Καταστρέφεται η εξαγωγή καρπουζιών λόγω απεργίας στα λιμάνια

Καταστρέφεται η εξαγωγή καρπουζιών  λόγω απεργίας στα λιμάνια

Σε απόγνωση οι παραγωγοί σε Μεσσηνία, Ηλεία και Αχαΐα

Για άμεσο κίνδυνο οικονομικής καταστροφής των καλλιεργητών καρπουζιού σε Μεσσηνία, Ηλεία και Αχαΐα προειδοποιεί τα υπουργεία Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Ανάπτυξης και Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων η Εθνική Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών. Χιλιάδες τόνοι προϊόντων σαπίζουν στα χωράφια λόγω του αποκλεισμού των λιμανιών Πάτρας και Ηγουμενίτσας από την απεργία.

Ταυτόχρονα, για το θέμα έκαναν παρέμβαση ο αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών Γ. Παναγιωτόπουλος, ενώ στη Βουλή ερώτηση κατέθεσε ο βουλευτής Ηλείας, Μιχάλης Κατρίνης.

Σαπίζουν

Στην επιστολή της στα υπουργεία η ΕΘΕΑΣ μεταφέρει την αγωνία των παραγωγών καρπουζιού της χώρας και ειδικότερα της Μεσσηνίας, της Ηλείας και της Αχαΐας, καθώς λόγω της αντιπαράθεσης πληρώματος καταστρωμάτων (ΠΕΝΕΝ) και πλοιοκτητών στα πλοία της Αδριατικής χιλιάδες παραγωγοί είναι αντιμέτωποι με το φάσμα της πτώχευσης.  

«Τεράστιες ποσότητες που έγιναν με κόπο σαπίζουν στα χωράφια λόγω προβλημάτων στην απορρόφηση για εξαγωγή προς Ιταλία εξαιτίας της απεργίας, τις κρίσιμες αυτές ημέρες. Κρίσιμες διότι η άνοδος της θερμοκρασίας επιβάλλει τη συγκομιδή των καρπουζιών, που άρχισαν πλέον να σαπίζουν στα χωράφια και η αγορά της Ιταλίας και της υπόλοιπης Ευρώπης που έχει χτιστεί με μεγάλη προσπάθεια θα χαθεί, με ό,τι συνεπάγεται για τα επόμενα χρόνια. 

Αυτό το δυσμενέστατο και καταστροφικό αποτέλεσμα προκύπτει από την επαναλαμβανόμενη απεργία των μελών της ΠΕΝΕΝ στα πλοία της Αδριατικής. Το αποτέλεσμα αυτής είναι να μην πραγματοποιούνται τα δρομολόγια προς τα λιμάνια της Ιταλίας και, κατά συνέπεια, τα προϊόντα να μην μπορούν να περάσουν στις αγορές της Ευρώπης, οι οποίες την εποχή αυτή τα ζητούν και είναι ελλειμματικές. Ειδικότερα για το καρπούζι, που βρίσκεται στο μέγιστο της συγκομιδής του, πάνω από 1000 φορτηγά είναι εγκλωβισμένα με το προϊόν και περιμένουν εδώ και μια βδομάδα στο λιμάνι της Πάτρας και της Ηγουμενίτσας, ώστε να περάσουν στην Ιταλία και από εκεί στην υπόλοιπη Ευρώπη.

Η κατάσταση αυτή, που βρίσκεται σε αδιέξοδο τη δεδομένη στιγμή, προκαλεί τεράστια οικονομική ζημιά, επιβαρύνοντας ιδιαίτερα τους παραγωγούς, ειδικότερα του καρπουζιού. Το προϊόν βρίσκεται στο αποκορύφωμα της παραγωγής του, με ημερήσια αξία που αγγίζει εκατομμύρια ευρώ. Παρ’ όλα αυτά, τουλάχιστον 5.000.000 κιλά καρπούζι παραμένουν καθημερινά στα χωράφια, γεγονός που οδηγεί στην ποιοτική και οικονομική τους υποβάθμιση. Την ίδια ώρα, ενώ υπάρχουν παραγγελίες από ευρωπαϊκές αγορές, αυτές αδυνατούν να εκτελεστούν.

Αν υπολογίσουμε ότι η μέση τιμή του προϊόντος πριν από την έναρξη της απεργίας ήταν περίπου στα 0,30 λεπτά ανά κιλό, προκύπτει ότι εισόδημα ύψους 1.5000.000 ευρώ ανά ημέρα σαπίζει στα χωράφια! Το παραπάνω στοιχείο αποδεικνύει το μέγεθος της ζημίας που υφίστανται οι ίδιοι οι αγρότες και η τοπική οικονομία των περιοχών της Μεσσηνίας, της Ηλείας και της Αχαΐας. Παράλληλα, πλήγμα δέχεται και η εθνική οικονομία, λόγω της τεράστιας μείωσης στην εισροή συναλλάγματος.

Παρόλο που από το Πρωτοδικείο Πειραιά υπήρξε δικαστική απόφαση που δίνει διέξοδο στην τραγική κατάσταση των παραγωγών καρπουζιού, η κατάσταση παραμένει σε αδιέξοδο, γιατί δε φαίνεται να υπάρχει καμία βούληση από πλευράς απεργών, πλοιοκτητών και αρμοδίων από την Πολιτεία για να ομαλοποιηθεί άμεσα και να ξεκινήσουν τα δρομολόγια», τονίζει στην επιστολή της η ΕΘΕΑΣ και ζητά να παρθούν πρωτοβουλίες για την επίλυση του θέματος. 

