Σύμφωνα με τα στοιχεία του πρώτου 7μηνου από το ΓΕΜΗ
Τα στοιχεία του πρώτου επταμήνου του 2025 από το Γενικό Εμπορικό Μητρώο (ΓΕΜΗ) μοιάζουν με πανηγύρι: 530 νέες επιχειρήσεις, 106 λουκέτα, τελικό ισοζύγιο +424.
Στον πρώτο αναγνώστη, η Μεσσηνία φαίνεται σαν μια οικονομία που ανθίζει. Στην πραγματικότητα, πρόκειται για έναν καθρέφτη που δείχνει μόνο αριθμούς – και τίποτα περισσότερο.
Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (48,7%) συγκεντρώνονται στο εμπόριο και την εστίαση/τουρισμό. Το αποτέλεσμα; Εποχικότητα, χαμηλοί μισθοί, περιορισμένη εξωστρέφεια και ευπάθεια σε κάθε κρίση. Η αγορά μοιάζει με τσίρκο: όλοι τρέχουν να ανοίξουν καταστήματα και ταυτόχρονα να μην επιβιώσουν, σε ένα περιβάλλον κορεσμένο και υπερβολικά ανταγωνιστικό.
Καινοτομία; Ψηφιακή οικονομία; Μεταποίηση υψηλής προστιθέμενης αξίας; Σχεδόν ανύπαρκτα. Κλάδοι που θα μπορούσαν να δώσουν στην περιοχή προοπτική μακροπρόθεσμης ανάπτυξης παραμένουν κάτω από 7%. Η Μεσσηνία δεν τολμά να ξεφύγει από τα «παραδοσιακά», επιλέγοντας την ασφάλεια της μετριότητας.
Η κατάσταση επιδεινώνεται από την πολιτική απραξία. Νέοι επιχειρηματίες επενδύουν σε κλάδους που ήδη έχουν κορεστεί, και οι περισσότερες διακοπές δραστηριότητας καταγράφονται στους ίδιους τομείς. Το αποτέλεσμα; Έντονος ανταγωνισμός, χαμηλή ανθεκτικότητα και μια αγορά που συνεχώς ανακυκλώνει τα ίδια λάθη, χωρίς στρατηγική ή όραμα.
Η επιχειρηματικότητα στη Μεσσηνία μοιάζει να μετρά μόνο αριθμούς. Οι πολιτικοί και οι τοπικοί φορείς επιβραβεύουν τη ζωντάνια των λογιστικών φύλλων και αγνοούν ότι πίσω από τα νούμερα δεν υπάρχει ουσιαστική ανάπτυξη. Χωρίς στροφή στην καινοτομία, την ψηφιακή οικονομία, την αγροδιατροφή υψηλής αξίας και την πράσινη μετάβαση, η επιχειρηματικότητα θα συνεχίσει να παράγει περισσότερα «νούμερα» παρά ευκαιρίες.
Η Μεσσηνία διαθέτει ανθρώπινο δυναμικό, φυσικούς πόρους και πολιτιστική κληρονομιά για μια οικονομία που θα μπορούσε να ξεφύγει από τη μετριότητα. Το πρόβλημα; Η αδράνεια και η έλλειψη στρατηγικής στροφής. Η επιχειρηματικότητα μοιάζει να ζει σε έναν φαύλο κύκλο: λουκέτα, ανοίγματα, επαναλαμβανόμενα λάθη – και πάντα τα ίδια αποτελέσματα. Μέχρι να υπάρξει πραγματική στροφή, η Μεσσηνία θα συνεχίζει να πανηγυρίζει για αριθμούς που δε λένε τίποτα για το μέλλον της.
“Πρωταθλητές” στα… μαγαζάκια ανάγκης
Και η γενικότερη εικόνα δε διαφέρει σχεδόν σε τίποτα από την τοπική. Παρά το ρεκόρ δημιουργίας νέων επιχειρήσεων, το 75% ανοίγει κατά ανάγκη, ενώ η οικονομία παραμένει καθηλωμένη σε εμπόριο, τουρισμό και ατομικές επιχειρήσεις χαμηλής προστιθέμενης αξίας.
Η Ελλάδα κατέχει φέτος την πρώτη θέση στην Ευρώπη σε δείκτη δημιουργίας νέων επιχειρήσεων, με πάνω από 50.000 εγγραφές από την αρχή του έτους. Ωστόσο, η εικόνα είναι παραπλανητική: σχεδόν οι μισές νέες επιχειρήσεις είναι ατομικές, ενώ οι «στιβαρές» μορφές εταιρειών, όπως οι Ανώνυμες και οι ΕΠΕ, συρρικνώνονται.
Ο επιχειρηματικός χάρτης της χώρας παραμένει καθηλωμένος σε κλάδους όπως το εμπόριο, τα καταλύματα και η εστίαση, με τη μεταποίηση να υποχωρεί στο 6,3% της δραστηριότητας.
Σύμφωνα με το Διεθνές Παρατηρητήριο Επιχειρηματικότητας (GEM), το 75,3% όσων ανοίγουν επιχείρηση το κάνουν για να βγάλουν τα προς το ζην, όχι επειδή εντόπισαν επιχειρηματική ευκαιρία.
Η ποιότητα της επιχειρηματικότητας υποχωρεί δραματικά: η Ελλάδα σημειώνει πτώση σε 12 από τους 13 ποιοτικούς δείκτες GEM και κατατάσσεται στην 35η θέση ανάμεσα σε 56 χώρες. Η εικόνα αυτή δείχνει ότι η «έκρηξη» νέων επιχειρήσεων στη χώρα δεν αποτελεί μοχλό ανάπτυξης, αλλά ένδειξη οικονομικής αδυναμίας. Οι μικροεπιχειρήσεις επιβιώνουν συχνά με… κοντά ποδάρια, χωρίς τη δυνατότητα να δημιουργήσουν σταθερές θέσεις εργασίας ή προστιθέμενη αξία.
Α.Π.