Η Οδύσσεια ενός οδικού έργου με μακρύ μέλλον…
Ούτε ο πολυβραβευμένος χολιγουντιανός σκηνοθέτης Κρίστοφερ Νόλαν που βρέθηκε πρόσφατα στη Μεσσηνία θα μπορούσε να οραματισθεί την «Οδύσσεια» κατασκευής ενός οδικού έργου στη Μεσσηνία, όπως αυτή της βελτίωσης εδώ και πέντε χρόνια του δρόμου Μεσσήνη – Εύα – Λάμπαινα!
Το έργο πρόσφατα επισκέφθηκε ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Δημήτρης Πτωχός, με αφορμή την παρουσία του στο Φεστιβάλ Αρχαίου Δράματος που βρισκόταν σε εξέλιξη στην Αρχαία Μεσσήνη. Οι αναφορές του ήταν αισιόδοξες, σημειώνοντας ότι πλέον έχει αποκτήσει ρυθμό εκτέλεσης. Όμως, η πραγματικότητα είναι ότι αυτή τη στιγμή, και τουλάχιστον μέχρι να ολοκληρωθεί η διαδικασία των απαλλοτριώσεων, η οποία αργεί ακόμα, από τα περίπου 8,5 χλμ. των δύο τμημάτων, εργασίες μπορούν να εκτελούνται μόνο σε ένα χιλιόμετρο.
Τυπικά, στην τελευταία συνεδρίαση της Περιφερειακής Επιτροπής Πελοποννήσου εγκρίθηκε παράταση ολοκλήρωσης του έργου μέχρι τον Οκτώβριο του 2025, όμως είναι μία από τις πολλές που αναμένεται να εγκριθούν, καθώς θα είναι «θαύμα» αν το έργο ολοκληρωθεί στα επόμενα δυο χρόνια, κάτι το οποίο λίγοι πιστεύουν.
Απαλλοτριώσεις
Το έργο είναι προϋπολογισμού 7.450.000 ευρώ και ανάδοχος είναι η εταιρεία «ΑΝΤΑΙΟΣ Τεχνικών Κατασκευών Α.Ε.», με έκπτωση 41,13%. Η δημοπρασία έγινε το Νοέμβριο του 2020 και το συμφωνητικό υπογράφηκε τον Σεπτέμβριο του 2021. Η αρχική προθεσμία ολοκλήρωσης ήταν το Μάρτιο του 2023.
Οι δε εργασίες στην 7η Επαρχιακή Οδό διακρίνεται σε δύο τμήματα. Το πρώτο τμήμα είναι το «Μεσσήνη έως αρχή παράκαμψης Εύας», μήκους 5.652 χλμ. και το δεύτερο τμήμα το «τέλος παράκαμψης Εύας έως Λάμπαινα», μήκους 2.758 χλμ.
Και στα δύο τμήματα προβλέπεται συνολική διαπλάτυνση, ώστε να αποκτήσουν πλάτος κυκλοφορίας από 8 – 11 μ. Επίσης, προβλέπεται διαπλάτυνση των υπαρχόντων οχετών, κατασκευή νέων οχετών, κατασκευή τοίχων αντιστήριξης, κατασκευή πεζοδρομίων σε ημιαστικά και αστικά τμήματα, κατασκευή επενδεδυμένων τάφρων τριγωνικής διατομής και κατασκευή ερεισμάτων. Επίσης, οριζόντια και κατακόρυφη σήμανση, καθώς και τοποθέτηση στηθαίων ασφαλείας στο συνολικό μήκος και των δύο τμημάτων, αλλά και οδοφωτισμός ισόπεδων κόμβων και αστικών τμημάτων. Τέλος, προβλέπεται η κατασκευή κλειστού δικτύου αποχέτευσης ομβρίων, εκτός των οικισμών Αριστοδημείου και Λάμπαινας.
Η συνολική έκταση των απαλλοτριώσεων που πρέπει να συντελεσθούν είναι 81.367,97 m2. Όμως, από τους 356 περίπου ιδιοκτήτες των οποίων απαλλοτριώνεται η ιδιοκτησία έχουν αποδεχτεί και υπογράψει την απόφαση βεβαίωσης της επίταξης περίπου 184, ενώ 172 έχουν αρνηθεί.
Εργασίες μόλις σε ένα χλμ.
Το Σεπτέμβριο έχει καθορισθεί η εκδίκαση της υπόθεσης για τον καθορισμό τιμών μονάδος προσωρινής απαλλοτρίωσης. Αυτός είναι και ο βασικός λόγος που έχει ξεκινήσει η εκτέλεση περιορισμένων εργασιών. Έχει γίνει έναρξη των χωματουργικών εργασιών για την υλοποίηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης. Λόγω μη ολοκλήρωσης της διαδικασίας αναγκαστικής απαλλοτρίωσης δεν μπορούν να ξεκινήσουν οι εργασίες σε όλο το εύρος της οδοποιίας πριν από τον καθορισμό της προσωρινής τιμής απαλλοτρίωσης από το Δικαστήριο.
Παρά ταύτα, έχουν ξεκινήσει οι εργασίες στα ακίνητα που οι ιδιοκτήτες έχουν υπογράψει ανεπιφύλακτα την απόφαση βεβαίωσης της επίταξης, με αποτέλεσμα να έχει εξασφαλιστεί ένα μέτωπο μήκους περίπου ενός χιλιομέτρου πλησίον του οικισμού της Λάμπαινας, καθώς και ένα μέτωπο μεταξύ Εύας και Αριστοδημείου (δυτικά), στο οποίο θα αρχίσουν άμεσα οι εργασίες.
Έτσι, πριν από την έκδοση της απόφασης του δικαστηρίου (υπενθυμίζουμε ότι η συζήτηση έχει ορισθεί για το Σεπτέμβριο) δεν μπορεί να υπάρξει πλήρη ανάπτυξη εργοταξίων.
Στη δε τελευταία συνεδρίαση της Περιφερειακής Επιτροπής για τυπικούς λόγους εγκρίθηκε παράταση προθεσμίας ολοκλήρωσης του έργου έως τέλος Οκτωβρίου του 2025 χωρίς υπαιτιότητα του αναδόχου, με την αιτιολόγηση ότι η καθυστέρηση οφείλεται στη μη ολοκλήρωση των διαδικασιών της απαλλοτρίωσης, καθώς εκκρεμεί η εκδίκαση της προσωρινής τιμής απαλλοτρίωσης, με συνέπεια ο εργολάβος να μην μπορεί να μπει στις ιδιοκτησίες που δεν έχουν συναινέσει με τη διαδικασία της επίταξης και να μην μπορούν για τους ίδιους λόγους να μετακινηθούν στα όρια της απαλλοτρίωσης τα δίκτυα ΔΕΔΔΗΕ και ΟΤΕ, προκειμένου να εξελιχθούν εμπρόθεσμα οι προγραμματισμένες εργασίες του έργου.
Κατά συνέπεια, για αρκετά χρόνια ακόμα θα μιλάμε για το εν λόγω έργο, ενώ το ακόμα πιο σημαντικό κομμάτι του δρόμου, από τη Λάμπαινα έως την Αρχαία Μεσσήνη, που ζητείται τουλάχιστον για μια δεκαετία, δεν έχει καν επικαιροποιημένες μελέτες και φυσικά… χρηματοδότηση!
Της Βίκυς Βετουλάκη