Βρετανικό Μουσείο: Δείπνο της «ελίτ» στα Γλυπτά του Παρθενώνα, για τα έξοδά του – Οργή στην Αθήνα

Βρετανικό Μουσείο: Δείπνο της «ελίτ» στα Γλυπτά του Παρθενώνα, για τα έξοδά του – Οργή στην Αθήνα

Όπως και άλλα πολιτιστικά ιδρύματα στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Βρετανικό Μουσείο έχει πληγεί από τη συρρίκνωση των κρατικών επιδοτήσεων.

Την οργή της Αθήνας προκάλεσε η χρήση της αίθουσας των Γλυπτών του Παρθενώνα στο Βρετανικό Μουσείο, ως μέρος της δεξίωσης που δόθηκε το βράδυ του περασμένου Σαββάτου με στόχο την συγκέντρωση χρημάτων για την λειτουργία του.

«Το Βρετανικό Μουσείο, για μια ακόμη φορά επιδεικνύει προκλητική αδιαφορία»

Σε σχετική ερώτηση δημοσιογράφων η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη σημείωσε:

«Κατ´ επανάληψη και διαχρονικά το Υπουργείο Πολιτισμού έχει καταδικάσει τα δείπνα, τις δεξιώσεις και τις επιδείξεις μόδας που διοργανώνονται στους χώρους των Μουσείων, στους οποίους εκτίθενται μνημεία και έργα τέχνης. Τέτοιες ενέργειες είναι προσβλητικές για τα πολιτιστικά αγαθά και θέτουν σε κίνδυνο τα ίδια τα εκθέματα. Αυτό ακριβώς έπραξε το προηγούμενο Σάββατο, η Διοίκηση του Βρετανικού Μουσείου, χρησιμοποιώντας για μία ακόμη φορά τα Γλυπτά του Παρθενώνα ως διακοσμητικά στοιχεία για το δείπνο που οργάνωσε. Η ασφάλεια, η ακεραιότητα και η ηθική των μνημείων θα έπρεπε να αποτελεί το κύριο μέλημα του Βρετανικού Μουσείου, το οποίο για μια ακόμη φορά επιδεικνύει προκλητική αδιαφορία».

Αντίδραση και από την Μαρέβα Μητσοτάκη-Γκραμπόφσκι

Το «λιγότερο άστοχη» χαρακτήρισε η σύζυγος του πρωθυπουργού, Μαρέβα Μητσοτάκη-Γκραμπόφσκι,  την επιλογή του Βρετανικού Μουσείου.

Σε ανάρτησή της στα social media, γραμμένη στα ελληνικά και στα αγγλικά, η κ. Μαρέβα Μητσοτάκη-Γκραμπόφσκι, τονίζει χαρακτηριστικά:

«Το Βρετανικό Μουσείο διοργάνωσε, το περασμένο Σάββατο, φιλανθρωπικό δείπνο στην Duveen Gallery – στην αίθουσα όπου φιλοξενούνται τα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Την ώρα που έχει ξεκινήσει ένας δημόσιος διάλογος για την επανένωση του μνημείου, η απόφαση του Μουσείου να πραγματοποιηθεί η εκδήλωση σε αυτόν τον χώρο ήταν – το λιγότερο – άστοχη».

Στη «γύρα» για χρήματα τα βρετανικά μουσεία

Σύμφωνα με τον βρετανικό Τύπο, που επικαλείται πηγές του μουσείου, η δεξίωση θα βοηθήσει στην άντληση «ζωτικών κεφαλαίων» για τις διεθνείς συνεργασίες του, συμπεριλαμβανομένων των σχεδίων για τη φιλοξενία της ταπισερί Bayeux του 11ου αιώνα τον επόμενο χρόνο, δανεισμένης από τη Γαλλία.

Όπως και άλλα πολιτιστικά ιδρύματα στο Ηνωμένο Βασίλειο, το Βρετανικό Μουσείο έχει πληγεί από τη συρρίκνωση των κρατικών επιδοτήσεων τις τελευταίες δύο δεκαετίες και πιθανότατα αναζητά νέες ιδιωτικές ροές χρηματοδότησης για ένα τεράστιο έργο ανασυγκρότησης δισεκατομμυρίων λιρών.

