«ΘΑΡΡΟΣ» 13 Φεβρουαρίου 1916: Κατάπλους γαλλικού αντιτορπιλλικού

«ΘΑΡΡΟΣ» 13 Φεβρουαρίου 1916: Κατάπλους γαλλικού αντιτορπιλλικού

Χθες την πρωίαν, έπειτα από επανειλημμένους γύρους ανά τον Μεσσηνιακόν κόλπον και αφού προσήγγισεν εις πλείστα σημεία της ακτής, κατέπλευσε και ηγκυροβόλησε προ του λιμένος, μέγα γαλλικόν αντιτορπιλλικόν ανοικτής θαλάσσης με το όνομα απεσβεσμένον.

Ατμάκατος του αντιτορπιλλικού απεβίβασεν εις την Παραλίαν τον κυβερνήτην αυτού, όστις επεσκέφθη αμέσως τον πρόξενον της Γαλλίας Κεκ, παρ’ ου εζήτησε διαφόρους πληροφορίας.

Ακολούθως επανελθόντος του κυβερνήτου απέπλευσε.

Το αντιτορπιλλικόν
Εντύπωσιν προεκάλεσε το μέγεθος του αντιτορπιλλικού και η καταπληκτική ταχύτης με την οποίαν διέσχιζε τον Μεσσηνιακόν κόλπον και έφθασεν εις ολίγας στιγμάς από του Αλμυρού εις τον Λιμένα.

Το αντιτορπιλλικόν είχε τέσσαρας καπνοδόχους.

Διατί ήλθε
Συντάκτης μας είδε τον κ. Κεκ και τον ηρώτησε σχετικώς με τον σκοπόν δια τον οποίον το γαλλικόν πολεμικόν επεσκέφθη τα ύδατα του Μεσσηνιακού κόλπου.

Ο κ. Πρόξενος της Γαλλίας εφάνη λίαν επιφυλακτικός.

-Τι να σας πω. Δι’ ολίγας στιγμάς ήλθε και έφυγε. Με επεσκέφθη ο κυβερνήτης. Περιπολίαν φαίνεται ενήργει μετ’ άλλων πλοίων ευρισκομένων εις το βάθος του κόλπου, προφανώς δια τα γερμανικά υποβρύχια…

-Τίποτε άλλο, κύριε Πρόξενε;

-Τίποτε άλλο σχετικώς με τον σκοπόν του κατάπλου. Εις το αντιτορπιλλικόν είχαν την πληροφορίαν εκ του Πύργου του Άιφελ απ’ ευθείας δια του ασυρμάτου τηλεγράφου, ότι εις το δυτικόν μέτωπον οι Γερμανοί επεχείρησαν μεγάλην επίθεσιν δια πολυαρίθμων δυνάμεων, την οποίαν οι ημέτεροι απέκρουσαν.

Η τελευταία αυτή πληροφορία ελέχθη υπό εχεμύθειαν υπό του κ. Κεκ, την οποίαν θα μας συγχωρήση διότι δεν ετηρήσαμεν.

Τα γερμανικά υποβρύχια
Παρομοίας περιπολίας ενεργούν τα συμμαχικά πολεμικά εις όλα τα ελληνικά παράλια προς ανακάλυψιν βάσεων εφοδιασμού των γερμανικών υποβρυχίων. Φαίνεται δε ότι συγκεκριμένως υπήρξαν υπόνοιαι δια τον Μεσσηνιακόν και τον Λακωνικόν κόλπον εξ αφορμής της αλλεπαλλήλου, προ τινός, καταβυθίσεως συμμαχικών μεταγωγικών προ του Ταινάρου, υπόνοιαι, τας οποίας ευτυχώς η γενομένη μέχρι τούδε επισταμένως έρευνα δεν απέδειξε βασίμους.

Οπωσδήποτε αι περιπολίαι εξακολουθούν και θα γίνωνται εφεξής τακτικά.

Τι γράφη η «Ηχώ»
Σχετικώς, η Παρισινή «Ηχώ» γράφει την –ανυπόστατον βεβαίως – πληροφορίαν καθ’ ην αι Καλάμαι τροφοδοτούν τα γερμανικά υποβρύχια, τροφοδοτούμενα επίσης εις ολόκληρον την μεσσηνιακήν και λακωνικήν παραλίαν, και εις τον Αργολικόν κόλπον!

