Chinook: Αγωνία για τα ελικόπτερα – Σε «αναμμένα κάρβουνα» η Αεροπορία Στρατού ενόψει της αντιπυρικής περιόδου

Chinook: Αγωνία για τα ελικόπτερα – Σε «αναμμένα κάρβουνα» η Αεροπορία Στρατού ενόψει της αντιπυρικής περιόδου

Σε σοβαρό κίνδυνο να βρεθεί με χαμηλές διαθεσιμότητες των ελικοπτέρων Chinook CH-47D τους επόμενους μήνες, ενόψει και των αυξημένων αναγκών που προκύπτουν εντός της αντιπυρικής περιόδου, βρίσκεται η Αεροπορία Στρατού.

Η σύμβαση υποστήριξης, την οποία υπέγραψε με τον Αμερικανικό Στρατό τον Μάιο του 2023, δεν έχει έως τώρα υλοποιηθεί, με το Στρατιωτικό Επιτελείο να εκφράζει έντονη ανησυχία ότι τους επόμενους μήνες ελάχιστα μπορούν να αλλάξουν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στη συντήρηση και υποστήριξη των «workhorse» ελικοπτέρων. Σύμφωνα με τη σχετική σύμβαση, το περιθώριο για τον US Army να προχωρήσει τη διαδικασία ορίστηκε στους 18-24 μήνες με τα επόμενα βήματα να προβλέπουν υπογραφή σύμβασης με την Boeing, κατασκευάστρια εταιρεία των Chinook, η οποία με τη σειρά της θα αναθέσει σε άλλη εταιρεία στην Ελλάδα, με τη μέθοδο του Outsourcing, την συντήρηση των ελικοπτέρων.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Onalert.gr, ο Αμερικανικός Στρατός ακόμα δεν έχει υπογράψει σύμβαση με την Boeing, κάτι που αναμένεται να γίνει έως τα τέλη Μαρτίου. Με την κατασκευάστρια εταιρεία στη συνέχεια να αναλαμβάνει την ευθύνη να συμφωνήσει με ελληνική εταιρεία, η οποία θα προχωρήσει στη συντήρηση των ελικοπτέρων.

Την ίδια ώρα, στην Πάχη Μεγάρων, στη «φωλιά» των ελικοπτέρων Chinook, τα στελέχη του 4ου ΤΕΑΣ δίνουν καθημερινό αγώνα δρόμου να συντηρήσουν τα CH-47D και να διατηρήσουν με τα ελάχιστα μέσα που διαθέτουν σε πτήσιμη κατάσταση όσο το δυνατόν μεγαλύτερο αριθμό ελικοπτέρων. Παρά, όμως, την τεράστια προσπάθεια που καταβάλουν, οι διαθεσιμότητες παραμένουν χαμηλές εξαιτίας της έλλειψης ανταλλακτικών, την ώρα που τα Chinook «φορτώνουν» συνεχώς ώρες πτήσης, όχι κυρίως για επιχειρησιακές ή εκπαιδευτικές ανάγκες, αλλά για μια σειρά από δραστηριότητες που αφορούν ζητήματα πολιτικής προστασίας, με πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τη συνδρομή το περασμένο φθινόπωρο στις πληγείσες από τις πλημμύρες περιοχές της Θεσσαλίας.

Είχε προηγηθεί ένα πολύ δύσκολο καλοκαίρι, όπου και πάλι τα Chinook είχαν επιστρατευτεί στη μάχη με τον πύρινο εφιάλτη. Τα CH-47D πέταξαν εκατοντάδες ώρες πάνω από τα μέτωπα, κυρίως σε Έβρο και Ρόδο, αλλά και σε άλλες περιοχές της χώρας από το πρώτο φως της ημέρας έως και τη δύση του ήλιου.

Σύμφωνα με τα δεδομένα, τα οποία πολύ δύσκολα πλέον μπορούν να αλλάξουν έως την έναρξη της αντιπυρικής περιόδου, φέτος τα διαθέσιμα ελικόπτερα Chinook θα είναι περιορισμένα σε αριθμό με ό,τι αυτό συνεπάγεται εάν παρουσιαστεί ανάγκη συνδρομής σε πυρκαγιές.

Οι ανάγκες είναι γνωστές στο ΓΕΣ και δεν είναι τυχαίο ότι το Στρατιωτικό Επιτελείο έχει ήδη ζητήσει την αγορά δέκα καινούργιων ελικοπτέρων Chinook CH-47F, με ταυτόχρονη αναβάθμιση ακόμη δέκα CH-47D. Ήδη, τα πρώτα Chinook, τα όποια απέκτησε η Αεροπορία Στρατού, αντιμετωπίζουν σημαντικό πρόβλημα με την συντήρηση και υποστήριξη των κινητήρων τους, έτσι το μεγάλο βάρος πέφτει στους δύο επόμενους τύπους.

Πρόκειται για τα εννέα Chinook, τα οποία αποκτήθηκαν στις αρχές της δεκαετίας του ’80, σε διαμόρφωση CH-47C, τα οποία στη συνέχεια εκσυγχρονίστηκαν σε CH-47D. Όμως, οι κινητήρες τους Τ-55-L712 εδώ και αρκετά χρόνια δεν υποστηρίζονται με ανταλλακτικά με αποτέλεσμα τα ελικόπτερα να παραμένουν καθηλωμένα. Με σημαντική καθυστέρηση ξεκίνησε εντός του 2020 η διαδικασία αντικατάστασης των κινητήρων με ότι αυτό συνεπάγεται για τις διαθεσιμότητες των ελικοπτέρων.

Τα στελέχη του 4ου ΤΕΑΣ αναγκάζονται να «κανιβαλίζουν» ελικόπτερα προκειμένου να εξασφαλίσουν ανταλλακτικά, τα οποία τοποθετούν σε άλλα ώστε να πετούν. Γεγονός που συνεπάγεται, όπως είναι φυσικό, και διπλάσιες εργατοώρες. Ενώ, μεγάλος αριθμός συστημάτων των ελικοπτέρων αποστέλλεται για συντήρηση στις ΗΠΑ με αποτέλεσμα να χάνεται πολύτιμος χρόνος και τα ελικόπτερα να παραμένουν καθηλωμένα.

Το πρόβλημα πλέον εντοπίζεται και στο γεγονός ότι τα  CH-47D δεν υποστηρίζονται πλέον από την κατασκευάστρια εταιρεία, αφού η γραμμή παραγωγής έχει περάσει στα CH-47F. Κατά συνέπεια και τα υπόλοιπα ελικόπτερα αντιμετωπίζουν σημαντικό ζήτημα με την ροή ανταλλακτικών. Έτσι το έργο των τεχνικών στο 4ο ΤΕΑΣ χαρακτηρίζεται πλέον ως «άθλος». Μια καθημερινή μάχη, ώστε στην πίστα να υπάρχουν διαθέσιμα Chinook για τις τεράστιες ανάγκες σε εκπαίδευση, μεταφορές, αεροδιακομιδές, έρευνα-διάσωση, πυρκαγιές, φυσικές καταστροφές και σε όποια άλλη αποστολή επιστρατεύονται να συνδράμουν.

Του Κώστα Σαρικά