Στα «κάγκελα» η Μαραθούπολη για να μην κλείσει το λιμάνι

Στα «κάγκελα» η Μαραθούπολη για να μην κλείσει το λιμάνι

Ψαράδες και επαγγελματίες τουρισμού φοβούνται τις οικονομικές συνέπειες


Μεγάλη αναστάτωση επικρατεί τις τελευταίες μέρες στη Μαραθούπολη, με τους ψαράδες και όσους ασχολούνται με το θαλάσσιο τουρισμό να ανησυχούν για το επαγγελματικό τους μέλλον, καθώς οι εργασίες που έχουν ξεκινήσει στο λιμάνι της περιοχής μπορεί να αποκλείσουν την πρόσβασή τους σε αυτό για μεγάλο χρονικό διάστημα.

Όπως τονίζουν μιλώντας στο «Θ», ενώ είχαν λάβει διαβεβαιώσεις από την Περιφέρεια Πελοποννήσου, που είναι υπεύθυνη για το έργο, ότι το λιμάνι δε θα κλείσει τελείως και θα μπορούν να εργάζονται, τώρα η ανάδοχος εταιρεία τούς ειδοποίησε να εκκενώσουν άμεσα το λιμάνι από τα σκάφη τους. Κι αυτό, όπως φοβούνται, δε θα είναι για μικρό χρονικό διάστημα, αλλά και για τα δύο χρόνια που έχει ορίζοντα ολοκλήρωσης το έργο.

Έργα

Η «Ανάπτυξη Αλιευτικού Καταφυγίου Μαραθόπολης» είναι ένα μεγάλο έργο, έχει προϋπολογισμό 5.322.580,64 ευρώ και μειοδότρια να το εκτελέσει έχει αναδειχθεί η εταιρεία «ΕΡΤΕΚΑ Α.Ε.».

Για την υλοποίηση έχει υπογραφεί προγραμματική σύμβαση μεταξύ του Λιμενικού Ταμείου Μεσσηνίας, της Περιφέρειας Πελοποννήσου, του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης της Περιφέρειας Πελοποννήσου και του Δήμου Τριφυλίας, ενώ προβλέπεται να γίνουν οι εξής εργασίες:

-Έργα στον προσήνεμο μόλο: Άρση σωρού φυσικών ογκολίθων και τετραπόδων. Επέκταση και ανακατασκευή προσήνεμου μόλου. Κρηπίδωμα στο υπάρχον τμήμα του προσήνεμου μόλου

-Έργα εκβάθυνσης της λιμενολεκάνης: Βυθοκόρηση στην είσοδο της λιμενολεκάνης και στη λιμενολεκάνη

-Έργα στον υπήνεμο μόλο: Κρηπιδώματα στον υπήνεμο μόλο. Ενίσχυση θωράκισης τμήματος του υπήνεμου μόλου

-Έργα στη χερσαία ζώνη: Κρηπίδωμα κατ’ επέκταση του προσήνεμου μόλου. Επιχωμάτωση.

Από το Δεκέμβριο στο λιμάνι στήθηκε το εργοτάξιο και ξεκίνησαν κάποιες εργασίες.

Εξ αρχής, όπως μας τόνισαν και οι ίδιοι οι διαμαρτυρόμενοι, είχαν συμφωνήσει με τους αρμοδίους ότι θα βρεθεί λύση, ώστε και όλοι όσοι ασχολούνται με το λιμάνι να μπορούν να δουλέψουν και να μη χαθεί ένα πολύ σημαντικό καλοκαίρι, όπως το φετινό, λόγω και της πανδημίας που έχει πλήξει όλους τους κλάδους.

«Τις τελευταίες μέρες και χωρίς να έχει προηγηθεί κάποια συνεννόηση ή ενημέρωση, ο μηχανικός του έργου μάς ενημέρωσε ότι πρέπει να αδειάσουμε το λιμάνι, για να μπουν τα μηχανήματα να δουλέψουν. Επόμενα λιμάνια είναι η Πύλος και η Κυπαρισσία, τα οποία είναι μακριά και δεν μπορούν να μας εξυπηρετήσουν», σημείωσε ο κ. Γιάννης Τερζάκης, όταν τον ρωτήσαμε για το θέμα με το λιμάνι.

Ο κ. Τερζάκης διατηρεί τουριστικό σκάφος 45 θέσεων στη Μαραθούπολη, με το οποίο κάνει εκδρομές στη νήσο Πρώτη. Εκτός από τα καθημερινά δρομολόγια με μεμονωμένους επισκέπτες, κάνει και πολλά δρομολόγια που είναι κλεισμένα από τουριστικά γραφεία. Μάλιστα, τόνισε πως φέτος είναι αυξημένη η ζήτηση και ήδη για τον Ιούνιο έχει γίνει κράτηση από 5 πούλμαν. Αν, όπως είπε, ισχύσει το κλείσιμο του λιμανιού, τότε όλα αυτά ακυρώνονται και ο ίδιος καταστρέφεται οικονομικά, καθώς θα χαθεί μια τουριστική περίοδος που η Πολιτεία τονίζει πως θέλει να ενισχύσει λόγω του πλήγματος που έχει δεχθεί ο κλάδος από την πανδημία.

