Χωρίς αναδρομική ισχύ οι διορθώσεις στις αντικειμενικές αξίες

Χωρίς αναδρομική ισχύ  οι διορθώσεις στις αντικειμενικές αξίες

Χωρίς αναδρομική ισχύ θα εφαρμοστούν οι διορθώσεις στις αντικειμενικές αξίες των ακινήτων σε όσες περιοχές της χώρας αποδειχθεί ότι οι τιμές ζώνης που ισχύουν σήμερα είναι υπερβολικές και δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα. 

Το υπουργείο Οικονομικών δίνει την ευκαιρία στους Δήμους που θεωρούν ότι αδικήθηκαν με υπέρογκες αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες της περιοχής τους να ζητήσουν επανάληψη της διαδικασίας προσδιορισμού των τιμών εκκίνησης καταθέτοντας αιτιολογημένη γνώμη και αποδεικτικά στοιχεία από τις 10 Δεκεμβρίου 2022 έως τις 20 Ιανουαρίου 2023.

Το άρθρο 51
Το άρθρο 51 του φορολογικού νομοσχεδίου που κατατέθηκε στη Βουλή ανοίγει το παράθυρο για διορθώσεις στις αντικειμενικές αξίες, αλλά ορίζει ρητά πως εφόσον γίνει επανάληψη της διαδικασίας και προσδιοριστούν νέες τιμές, αυτές θα ισχύσουν από το χρόνο έκδοσης της απόφασης και εφεξής.

Αυτό σημαίνει ότι όποιο «κούρεμα» γίνει στις αντικειμενικές αξίες δε θα επηρεάσει τον ΕΝΦΙΑ του έτους 2022 που πληρώνουν οι ιδιοκτήτες ακινήτων, αλλά ούτε και τους φόρους που έχουν επιβληθεί σε αγοραπωλησίες, γονικές παροχές και δωρεές ακινήτων οι οποίες πραγματοποιήθηκαν μετά την 1η Ιανουαρίου 2022, ημερομηνία κατά την οποία ενεργοποιήθηκαν οι νέες αντικειμενικές αξίες των ακινήτων σε όλη τη χώρα.  

Οι αλλαγές στους φόρους που επιβαρύνουν τα ακίνητα θα έρθουν μόλις τεθούν σε εφαρμογή οι νέες αντικειμενικές αξίες.

Δεύτερη ευκαιρία
Το υπουργείο Οικονομικών δίνει δεύτερη ευκαιρία στους Δήμους να υποβάλουν τις προτάσεις τους για τις τιμές ζώνης στην περιοχή τους, καθώς, σύμφωνα με αρμόδιες πηγές, το 2021 κατά τη διαδικασία προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών εστάλη επιστολή σε όλους τους Δήμους για διατύπωση γνώμης, αλλά μόλις ένας στους δέκα απάντησε, με αποτέλεσμα πολλοί να διαμαρτυρηθούν για τις μεγάλες αυξήσεις που είδαν στην περιοχή τους. 

Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν περιοχές στην Αστυπάλαια, τη Ρόδο, την Ιθάκη, την Κέρκυρα, τη Θεσσαλονίκη και στην Αττική, όπου οι νέες τιμές είναι αυξημένες ακόμα και κατά 250%.

Μάλιστα, στο νομοσχέδιο αναγνωρίζεται ως γεγονός ότι «κατά τον καθορισμό των τιμών εκκίνησης των περιοχών που είναι ενταγμένες στο σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού φορολογητέας αξίας ακινήτων, βάσει της υπό στοιχεία 57732 ΕΞ 2021 κοινής απόφασης του υπουργού και του υφυπουργού Οικονομικών (Β’ 2375), διαπιστώθηκε ότι υπήρξαν περιοχές στη χώρα για τις οποίες δεν εκφράστηκε η γνώμη των δημοτικών συμβουλίων, σύμφωνα με τις κείμενες διατάξεις.

Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη σημαντική άνοδο των τιμών εκκίνησης σε ορισμένες περιοχές, δημιούργησε σε κάποιους Δήμους επιφυλάξεις, καθώς επικαλούνται πραγματικά στοιχεία, τα οποία δεν ελήφθησαν υπόψη και σε επανεξέταση θα οδηγούσαν ενδεχομένως σε διαφορετικά αποτελέσματα, ως προς τον καθορισμό των τιμών εκκίνησης του συστήματος προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας των εντός σχεδίου πόλης ή ορίων οικισμού ακινήτων».

Μικρή Μαντίνεια
Να υπενθυμίσουμε ότι σε πρόσφατη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Καλαμάτας είχε εκδοθεί ομόφωνο ψήφισμα περί επανεξέτασης των νέων αντικειμενικών αξιών στη Δημοτική Κοινότητα Μ. Μαντίνειας.

