.000 δοθείσης συγχρόνως και ευρείας ερμηνείας εις αυτό, αφού μεταξύ των άλλων θα εξωραϊσθούν αι πλατείαι Υπαπαντής και Κουμουνδούρου.

Δια του δανείου των 50.000 χιλ. δραχμών παρεχομένου υπό του Απέργη, θα ρυμοτομηθή η απέναντι του ιερού του Αγίου Αθανασίου μικρά οικία Καμαρινάκη.

Θα εκχωματωθή η πλατεία Υπαπαντής περιβαλλομένη δια κρηπιδωμάτων, διπλών δενδροστοιχιών και εξωραϊζομένη δια πάρκων. Θα επιχωματωθεί η πλατεία Φραγκολίμνης με τας εκχωματουμένας ύλας της πλατείας Υπαπαντής και θα κατασκευασθή εις αυτήν δημοτικός κήπος.

Θα αποζημιωθούν αι ρυμοτομούμεναι οικίαι Μπιρέρη, η αυλή Δημακοπούλου όπου θα γίνεται η διασταύρωσις του τραμ και η οικία Χειλά.

Εάν απομείνη περίσσευμα θέλει διατεθή προς ρυμοτόμησιν της οδού Φαρών εις το τμήμα από της οικίας Χειλά μέχρι Σκιά.

Δια το δάνειον θα καταβάλλεται τόκος εξ τοις εκατόν δια δόσεων πεντάκις του έτους πληρωνομένων.

Κατά την συζήτησιν οι Δημοτικοί Σύμβουλοι Μπακίδης και Κοντέας υπεστήριξαν την εκτέλεσιν των έργων τούτων εκ των περισσευμάτων των δημοτικών προσόδων.

Η ΓΡΑΜΜΗ ΤΟΥ ΤΡΑΜ ΚΑΙ Η ΠΛΑΤΕΙΑ ΥΠΑΠΑΝΤΗΣ
«ΘΑΡΡΟΣ» 9 Απριλίου 1911
Το τόσον απασχολούν τας Δημοτικάς Αρχάς και την πόλιν ζήτημα της ενώσεως των γραμμών του τραμ μετά της κατεδαφίσεως του ναού Αγίου Αθανασίου και του εξωραϊσμού της Υπαπαντής, φαίνεται ότι εισέρχεται εις την τελικήν αυτού λύσιν.

Είναι δε ευτύχημα ότι η όλη υπόθεσις λύεται συμφώνως προς το αληθές του Δήμου συμφέρον και τας ανάγκας της πόλεως.

Οι Επίτροποι του Ναού της Υπαπαντής αδιάλλακτοι πρότερον προκειμένου να μετάσχωσι της αποζημιώσεως δια την ρυμοτομουμένην οικίαν Βρακά εδήλωσαν προς τον Μπενάκην ότι δέχονται να υποβληθή ο ναός εις θυσίαν μέχρι 10 χιλ. δραχμών προκειμένου να γίνη η κατεδάφισις.

Επί τη βάσει της δηλώσεως ταύτης συνεσκέφθη ο Δήμαρχος με τον Απέργην και τον Π. Σταματελάκην, όστις κυρίως είχεν αντιρρήσεις και έπεισε περί του ορθού των σκέψεών του και το άλλο Δημοτικόν Συμβούλιον.

Μετά την συμμετοχήν του Ναού και τινών περιοίκων εις την αποζημίωσιν της κατεδαφισθησομένης οικίας Βρακά, η ολική θυσία εις την οποίαν θα υποβληθή επί τούτω ο Δήμος δεν θα υπερβή τας 5 χιλ. δραχμών.

Η τοιούτω τρόπω διαρρύθμισις της υποθέσεως αυτής λύει συγχρόνως και το ζήτημα του Αγίου Αθανασίου. Τούτο δε διότι αφού ο Δήμος κατέβαλλεν 18-20 χιλ. δραχμών όπως αποζημιώση την οικίαν Βρακά, πολύ προθύμως βέβαια θα δεχθή ίνα δια του αυτού ποσού επιτύχη και του Αγίου Αθανασίου την κατεδάφισιν.

Αλλά δεν είναι μόνον αυτή η ωφέλεια. Κατεδαφιζομένου του Αγίου Αθανασίου εκλείπει ο λόγος της ρυμοτομίας της οικίας Καμαρινάκη, δι’ ης θα διετίθεντο τουλάχιστον επτά χιλιάδες δραχμών. Και δια να γίνη περισσότερον καταληπτόν το πράγμα παραθέτομεν τους αριθμούς των αποζημιώσεων.

