Η ώρα «μηδέν» για την έναρξη υλοποίησης του Συστήματος Ελεγχόμενης Στάθμευσης στην Καλαμάτα πλησιάζει, με το Δήμο να ανακοινώνει ότι την Πέμπτη, 27 Νοεμβρίου, στις 5.00 το απόγευμα, στο Ιστορικό Δημαρχείο, θα γίνει δημόσια παρουσίαση και συζήτηση για το Σύστημα Ελεγχόμενης Στάθμευσης.
Με τη συγκεκριμένη εκδήλωση ο Δήμος επιδιώκει:
-την ενημέρωση φορέων και πολιτών για το σχεδιασμό στάθμευσης του Δήμου, την ελεγχόμενη στάθμευση, τις ζώνες στάθμευσης μόνιμων κατοίκων και τις ειδικές θέσεις (ΑμεΑ, ταξί, στάσεις λεωφορείων, μοτό, τροφοδοσία, κ.λπ.)
-τη συγκέντρωση παρατηρήσεων και προτάσεων που θα συμβάλουν στη βέλτιστη και ομαλή εφαρμογή του συστήματος.
Η παρουσίαση αποσκοπεί στην προετοιμασία για την εφαρμογή του συστήματος, με ενημέρωση και ανταλλαγή απόψεων μεταξύ Δήμου, φορέων και πολιτών.
Πρώτα στο κέντρο
Το ΣΕΣ θα εφαρμοσθεί αρχικά στην περιοχή του κέντρου και στη συνέχεια θα επεκταθεί και ευρύτερα, όπου με την πάροδο του χρόνου θα ανακύπτουν επιπλέον ανάγκες ελέγχου της στάθμευσης. Το σύστημα θα έχει «δομή επεκτασιμότητας», ώστε να μπορεί να καλύψει τυχόν ιδιαιτερότητες διαφόρων περιοχών της πόλης, χωρίς να χάνεται η ομοιογένεια, η φυσιογνωμία και τα βασικά χαρακτηριστικά του.
Από το εγκεκριμένο ΣΒΑΚ Καλαμάτας προτάθηκαν τρία σενάρια για τη διαχείριση της στάθμευσης στην πόλη της Καλαμάτας:
-Σε βραχυπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα περιλαμβάνονται προτάσεις που αφορούν στην επέκταση της υφιστάμενης περιοχής εφαρμογής ελεγχόμενης στάθμευσης στην οδό. Προτείνεται η εφαρμογή νέων τεχνολογιών στην ελεγχόμενη στάθμευση, με την ηλεκτρονική παρακολούθηση των θέσεων στάθμευσης και αντίστοιχη ενημέρωση των οδηγών.
-Σε μεσοπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα περιλαμβάνεται η περαιτέρω επέκταση της ελεγχόμενης στάθμευσης, σε συνδυασμό με την εφαρμογή νέας ευέλικτης τιμολογιακής πολιτικής. Επίσης, σε αυτόν το χρονικό ορίζοντα περιλαμβάνεται η λειτουργία υπαίθριων χώρων στάθμευσης σε τυχόν διαθέσιμα αδόμητα οικόπεδα πέριξ της περιοχής της παραλίας.
-Σε μακροπρόθεσμο χρονικό ορίζοντα περιλαμβάνεται η κατασκευή υπόγειων χώρων στάθμευσης και η πλήρης ηλεκτρονική παρακολούθηση /τιμολόγηση /διαχείριση των επί μέρους ζωνών ελεγχόμενης στάθμευσης. Στη μελέτη έχει γίνει απογραφή των θέσεων στάθμευσης στην προτεινόμενη περιοχή εφαρμογής του συστήματος, έχουν μελετηθεί αναλυτικά τα χαρακτηριστικά της στάθμευσης στην υφιστάμενη κατάσταση, ενώ η μελέτη συνοδεύεται από τεχνικοοικονομική αξιολόγηση του έργου, καθώς και από προτεινόμενο σχέδιο διαχείρισης της ελεγχόμενης στάθμευσης.

Αναμενόμενα οφέλη
Όπως αναφέρεται στη μελέτη, κύριες συνιστώσες του προβλήματος στάθμευσης στην κεντρική περιοχή της πόλης διαπιστώθηκε ότι αποτελούν:
-οι συσσωρευμένες στην κεντρική περιοχή κεντρικές λειτουργίες της πόλης, όπως εμπόριο, διοίκηση, υπηρεσίες, αναψυχή
-η περιορισμένη δυνατότητα προσφοράς θέσεων στάθμευσης παρά το κράσπεδο σε αρκετά σημεία του δικτύου, εξαιτίας κυρίως της γεωμετρίας του (διασταυρώσεις αρκετών οδών υπό γωνία μεγαλύτερη ή μικρότερη των 100g) και του περιορισμένου πλάτους των διατομών των οδών
-η περιορισμένη δυνατότητα δημιουργίας επιπλέον θέσεων στάθμευσης παρά το κράσπεδο με διαχειριστικά μέτρα, π.χ. με μονοδρομήσεις, εξαιτίας του ότι όλο σχεδόν το δίκτυο στην κεντρική περιοχή λειτουργεί ήδη στην υφιστάμενη κατάσταση με μονοδρομήσεις.
