«Στο σφυρί» πενήντα ξενοδοχεία και καταλύματα στη Μεσσηνία

«Στο σφυρί» πενήντα ξενοδοχεία  και καταλύματα στη Μεσσηνία

“Sunshine Saturday”: Μειωμένο το ενδιαφέρον ξένων τουριστών για Μεσσηνία και Πελοπόννησο

Μπορεί δεκαετίες τώρα να μιλούν στη Μεσσηνία για το «άρμα» του τουρισμού που θα φέρει την ανάπτυξη στην περιοχή, όμως το περιβόητο αυτό άρμα μάλλον έχει αρχίσει να… σέρνεται, και εκτός από τα αρνητικά στοιχεία που καταγράφηκαν το 2023 σε πτήσεις, αφίξεις και διανυκτερεύσεις, άλλα δύο έρχονται να ενισχύσουν την ανησυχία για την πορεία του κλάδου και την τρέχουσα χρονιά.

Το πρώτο και πολύ σημαντικό είναι ότι σε ιστοσελίδες αγγελίες ακινήτων, και κυρίως στη σελίδα «spitogatos», δημοσιεύονται 50 (!) αγγελίες πώλησης ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμάτων στη Μεσσηνία, κυρίως στη Μάνη κι άλλες βασικές τουριστικές περιοχές του νομού, όπως η Πύλος και τα παράλια της Μεσσήνης. Και μάλιστα, πώληση αρκετών μεγάλων μονάδων.

Το δεύτερο στοιχείο είναι ότι τις προηγούμενες μέρες πραγματοποιήθηκε η γνωστή ημέρα προσφορών “Sunshine Saturday”, που είναι κάτι αντίστοιχο του Black Friday, αλλά για την αγορά – κράτηση πακέτων διακοπών σε καλές τιμές. Εκεί κυριάρχησαν η Τουρκία, η Ισπανία και η Πορτογαλία, με την Ελλάδα να διεκδικεί ένα κομμάτι, αλλά για γνωστούς τουριστικούς προορισμούς, όπως Κρήτη και νησιά. Η Μεσσηνία και γενικότερα η Πελοπόννησος, δυστυχώς, δεν υπήρχαν πουθενά.

Πολλές πωλήσεις

Η ιστοσελίδα “spitogatos” χθες φιλοξενούσε 50 αγγελίες ξενοδοχείων και τουριστικών καταλυμάτων στη Μεσσηνία που έχουν τεθεί από τους ιδιοκτήτες τους για πώληση.

Δεκαπέντε από αυτές αφορούσαν μονάδες στη Μάνη, έντεκα στην περιοχή της Πύλου, οκτώ στην Τριφυλία και δέκα στα παράλια του Δήμου Μεσσήνης.

Το ακριβότερο και μεγαλύτερο είχε τιμή πώλησης 7 εκατομμύρια ευρώ και το φθηνότερο 250.000 ευρώ.

Το ακριβότερο βρίσκεται στην περιοχή της Μεθώνης κι είναι επιπλωμένο ξενοδοχείο με συνολική επιφάνεια 2.500 τ.μ. με 50 δωμάτια. Η τιμή πώλησης, όπως προαναφέραμε, είναι 7.000.000 ευρώ.

Το αμέσως επόμενο σε τιμή είναι ξενοδοχείο στη Στούπα της Μάνης, 1.250 τ.μ., με 30 δωμάτια, που έχει τιμή πώλησης 4 εκατ. ευρώ.

Στην ίδια τιμή, των 4 εκατ. ευρώ το καθένα, είναι προς διάθεση για πώληση ένα ξενοδοχείο στο Λεύκτρο Μάνης 1.250 τ.μ., με 96 δωμάτια, ένα ξενοδοχείο στην Καρδαμύλη με 22 διαμερίσματα και 8 μεζονέτες κι άλλο ένα στη Στούπα με 98 κλίνες.

Ακολουθεί ξενοδοχείο στην Κυπαρισσία 2.500 τ.μ., με 33 δωμάτια και τιμή 3,7 εκατ. ευρώ, όπως και στην ευρύτερη περιοχή της Αυλώνας ένα άλλο με τιμή 3,2 εκατ. ευρώ.