Και καταδρομικόν
Περί την 3ην απογευματινήν κατέπλευσε και εισήλθεν εντός του λιμένος δεύτερον πολεμικόν, γαλλικόν και αυτό, καταδρομικόν όχι μεγάλου εκτοπίσματος, το οποίον παρέμεινε μέχρι των εσπερινών ωρών ηγκυροβολημένον εις το σύνηθες μέρος της αγκυροβολίας πλησίον του βραχίονος.

Το δε αντιτορπιλλικόν εξηκολούθει τας περιπολίας του ανά τον Μεσσηνιακόν κόλπον μέχρι της εσπέρας ρίπτον προβολείς.

Το γαλλικόν αντιτορπιλλικόν καταστρέφον κιβώτια πετρελαίου
Την νύκτα επληροφορήθημεν ότι το γαλλικόν αντιτορπιλλικόν περί του οποίου εγράφομεν εις άλλην στήλην, ενεργούν προφανώς επί τη βάσει ωρισμένων οδηγιών και πληροφοριών τας οποίας είχε λάβει, απεβίβασε μικρόν άγημα ναυτών εις την Παληόχωραν, οίτινες προέβησαν εις την καταστροφήν 40 περίπου κιβωτίων πετρελαίου αποθηκευμένων εις το εκεί εργοστάσιον του κ. Πούλου Κοτσώνη, αφού προηγουμένως έθραυσαν δια πελέκεων την θύραν του εργοστασίου.

Ο επί κεφαλής του αγήματος αφήκεν απόδειξιν δια τα καταστραφέντα κιβώτια και διαβεβαίωσεν, ότι ο ιδιοκτήτης θα απεζημιούτο αναλόγως.

Το άγημα επανήλθεν έπειτα εις το πολεμικόν, το οποίον και απέπλευσεν εκείθεν.

Το πετρέλαιον εχρησιμοποιείτο δια το εργοστάσιον
Προφανώς εις την καταστροφήν των 40 κιβωτίων πετρελαίου ήγαγεν η υπόνοια ότι ταύτα ήσαν προωρισμένα προς εφοδιασμόν γερμανικών υποβρυχίων. Είμεθα εν τούτοις εις θέσιν να βεβαιώσωμεν, ότι η υπόνοια αύτη ευρίσκεται έξω πάσης πραγματικότητος. Το πετρέλαιον εχρησιμοποιείτο αποκλειστικώς δια την παραγωγήν της κινητηρίου δυνάμεως του Εργοστασίου (Ελαιουργείου) και είναι άξιον να σημειωθή, ότι ο ιδιοκτήτης Πούλος Κοτσώνης, όστις απουσιάζει νυν εις Αθήνας, το είχεν από πέρυσιν προμηθευθή υπό την πρόβλεψιν, ότι ήτο ενδεχόμενον να επέλθη έλλειψις πετρελαίου.

Εις τον κ. Κοτσώνην θα καταβληθή αποζημίωσις δια το καταστραφέν πετρέλαιον.

Η ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΩΝ ΚΙΒΩΤΙΩΝ ΤΟΥ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΕΙΣ ΤΗΝ ΠΑΛΗΟΧΩΡΑΝ

-Τι λέγει ο πρόξενος της Γαλλίας
«ΘΑΡΡΟΣ» 14 Φεβρουαρίου 1916
Η καταστροφή των κιβωτίων του πετρελαίου εις την Παληόχωραν προεκάλεσεν εύλογον αίσθησιν. Το πράγμα συνεζητείτο χθες μετά μεγίστου ενδιαφέροντος. Αι δε αρχαί κατέστησαν τηλεγραφικώς ενήμερον την Κυβέρνησιν.

Ο πρόξενος της Γαλλίας κ. Κεκ εις συντάκτην μας επισκεφθέντα αυτόν, είχε την καλωσύνην να παράσχη μερικάς λεπτομερείας περί του γεγονότος, τας οποίας εγνωστοποίησεν εις αυτόν ο κυβερνήτης του πολεμικού.