Στη Βουλή το θέμα

Παρέμβαση για το θέμα αυτό έκανε ο αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Πατρών, Γιώργος Παναγιωτόπουλος. Σε άρθρο του στο ilidakampos τονίζει ότι η κατάσταση επιδεινώνεται ραγδαία, τα προϊόντα, λόγω υψηλών θερμοκρασιών, χρειάζονται άμεση συγκομιδή, όμως χωρίς διέξοδο προς τις βασικές εξαγωγικές αγορές, παραμένουν στα χωράφια.

«Το πρόβλημα, πλέον, δεν είναι μόνο ότι δεν μπορούν να εξαχθούν. Είναι ότι η εγχώρια αγορά αδυνατεί να απορροφήσει τις ποσότητες, με αποτέλεσμα τη ραγδαία πτώση των τιμών, την απόλυτη υποτίμηση του προϊόντος και, τελικά, την οικονομική συντριβή των παραγωγών.

Το διακύβευμα δεν αφορά μια “ατυχία της χρονιάς”. Είναι μια συνθήκη που μπορεί να θέσει σε αμφισβήτηση ολόκληρο το παραγωγικό μοντέλο μιας περιοχής.

Οι εξαγωγές προς την Ιταλία και την Κεντρική Ευρώπη δεν είναι απλώς μια εμπορική διέξοδος. Είναι το θεμέλιο μιας σχέσης εμπιστοσύνης και συνέχειας, που χτίστηκε σταδιακά τα τελευταία χρόνια. Εάν οι παραγγελίες χαθούν ή ακυρωθούν, οι αγοραστές θα στραφούν αλλού. Η ζημία δε θα είναι μόνο φετινή, αλλά θα είναι μακροχρόνια, διαρθρωτική και δύσκολα αναστρέψιμη», τονίζει ο κ. Παναγιωτόπουλος.

Σε άλλο σημείο της παρέμβασής του προτείνει: «Δεν είναι ο ρόλος μου να αμφισβητήσω ή να υποτιμήσω τις διεκδικήσεις των ναυτεργατών. Δεν αναζητώ ενόχους. Δε στρέφω στην κοινωνία τη μία επαγγελματική ομάδα ενάντια στην άλλη. Δε συνηγορώ σε κανένα είδος κοινωνικού αυτοματισμού. Όμως, η Πολιτεία, για ακόμη μια φορά, αποδεικνύεται απροετοίμαστη να διαχειριστεί τις παρενέργειες μιας κρίσης που επηρεάζει άμεσα τον παραγωγικό ιστό της περιοχής και της χώρας.

Η αδυναμία παρέμβασης δεν απαλλάσσει την Πολιτεία από την υποχρέωση στήριξης εκείνων που πλήττονται. Αν οι διεθνείς μεταφορές καθίστανται ανέφικτες λόγω απεργιακής κινητοποίησης, το κράτος οφείλει:

-Να αναγνωρίσει άμεσα και επίσημα τη ζημιά, ως γεγονός ανωτέρας βίας, για τους πληγέντες παραγωγούς

-Να ενεργοποιήσει έκτακτα χρηματοδοτικά εργαλεία, εθνικά ή ευρωπαϊκά, ώστε να αποζημιωθεί η απώλεια εισοδήματος

-Να οργανώσει εναλλακτικά σχήματα μεταφοράς, αξιοποιώντας χερσαία δίκτυα και συνεργασίες με γειτονικές χώρες

-Να διασφαλίσει την προστασία των υφιστάμενων εμπορικών συμφωνιών, ώστε η Ελλάδα να παραμείνει αξιόπιστος προμηθευτής στις ευρωπαϊκές αγορές».

Την άμεση παρέμβαση της κυβέρνησης για να αποκατασταθεί η δυνατότητα εξαγωγής των καρπουζιών, καθώς και την ενεργοποίηση μέτρων οικονομικής στήριξης των παραγωγών που βλέπουν την παραγωγή τους να καταστρέφεται μέρα με τη μέρα, ζήτησε με κοινοβουλευτική του παρέμβαση και ο βουλευτής Ηλείας του ΠΑΣΟΚ, Μιχάλης Κατρίνης. «Πρόκειται για μια έκτακτη και εξαιρετικά κρίσιμη κατάσταση που απαιτεί άμεση αντίδραση από την Πολιτεία», τονίζει ο βουλευτής Ηλείας. Με την ερώτηση που κατέθεσε στη Βουλή, ο Μιχάλης Κατρίνης ζητά να μάθει ποια άμεσα μέτρα προτίθεται να λάβει η κυβέρνηση για την αποκατάσταση της δυνατότητας μεταφοράς και εξαγωγής των προϊόντων από τα λιμάνια που σήμερα εμποδίζεται η λειτουργία τους και αν σχεδιάζεται κάποιο στοχευμένο πρόγραμμα ενίσχυσης ή αποζημίωσης για τους παραγωγούς, οι οποίοι υφίστανται δραματική απώλεια εισοδήματος εξαιτίας αυτής της αδιέξοδης κατάστασης, που αποτελεί εξωγενή και απρόβλεπτο παράγοντα, για τον οποίο δε φέρουν καμία ευθύνη.

B.B.