Είχε, δε, προηγηθεί το κείμενο διαμαρτυρίας κατοίκων περιοχής, το οποίο υποστήριζε τα εξής:

“Σε καθολική απόγνωση, απελπισία και αγανάκτηση βρίσκονται οι κάτοικοι της Μ. Μαντίνειας, μετά την έκδοση των καινούργιων εκκαθαριστικών ΕΝΦΙΑ (ν.4228/2013). Δυστυχώς και παρά τις ανακοινώσεις περί του αντίθετου (μείωση εισφορών), η τιμή ζώνης για την περιοχή μας εκτινάχτηκε από τα 900 στα 1.700 ευρώ.

Ίσως ορισμένοι να βλέπουν πολύ πιο μακριά σε αντίθεση με τους κοντόφθαλμους συγχωριανούς μας! Ένεκα αυτού οι αξίες των οικοπέδων (εντός οικισμού) διπλασιάστηκαν, τριπλασιάστηκαν και παραπάνω κατά τη ΔΟΥ, αλλά εμείς που γεννηθήκαμε, μεγαλώσαμε και ζούμε στο χωριό μας απαντάμε ότι αυτές (οι τιμές) ουδεμία σχέση έχουν με τις πραγματικές.

Ζητάμε να μας δώσουν στοιχεία αγοροπωλησιών, βάσει των οποίων δικαιολογούνται οι ανήκουστες αυτές ανατιμήσεις. Τους πληροφορούμε ότι τέτοια στοιχεία δεν υπάρχουν και οι πωλήσεις που έγιναν την τελευταία 10ετία είναι μηδενικές. Ομοίως μηδενική είναι και η οικοδομική δραστηριότητα στο χωριό μας.

Το Σχέδιο Πόλης, που σ’ αυτό περιλαμβάνεται και ο υπάρχων οικισμός, βρίσκεται σε αδράνεια και ουδείς ξέρει πότε θα ολοκληρωθεί. Οικόπεδα εντός του οικισμού ρυμοτομούνται με αποτέλεσμα να μην οικοδομούνται, ούτε άδεια να εκδίδεται σ’ αυτά, αλλά ΕΝΦΙΑ,ΤΑΠ κ.λπ. καλούμεθα να πληρώνονται και, μάλιστα, σε αξίες εξωπραγματικές.

Σημειώνουμε ότι το χωριό μας βρίσκεται ενδιάμεσα των χωριών Βέργας και Αβίας (Αρχοντικό, Παλιόχωρα, Ακρογιάλι) όπου οι τιμές ζώνης παραμένουν σε λογικά πλαίσια 1.100 ευρώ και 1.050 ευρώ αντίστοιχα. Διαισθανόμαστε μια άνευ λόγου εκδικητικότητα για το χωριό μας.

Ο γεωργικός κλήρος στην περιοχή είναι μικρός και διάσπαρτος (1-3 στρεμμάτων). Με το ΓΠΣ και την κατάργηση των παρεκκλίσεων οι εκτάσεις αυτές παραμένουν καθαρά αγροτικές(ελαιώνες) με πραγματική αξία 3.000 ευρώ-5.000 ευρώ/στρέμμα. Όμως η ΔΟΥ εκτιμά αυτές με οικοπεδικά κριτήρια και οι αξίες που προκύπτουν είναι 10πλάσιες των πραγματικών.

Όλα αυτά είναι έξω από κάθε λογική και προπάντων νομιμότητα. Το χωριό μας, όπως θεωρητικά νομίζουν μερικοί, δεν είναι ούτε Γλυφάδα, ούτε Βάρκιζα, Καβούρι κ.λπ. Απλά είναι μια αγροτική παραθαλάσσια περιοχή με 4-5 ταβερνάκια δίμηνης λειτουργίας 2μήνου και όσοι επαγγελματίες θέλησαν να επενδύσουν στην περιοχή, λειτουργώντας μαγαζιά επί ενοικίων, δυστυχώς έφυγαν νύχτα.

Η Κοινοτική Αρχή με απόφασή της έγκαιρα επισήμανε στο Δήμο την κατάσταση με τις παραπάνω αυξήσεις, αλλά δυστυχώς βρήκε ώτα κλειστά και καμία αντίδραση. Όλα αυτά, δηλώνουμε με πόνο ψυχής, είναι πραγματικά και ζητάμε να αρθεί άμεσα αυτή η αδικία.

Επαναλαμβάνουμε και καλούμε τις αρμόδιες υπηρεσίες να μας δώσουν συγκεκριμένα στοιχεία για αγοραπωλησίες που έγιναν στην περιοχή, έστω και με τη μισή τιμή των ήδη ανακοινωθέντων, ως και των οικοδομικών αδειών που εκδόθηκαν σ’ αυτή».
Α.Π.