Έχει επίσης αντιμετωπίσει κριτική από ομάδες για το κλίμα για τη μακροχρόνια συνεργασία του με τον πετρελαϊκό γίγαντα BP, αφού άλλα ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένης της Εθνικής Πινακοθήκης Πορτρέτων στο Λονδίνο, διέκοψαν τους δεσμούς τους.

«Καθώς η κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου συνεχίζει να μειώνει τη δημόσια χρηματοδότηση για τα μουσεία, τα πολιτιστικά ιδρύματα της χώρας σπεύδουν να υιοθετήσουν μοντέλα συγκέντρωσης χρημάτων αμερικανικού τύπου, συμπεριλαμβανομένων γκαλά και κληροδοτημάτων», έγραψε η δημοσιογράφος του μουσείου Jo Lawson-Tancred στον ιστότοπο αγοράς τέχνης Artnet.

Μόλις φέτος, η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου εξασφάλισε μία άνευ προηγουμένου ιδιωτική χρηματοδότηση για την επέκτασή της μετά από μια εκστρατεία συγκέντρωσης χρημάτων, ενώ η Tate ξεκίνησε ένα ταμείο κληροδοτημάτων για να εξασφαλίσει το «μακροπρόθεσμο μέλλον» της.

Η δεξίωση

Η Ναόμι Κάμπελ και ο Μικ Τζάγκερ ήταν μεταξύ των παρευρισκομένων στον «χορό» συγκέντρωσης χρημάτων του Βρετανικού Μουσείου το Σάββατο.

Η τραγουδίστρια Janet Jackson, η καλλιτέχνης Tracey Emin και οι ηθοποιοί James Norton και Kristin Scott Thomas παρευρέθηκαν στην εκδήλωση, όπως και ο δήμαρχος του Λονδίνου Sadiq Khan και ο πρώην πρωθυπουργός του Ηνωμένου Βασιλείου Rishi Sunak.

Η Helen Brocklebank, διευθύνουσα σύμβουλος του βρετανικού οργανισμού πολυτελών ειδών Walpole και μέλος της οργανωτικής επιτροπής του χορού, δήλωσε ότι το κοινωνικό ημερολόγιο του Λονδίνου «πάντα δεν είχε μια μεγάλη στιγμή κρεσέντο… μέχρι τώρα».

Περιγράφοντας τον χορό ως «φιλοδοξία του Met Gala με βρετανική μοναδικότητα», η Brocklebank δήλωσε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ότι η εκδήλωση «θα γίνει το κεντρικό θέμα του Λονδίνου».

Τα εισιτήρια για την εκδήλωση συγκέντρωσης χρημάτων πουλήθηκαν ιδιωτικά σε περίπου 800 άτομα, με κόστος 2.000 λίρες το άτομο.

Οι καλεσμένοι έφτασαν σε μια δεξίωση με ποτά και ομιλίες στην Μεγάλη Αυλή, πριν πάρουν τις θέσεις τους για δείπνο σε τραπέζια που είχαν στηθεί ανάμεσα στη συλλογή του μουσείου συμπεριλαμβανομένης της Πινακοθήκης Duveen, η οποία στεγάζει τα Γλυπτά του Παρθενώνα.

Την εκδήλωση προήδρευσε η χορηγός των τεχνών Isha Ambani, κόρη του πλουσιότερου ανθρώπου της Ασίας Mukesh Ambani και διευθύντρια στο διοικητικό συμβούλιο του ομίλου Reliance, που δραστηριοποιείται στον τομέα της τεχνολογίας.

Μόλις φέτος, η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου εξασφάλισε άνευ προηγουμένου ιδιωτική χρηματοδότηση για την επέκτασή της μετά από μια εκστρατεία συγκέντρωσης χρημάτων, ενώ η Tate ξεκίνησε ένα ταμείο κληροδοτημάτων για να εξασφαλίσει το «μακροπρόθεσμο μέλλον» της.

Πηγή: ieidiseis.gr