Το «Θέατρο Βαγόνι» της Μαρίας Σκαφιδά προσφέρει έργο στην πόλη μας

Το «Θέατρο Βαγόνι» της Μαρίας Σκαφιδά προσφέρει έργο στην πόλη μας

Με… όχημα το «Θέατρο Βαγόνι» η Καλαματιανή σκηνοθέτις και ηθοποιός, Μαρία Σκαφιδά, έχει βγάλει τον πολιτισμό της πόλης μας έξω… Ανήσυχη και αεικίνητη καλλιτεχνικά βλέπει το πρωτοποριακό της εγχείρημα να αγκαλιάζεται από τον κόσμο, όμως η ίδια έχει κι άλλα σχέδια και για το χώρο και για ολόκληρο το Πάρκο του ΟΣΕ που τον περιβάλλει, με στόχο την αναβάθμιση του μεγάλου «πνεύμονα» της πόλης μας και προϋπόθεση για την αρμονική συνύπαρξη περίοικων και επισκεπτών.

Η διδασκαλία ατόμων με αναπηρία ή νοητική υστέρηση αποτελεί μεγάλο «σχολείο» και για την ίδια. Η Αυτοσχέδια Σκηνή ετοιμάζεται να δουλέψει πάνω στο νέο της έργο, με τη Μαρία Σκαφιδά να εξάρει τη δουλειά όλων των ερασιτεχνικών τοπικών θεατρικών, αλλά και να έχει (δικαιολογημένα) απαιτήσεις από το ΔΗΠΕΘΕΚ…

Αναλυτικότερα όσα μας είπε, μέσα από την παρακάτω συνέντευξη:

-Έχει το Θέατρο Βαγόνι μέχρι στιγμής εκπληρώσει τις προσδοκίες σου; 
Πριν από δύο χρόνια πήρα το ρίσκο να φτιάξω έναν εναλλακτικό χώρο θεάτρου μέσα σε ένα βαγόνι. Δεν είναι η πρώτη φορά που τόλμησα να κάνω κάτι που πολλοί μπορεί να είχαν σκεφτεί, αλλά κανείς δεν το τολμούσε, φοβούμενος το ρίσκο, με επιχειρήματα πως η Καλαμάτα είναι μια συντηρητική πόλη, που δυσκολεύεται με καινούργιες ιδέες. Εν τέλει, τολμώντας να το κάνω, επιβεβαιώνεται, για ακόμα μια φορά, πως ο κόσμος είναι έτοιμος για πολλά πράγματα που δε φανταζόμαστε. Και πως ο συντηρητισμός, συνήθως, πηγάζει από μας τους ίδιους. Χαίρομαι ιδιαίτερα, που έπειτα από αυτό το εγχείρημα μου, βλέπω να δημοσιεύονται ιδέες για το πάρκο. Εν τέλει, από αυτήν την κίνησή μου ωφελείται η πόλη. Κι αυτός είναι και ο ρόλος μου ως δημιουργός, να προσφέρω έργο για το Δήμο μας.

-Τι περιλαμβάνει ένας σύντομος απολογισμός; 
Ο χώρος, που πριν ήταν κατεστραμμένος, με επικίνδυνα στοιχεία να δρουν στο σημείο, τώρα έχει γίνει ένας χώρος που απολαμβάνουν γονείς και παιδιά. Έγιναν παραστάσεις κουκλοθέατρου, εργαστήρια θεάτρου, σεμινάρια αφήγησης σύγχρονου παραμυθιού, μαθήματα πλεξίματος, εργαστήρια κατασκευής θεατρικής κούκλας, ενώ κάναμε εκεί τις πρόβες μας για τη θεατρική μας παράσταση. Επίσης, καθώς βρισκόμαστε κάθε μέρα εκεί, υποδεχόμαστε επισκέπτες, τουρίστες του πάρκου, τους ενημερώνουμε για τα βαγόνια (το δικό μας και άλλα), αλλά τους δίνουμε και πληροφορίες για την πόλη γενικότερα.

-Τι άλλο χρειάζεται να γίνει;
 Αυτό που θέλουμε είναι να υπάρξει φύλαξη καθ’ όλη τη διάρκεια του 24ώρου. Για πρώτη φορά, με την νυν Δημοτική Αρχή, μπήκε φύλαξη στο πάρκο το βράδυ. Ελπίζουμε να επεκταθεί. Επίσης, τώρα που έγιναν τα πρώτα βήματα για την ανάδειξη του πάρκου, χρειάζεται στα επόμενα βήματα να δούμε όλες τις ανάγκες των επισκεπτών, αλλά και των κατοίκων που ζουν γύρω από αυτό.

Εμείς έχουμε καταγράψει τις ανάγκες και έχουμε συγκεκριμένες προτάσεις με επιχειρήματα. Δεν είναι το πάρκο ένας ανοιχτός χώρος, απλά για να εξυπηρετήσουμε τα καλλιτεχνικά μας όνειρα και φιλοδοξίες ή να πιάσουμε ένα καλό πόστο, επειδή βρίσκεται στο κέντρο της πόλης. Χρειάζεται να εναρμονιστούμε με τους κατοίκους και όλους τους επισκέπτες, που έρχονται στο πάρκο για διαφορετικούς λόγους. Να μπορέσουμε να συνυπάρξουμε.

-Ποιες είναι οι δράσεις που υπάρχουν στο Βαγόνι αυτή την περίοδο;
Αυτή την περίοδο ανεβάζουμε τη χριστουγεννιάτικη κουκλοθεατρική παράσταση «Το γκρι στολίδι», μια ιστορία για τη διαφορετικότητα. Η παράσταση ανέβηκε για πρώτη φορά με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Ατόμων με Αναπηρία με τη στήριξη των ΚΔΑΠ ΑΜΕΑ Διάπλασις Καλαμάτας και Πύργου.