Στο Πεταλίδι ξενοδοχείο με τέσσερα διώροφα κτήρια πωλείται 3 εκατ. ευρώ, ενώ στους Χράνους άλλη τουριστική μονάδα πωλείται 2,5 εκατ. ευρώ.

Άκαρπη και η «ηλιόλουστη» ημέρα προσφορών

Σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Πανελλαδικού Κτηματομεσιτικού Δικτύου E Real Estates για τις πωλήσεις τουριστικών καταλυμάτων, ένας συγκερασμός καταστάσεων έφερε τους ιδιοκτήτες να προχωρήσουν στην πώληση των ιδιοκτησιών τους. Αφενός, οι οικονομικές εκκρεμότητες του εκάστοτε επιχειρηματία, οι διαδοχικές κρίσεις, τα δάνεια, οι λοιπές χρόνιες ρυθμίσεις και το ενεργειακό κόστος που, σε συνάρτηση με τον πληθωρισμό και την ανατίμηση των αγαθών στην εφοδιαστική αλυσίδα, συρρίκνωσαν τα εισοδήματα και αύξησαν τα έξοδα. Αφετέρου, η έντονη εποχικότητα, η μειωμένη προσβασιμότητα, η κυριαρχία του αεροπλάνου ως μέσο άφιξης των τουριστών, το μη ικανοποιητικό επίπεδο υπηρεσιών, οι ελλείψεις σε ειδικές τουριστικές υποδομές, οι δυσλειτουργίες που παρουσιάζονται στους τουριστικούς προορισμούς, η ανάγκη για ριζική ανασυγκρότηση της προβολής τους στις διεθνείς αγορές και, τέλος, η προβολή νέων μορφών τουρισμού.

Δυστυχώς, αναμενόμενο χαρακτήρισε το όλο φαινόμενο αυτό ο πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Μεσσηνίας, Δημήτρης Καραλής, τονίζοντας ότι όπως δουλεύουν οι τουριστικές επιχειρήσεις είναι μη βιώσιμες, αφού ο μέσος όρος στις πληρότητες δε ξεπερνά ή με το ζόρι ξεπερνά το 50%!

«Φωνάζω συνέχεια γι’ αυτό. Κι όλο αυτό εντείνεται από την αθρόα εξάπλωση που υπάρχει στα “airbnb”, τα οποία δεν έχουν καμιά υποχρέωση να τηρήσουν όπως οι τουριστικές επιχειρήσεις, ενώ απασχολούν εργαζομένους με “μαύρη εργασία”. Δεν υπάρχει στρατηγική από την κεντρική κυβέρνηση και την περιφέρεια για να βγει η περιοχή μας στην αγορά και να φέρει περισσότερους τουρίστες, μπας και από το πλεονάζον προκύψει κάποιο θετικό ισοζύγιο. Σε όλα αυτά προστίθενται και τα προβλήματα με το αεροδρόμιο, το οποίο είναι πύλη εισόδου. Όταν η ανάπτυξη του αεροδρομίου είναι καθηλωμένη και δεν μπορεί να εξυπηρετήσει μια επιπλέον πτήση, δεν μπορούν να έρθουν και νέες αεροπορικές συνδέσεις», τόνισε ο κ. Καραλής.

Επίσης, αναφέρθηκε στην ημέρα προσφορών ταξιδιωτικών πακέτων, την “Sunshine Saturday”. Όπως είπε ο κ. Καραλής, πωλήθηκαν αθρόα πακέτα, που όμως διεκδίκησαν και κέρδισαν Τουρκία, Ισπανία και Πορτογαλία στις πρώτες θέσεις, με κάποια να κερδίζει και η Ελλάδα. «Δυστυχώς, στοιχεία κινητικότητας για Μεσσηνία και γενικά Πελοπόννησο δεν υπήρξαν από τα αποτελέσματα που είδαμε», κατέληξε ο κ. Καραλής.

Της Βίκυς Βετουλάκη