-το έλλειμμα στο ισοζύγιο ζήτησης και προσφοράς στάθμευσης (ζήτηση >προσφορά) σε ορισμένες περιοχές ή οδικά τμήματα έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία παράνομης στάθμευσης κατά μήκος κύριων οδικών αξόνων και πλησίον χρήσεων όπως είναι οι χρήσεις διοίκησης, υπηρεσιών, αναψυχής και οι χώροι ιστορικού, θρησκευτικού και πολιτιστικού ενδιαφέροντος (π.χ. στις οδούς Φαρών, Ασκληπιού, Σόλωνος, Ξενοφώντος, Βασ. Όλγας, Ύδρας κ.α.). Η παράνομη στάθμευση δημιουργεί σημαντικά προβλήματα, όπως μείωση επιπέδου εξυπηρέτησης και οδικής ασφάλειας, καθυστερήσεις και απώλειες ανθρώπινου χρόνου, περιορισμό ορατότητας κυρίως σε διασταυρώσεις, πτώση του επιπέδου εξυπηρέτησης των πεζών και ιδιαίτερα των ΑμεΑ, δυσχερή διέλευση και στάση των λεωφορείων, μείωση της αισθητικής του περιβάλλοντος χώρου
-η έλλειψη ολοκληρωμένης πολιτικής για τη στάθμευση, εφόσον τα υφιστάμενα μέτρα διαχείρισης έχουν εφαρμοσθεί αποσπασματικά και όχι με ολιστική προσέγγιση
-η έλλειψη επαρκούς και συστηματικής αστυνόμευσης ειδικά σε οδικούς άξονες της κεντρικής περιοχής κ.λπ.
Ορισμένα από τα αναμενόμενα οφέλη από την εφαρμογή του ΣΕΣ θα είναι:
-Η διασφάλιση της στάθμευσης των κατοίκων, με την παροχή προνομίων υπέρ των κατοίκων, για την αποτροπή στάθμευσης επισκεπτών στις περιοχές αμιγούς και γενικής κατοικίας, όπου η εξασφάλιση της ελεύθερης (χωρίς περιορισμούς) στάθμευσης οχημάτων κατοίκων πρέπει να έχει προτεραιότητα.
-Η δυνατότητα βραχυχρόνιας στάθμευσης στους επισκέπτες της κεντρικής περιοχής, σε οδικά τμήματα ή περιοχές γενικότερα όπου χωροθετούνται κεντρικές λειτουργίες της πόλης όπως είναι το εμπόριο, η αναψυχή, οι υπηρεσίες, η διοίκηση, η εκπαίδευση κ.α. Ταυτόχρονα, μέτρα αποθάρρυνσης της υπέρμετρης και αλόγιστης χρήσης Επιβατικού Ιδιωτικού Αυτοκινήτου (Ε.Ι.Χ) αυτοκινήτου από και προς την κεντρική περιοχή της πόλης και της στάθμευσης μεγάλης χρονικής διάρκειας (μακροχρόνια στάθμευση), κυρίως μέσω της τιμολογιακής πολιτικής, της αστυνόμευσης, της βελτίωσης της εξυπηρέτησης από τα αστικά και υπεραστικά λεωφορεία, τα οχήματα ταξί κ.ά.
-Η βελτίωση των κυκλοφοριακών συνθηκών μέσω του περιορισμού της παράνομης στάθμευσης.
Η συνολική περιοχή εφαρμογής του ΣΕΣ (2 περιοχές, Πράσινη &Κυανή) καλύπτει επιφάνεια εμβαδού 825 στρ. περίπου και περίμετρο 4.090 μ. περίπου.
Μεγαλύτερη η ζήτηση
Στο πλαίσιο του ΣΒΑΚ Καλαμάτας έγινε έρευνα χαρακτηριστικών στάθμευσης -με τη μέθοδο της καταγραφής πινακίδων κυκλοφορίας- σε δύο επιμέρους περιοχές, στην κεντρική περιοχή και στη μη κεντρική περιοχή της Καλαμάτας, σε τυπικές ημέρες, για 14,5 συνεχόμενες ώρες (7.30 – 22.30),
Από την ανάλυση των στοιχείων της έρευνας προέκυψαν τα ακόλουθα συμπεράσματα:
-Στην κεντρική περιοχή η ζήτηση στάθμευσης υπερβαίνει την προσφορά τις περισσότερες ώρες της ημέρας και η αιχμή καταγράφεται στα χρονικά διαστήματα 11.30–13.00 και 20.00–21.00
-Στην περιοχή ελεγχόμενης στάθμευσης, ενώ η συσσώρευση νόμιμης στάθμευσης δε ξεπερνά σε καμία χρονική στιγμή το 90%, παρατηρείται παράνομη στάθμευση. Αυτό σημαίνει πως, ενώ υπάρχει προσφορά νόμιμων θέσεων, οι οδηγοί προτιμούν να σταθμεύσουν σε κάποια παράνομη θέση (π.χ. προ φωτεινού σηματοδότη ή παράλληλα σε άλλο σταθμευμένο όχημα), προκειμένου να εξυπηρετηθούν, παρά να πληρώσουν τέλος στάθμευσης
-Στην κεντρική περιοχή που εφαρμόζεται το σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης παρατηρείται η μικρότερη διάρκεια στάθμευσης και η υψηλότερη εναλλαγή στάθμευσης. Σύμφωνα με το νέο προτεινόμενο ΣΕΣ, τα ετήσια έσοδα του Δήμου από την ελεγχόμενη στάθμευση εκτιμάται ότι θα αυξηθούν κατά 800% περίπου.