-Εσύ τι άλλα κάνεις αυτό τον καιρό;
Συνεργάζομαι με δύο φορείς ΑΜΕΑ, τα ΚΔΑΠ Διάπλασις και το Σύλλογο Φίλων Ατόμων με Αναπηρία (ΣΥΦΑΜΕΑ), όπως και με δύο ιδιωτικά σχολεία. Επίσης υπάρχει συνεργασία σε δράσεις μας στο Βαγόνι με δημόσια σχολεία στην Καλαμάτα και στην ευρύτερη περιοχή της Μεσσηνίας, της Λακωνίας, της Αρκαδίας, της Αττικής, ακόμη και της Εύβοιας. Ετοιμάζουμε δράσεις με ιδιωτικά σχολεία της Καλαμάτας στο Βαγόνι, αλλά και χειροτέχνες της περιοχής. 

-Πώς είναι η εμπειρία να διδάσκεις θέατρο σε άτομα με αναπηρία ή νοητική υστέρηση;
Παίρνω τόση αγάπη, που με βοηθάει να ισορροπώ. Περισσότερα μαθαίνω παρά διδάσκω. Είναι μια συγκινητική εμπειρία. Είμαι ευγνώμων!

-Τι σχέδια υπάρχουν για το επόμενο διάστημα και τη νέα χρονιά για το «Θέατρο Βαγόνι» και τη Μαρία;
Το «Θέατρο Βαγόνι» θα συνεχίσει και θα εμπλουτίσει τις δράσεις του, και σε περισσότερα κομμάτια τέχνης. Εγώ ετοιμάζω μια παράσταση stand up comedy, που θα ανέβει το Φεβρουάριο-Μάρτιο. Τέλος, μετά τις γιορτές ξεκινάμε πρόβες με την Αυτοσχέδια Σκηνή για νέα θεατρική παράσταση, που θα ανέβει τον Μάιο. Θα είναι ένα συγκινητικό έργο που αφορά στη σύγχρονη εποχή.

-Είχες την ευκαιρία να παρακολουθήσεις κάποιες παραστάσεις μέσα στο 2023; Ξεχώρισες κάποιες δουλειές;
Παρακολούθησα όλα τα ερασιτεχνικά σχήματα της πόλης, που ανέβασαν Νοέμβριο και Δεκέμβριο, και έχω να πω ότι οι ομάδες στην Καλαμάτα ανεβάζουν υψηλού επιπέδου παραστάσεις, με το κοινό να τις παρακολουθεί. Η δουλειά των συναδέλφων σκηνοθετών είναι εξαιρετική. Ελπίζουμε και στην αναβάθμιση του ΔΗΠΕΘΕΚ, που μοιάζει ανενεργό τα τελευταία χρόνια. Κι αυτή η αναβάθμιση, όμως, να μη σημαίνει «ονόματα στη δύση της καριέρας τους», που ο κόσμος τούς έχει γυρίσει την πλάτη προ πολλού. Ελπίζω το ΔΗΠΕΘΕ της πόλης μου να μη γίνει καταφύγιο για τέτοιους!

Η Μαρία Σκαφιδά είναι…
…απόφοιτος της Ανώτερης Δραματικής Σχολής «Μαίρης Βογιατζή Τσάγκα», έχει μαθητεύσει ακόμη στο Εργαστήρι «Θεατρική Τέχνη» με δασκάλους τον Ιάκωβο Ψαρά και τον Τίτο Βανδή, στο Studio Nama της Ελένης Σκότη και έχει παρακολουθήσει μια σειρά από σεμινάρια, όπως: Υποκριτική με βάση τον Αυτοσχεδιασμό με τους Ελένη Σκότη, Βικτώρια Χαραλαμπίδου και Γιώργο Παλούμπη, Υποκριτική στον Κινηματογράφο με τον Ανέστη Χαραλαμπίδη, Κινησιολογία με τον Σίμωνα Πάτροκλο, Φωνή με τη Βούλα Ξύγκη, Τραγούδι με την Ήρα Χαραλαμπίδου, Ιστορία θεάτρου με τον Σέργιο Αλεξόπουλο, Υποκριτική με βάση τον Αυτοσχεδιασμό πάνω στον “Βυσσινόκηπο” του Τσέχωφ με την Ελένη Σκότη, Αυτοσχεδιασμό με την Ελένη Σκότη, Κινηματογραφική Υποκριτική με τη μέθοδο “Μιχαήλ Τσέχωφ” με τον Ανέστη Χαραλαμπίδη, Κινηματογραφική Υποκριτική με την τεχνική της  “Άμεσης Συνύπαρξης” με τον Ανέστη Χαραλαμπίδη και Υποκριτική με τον Δημήτρη Καταλειφό.

Έχει σκηνοθετήσει πολλά θεατρικά έργα και ως ηθοποιός έχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων, με τον Στέλιο Μάινα, τη Μυρτώ Αλικάκη, τον Ανδρέα Τζινέρη, την Υβόννη Μαλτέζου, τον Σήφη Βαρδάκη και τον Ζήνωνα Ζανέτου.

Το 2012 ίδρυσε τη θεατρική ομάδα της πόλης μας, «Αυτοσχέδια Σκηνή», ενώ την τελευταία δεκαετία διδάσκει σεμινάρια και διάφορες θεατροδράσεις για παιδιά και ενήλικες.

Της Χριστίνας Ελευθεράκη