Ο επί κεφαλής του αποβιβασθέντος εις την ξηράν αγήματος εζήτησε να ανοιχθή υπό του ιδιοκτήτου η θύρα του εργοστασίου, απειλήσας, ότι εν εναντία περιπτώσει θα ήτο ηναγκασμένος να διατάξη τους ναύτας να την ανοίξουν δια της βίας. Ο ιδιοκτήτης όμως του εργοστασίου κ. Πούλος Κοτσώνης απουσίαζε, αναχωρήσας προ τινών ημερών εις Αθήνας, παρουσιάσθη δε εις τους Γάλλους ο αδελφός αυτού, όστις και παρέδωσε την κλείδα της θύρας.

Οι Γάλλοι εισελθόντες εντός του εργοστασίου, το οποίον σημειωτέον δεν εργάζεται κατά την εποχήν αυτήν, ανεκάλυψαν 38 εν συνόλω κιβώτια πετρελαίου, εκ των οποίων αρκετά μεν παρέλαβον εις το πλοίον, άλλα δε κατέστρεψαν, χύσαντες το πετρέλαιον εις την θάλασσα.

Εις χείρας του αδελφού του εργοστασιάρχου ο επί κεφαλής του αγήματος αφήκε σημείωσιν φέρουσαν την υπογραφήν του, παραλαβής 38 κιβωτίων πετρελαίου, των οποίων η τιμή θα καταβληθή εξ ακεραίου εις τον Κοτσώνην.

Εις ερώτησιν του συντάκτου μας, ο κ. Κεκ εφάνη λίαν επιφυλακτικός προκειμένου να βεβαιώση εάν το καταστραφέν πετρέλαιον εξηκριβώθη ότι ήτο προωρισμένον δια τα υποβρύχια, ετόνισεν όμως ότι εν πάση περιπτώσει η καταστροφή πετρελαίου ευρισκομένου εις εργοστάσιον μη εργαζόμενον και εις τοιαύτην ποσότητα, ήτο στοιχειώδες μέτρον προνοίας.

Προσέθεσε δε ότι μοίρα εξ 20 πολεμικών περιπολεί αγρύπνως εις τα ύδατα των πελοπονησιακών ακτών και δη προ του Λακωνικού και του Μεσσηνιακού κόλπου, ότι δε εφ’ ης ήρχισε να γίνεται η επαγρύπνησις αυτή και ελήφθησαν μέτρα κατά του εφοδιασμού των υποβρυχίων, ουδαμού πλέον εσημειώθη εμφάνισις γερμανικού υποβρυχίου και ουδαμού κατεβυθίσθη συμμαχικόν πλοίον.

Άλλαι πληροφορίαι
Ειδικώς εν τούτοις δια το καταστραφέν εις την Παληόχωραν πετρέλαιον φαίνεται βέβαιον, ότι εχρησιμοποιείτο δια το εργοστάσιον κινούμενον δια πετρελαιομηχανής, και ουδεμίαν σχέσιν είχε με τα γερμανικά υποβρύχια.

Τι διηγούντο οι χωρικοί
Οι εν Μικράς και Μεγάλης Μαντινείας ελθόντες εις την πόλιν μας δια την εβδομαδιαίαν αγοράν αφηγούντο τα της αποβιβάσεως του γαλλικού αγήματος και της καταστροφής του πετρελαίου, ως ακριβώς τα σημειούμεν ανωτέρω κατά τας ανακοινώσεις του κ. Κεκ.

___________

ΚΑΤΑΠΛΟΥΣ ΥΠΕΡΩΚΕΑΝΕΙΟΥ
«ΘΕΜΙΣΤΟΚΛΗΣ»
«ΘΑΡΡΟΣ» 13 Μαρτίου 1916
Προχθές το μεσονύκτιον κατέπλευσεν εις τον λιμένα μας το υπερωκεάνειον «Θεμιστοκλής» πλήρες επιβατών. Επληροφορήθημεν ότι κατά την διάρκειαν του από Πειραιώς εις τον λιμένα μας ταξειδίου του υπέστη τρεις νηοψίας εκ μέρους των αγγλογαλλικών πολεμικών, αποτέλεσμα των οποίων ήτο η καθυστέρησις επί τρίωρον του «Θεμιστοκλέους».

Το ελληνικόν υπερωκεάνειον ανεχώρησεν εκ του λιμένος μας χθες την 8ην πρωινήν ώραν παραλαβών 80 επιβάτας και 100 τόνους εμπορευμάτων δι’ Αμερικήν.