Προς κατεδάφισιν των οικιών Βρακά και Καμαρινάκη θα υπεβάλλετο ο Δήμος εις δαπάνην 25 χιλ. δραχμών κατ’ ελάχιστον όρον. Ήδη θα καταβάλλει 15 χιλ. δραχμάς δια τον Άγιον Αθανάσιον, 5-7 χιλ. δια την οικίαν Βρακά – αφού θα πληρώσει τα περισσότερα ο Ναός – και ουδέν δια την οικίαν Καμαρινάκη, της οποίας η ρυμοτόμησις αποβαίνει περιττή εκλίποντος του Αγίου Αθανασίου.

Ειδική συνεδρίασις
Μετά την ως άνω εμφάνισιν της υποθέσεως, μερίς δημοτικών συμβούλων είναι αποφασισμένη να προκαλέση συνεδρίασιν επί τούτω κατά την εβδομάδα της Διακαινησίμου, καθ’ ην θα υποστηριχθή η εκτεθείσα ανωτέρω λύσις του ζητήματος η παρουσιάζουσα πλεονεκτήματα απαλλαγής του Δήμου από υλικά βάρη και οριστικής λήξεως του πολυθρυλήτου ζητήματος του Αγίου Αθανασίου.

Φαίνεται δε ότι και ο Δήμαρχος δεν έχει, ούτε δύναται να έχη, αντίθετον γνώμην εφ’ όλων τούτων.

ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΗΣ ΕΝΩΣΕΩΣ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΩΝ ΤΟΥ ΤΡΑΜ
-Αναχώρησις Απέργη
«ΘΑΡΡΟΣ» 28 Απριλίου 1911
Κατά το διάστημα της δεκαημέρου ενταύθα παραμονής του ο διευθυντής των Ηλεκτρικών Τροχιοδρόμων Απέργης, ήλθεν εις επανειλημμένας συνεννοήσεις με τον Δήμαρχον Μπενάκην δια το ζήτημα της ενώσεως των γραμμών του τραμ, αι οποίαι εις ουδέν κατέληξεν αποτέλεσμα.

Ο Δήμαρχος ηξίωσεν από την εταιρείαν να αναλάβη την συντήρησιν της γραμμής της, να υποβιβάση εις δεκάλεπτον το τίμημα της καθόδου δια της οδού Φαρών και άλλας τινάς παραχωρήσεις.

Πλην τούτου κατά την σύμβασιν η εταιρεία ήτο υπόχρεως να στρώση την γραμμήν με σιδηροτροχιάς βάρους 37 χιλιογράμμων κατά τρέχον μέτρον, ενώ αύτη μετεχειρίσθη σίδηρα βάρους 31χιλιογράμμων. Το περιπλέον βάρος ζητεί ο Δήμαρχος να καταθέση εις χρήμα η εταιρεία προς τον Δήμον.

Απαιτεί δε τας παραχωρήσεις τούτας ο Δήμαρχος αντί του δανείου των 50 χιλ. δραχμών, τας οποίας ο Δήμος θα δαπανήσει προς ρυμοτομίας διευκολυνούσας την διέλευσιν του τραμ.

Ο Απέργης αντέταξεν άρνησιν εις τας πλείστας των αξιώσεων τούτων δεχθείς μόνον την καταβολήν του αντιτίμου του περιπλέον βάρους των γραμμών και συμμετοχήν εις μικράν εννοείται κλίμακα της δαπάνης προς εκσκαφήν της πλατείας Υπαπαντής.

Άλλην παραχώρησιν ηρνήθη και ιδίως την συντήρησιν της γραμμής.

Ο κ. Απέργης ανεχώρησε χθες επανερχόμενος εις Αθήνας.

Το αποτέλεσμα είναι ότι η ένωσις των γραμμών του τραμ αφ’ ενός λόγω του Αγίου Αθανασίου και ένεκα των άλλων διαφωνιών αναβάλλεται αορίστως και συνεπώς ματαιούνται πάντα τα σχέδια περί εξωραϊσμού των πλατειών Υπαπαντής, Φραγκολίμνης, ρυμοτομιών κ.λπ. περί ων επρονόησε δια ψηφισμάτων το Δημοτικόν Συμβούλιον.