Η μεγαλύτερη δε ανησυχία όλων είναι πως το κλείσιμο του λιμανιού δεν πρόκειται να είναι για μερικούς μήνες, αλλά θα διαρκέσει όλη την περίοδο εκτέλεσης του έργου.

Θα αντιδράσουν

Τόσο ο κ. Τερζάκης όσο και οι υπόλοιποι με τους οποίους συνομιλήσαμε, διευκρίνισαν ότι δεν είναι κατά του έργου, αλλά πρέπει και αυτοί να δουλέψουν.

Από το λιμάνι του Μαράθου δραστηριοποιούνται περίπου 40 επαγγελματίες ψαράδες και από αυτούς εξαρτώνται άλλες τόσες οικογένειες, όπως και άλλα επαγγέλματα της περιοχής που βιοπορίζονται από την αλιεία και τον τουρισμό.  Επίσης, δραστηριοποιούνται άλλοι επαγγελματίες, όπως καταδυτικό κέντρο που λειτουργεί στην περιοχή.

Για τις τουριστικές δραστηριότητες η εξυπηρέτηση των σκαφών από το λιμάνι είναι πολύ σημαντική, καθώς, όπως σχολίασε, αφορά και στην ασφάλεια όσων επιβιβάζονται και αποβιβάζονται.

Επίσης, το τουριστικό σκάφος του κ. Τερζάκη εξυπηρετεί και το μοναστήρι που βρίσκεται στη νήσο Πρώτη, όταν αυτό λειτουργεί. 

Τους καλοκαιρινούς μήνες στη Μαραθούπολη τα σκάφη που ελλιμενίζονται (επαγγελματικά και ερασιτεχνικά) μπορεί να φτάσουν και τα 100.

Ο κ. Αργύρης Πολίτης είναι επαγγελματίας ψαράς της περιοχής και, όπως τόνισε, επίσημα δεν τους έχει γίνει έγγραφη ενημέρωση, ενώ στην περιοχή αιωρείται ότι το έργο μπορεί να κάνει και 4 χρόνια να ολοκληρωθεί. «Είμαστε πάνω από 30 σκάφη και μας λένε τώρα ότι πρέπει το λιμάνι να αδειάσει τελείως. Πού θα πάνε αυτά τα σκάφη; Θα μας υποδείξουν, λέει, άλλο λιμάνι, της Πύλου ή της Κυπαρισσίας. Υπάρχουν ψαράδες στο χωριό που ούτε ποδήλατο έχουν. Τι θα κάνουν αυτοί οι άνθρωποι, θα πεθάνουν της πείνας; Η Κυπαρισσία και η Πύλος τώρα το καλοκαίρι θα γεμίσουν με τα δικά τους σκάφη. Πώς θα δεχτούν και τα δικά μας; Εάν, τελικά, πάρουν απόφαση να αδειάσει το λιμάνι, το 98% των ψαράδων θα πάμε να τους παραδώσουμε τις άδειές μας. Αυτό είναι το μεροκάματό μας και δεν έχουμε δει κανέναν από την Πολιτεία να έρθει εδώ. Πού θα πάνε όλα αυτά τα αλιευτικά, πώς θα ζήσουν τόσες οικογένειες; Το εργοτάξιο ξεκίνησε εδώ και 5 μήνες, μετά το έκλεισαν και για 3 μήνες δε δούλεψαν καθόλου. Και τώρα θέλουν μέσα στο καλοκαίρι να αδειάσουν το λιμάνι. Για εμάς αυτό είναι πείνα και δυστυχία», κατέληξε ο κ. Πολίτης.

Να βρεθεί λύση

Από την πλευρά του, ο πρόεδρος της Μαραθούπολης, Κωνσταντίνος Παντελής, με τον οποίο επικοινωνήσαμε, σχολίασε ότι η εταιρεία για λόγους ασφαλείας ζητά να απομακρυνθούν τα σκάφη από το λιμάνι, αλλά αυτό δεν μπορεί να συμβεί για πολύ καιρό και σε καμία περίπτωση για όλο το χρονικό διάστημα που θα εκτελείται το έργο.

«Η εταιρεία θέλει να φύγουν για κάποιους μήνες, για να δουλέψει μέσα ο πλωτός γερανός. Πιστεύω να είναι για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα. Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα για την περιοχή, αν αδειάσει το λιμάνι για πολύ. Πρέπει να βρεθεί μια λύση. Και το έργο να μη σταματήσει και οι άνθρωποι να μη χάσουν τη δουλειά τους», τόνισε ο πρόεδρος του χωριού.

Μάλιστα, ανέφερε ότι έχει προγραμματιστεί συνάντηση με το Λιμενικό Ταμείο και την Περιφέρεια για να βρεθεί λύση στο όλο πρόβλημα.

Τέλος, σε επικοινωνία που είχαμε με το χωρικό αντιπεριφερειάρχη, Στάθη Αναστασόπουλο, διευκρίνισε ότι για να γίνει το έργο πρέπει να μπορεί να δουλέψει ο ανάδοχος και πως ό,τι μπορεί να συνυπάρξει, θα συνυπάρξει. Ωστόσο, για το μεγάλο πρόβλημα που θα αντιμετωπίσουν οι επαγγελματίες της περιοχής από ένα κλείσιμο του λιμανιού, τόνισε ότι θα αναλάβει πρωτοβουλίες προκειμένου να βρεθεί λύση.

Της Βίκυς Βετουλάκη