Στην κορυφή της λίστας με τα θανατηφόρα ατυχήματα η Μεσσηνία

Στην κορυφή της λίστας με τα θανατηφόρα ατυχήματα η Μεσσηνία

“Οφείλουμε να αποδεσμεύσουμε τα τροχαία εγκλήματα από την κακή στιγμή ή την τύχη”. Τα λόγια ανήκουν σ’ ένα πατέρα που έχασε το 15χρονο γιό του, πριν κάποια χρόνια, καθώς διέσχιζε ένα δρόμο και παρασύρθηκε από διερχόμενο αυτοκίνητο.
Μόνο φέτος έχουν ήδη καταγραφεί 454 θανατηφόρα τροχαία, ενώ κάθε χρόνο σκοτώνονται περί τους 2.000 ανθρώπους, με την Ελλάδα να κατέχει τη χειρότερη θέση στην Ευρωπαϊκή Ένωση με 130 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκους, όταν ο μέσος ευρωπαϊκός όρος είναι 69. Συνολικά από το 1990 πάνω από 40.000 έχουν αφήσει την τελευταία τους πνοή στην άσφαλτο, ενώ πολλαπλάσιοι έχουν μείνει ανάπηροι. Από αυτούς το 60% είναι νέοι.
Ιδιαίτερα ανησυχητικά είναι τα επίσημα στοιχεία της Ελληνικής Αστυνομίας για τη Μεσσηνία. Το πρώτο 8μηνο (μέχρι 13 Αυγούστου 2013) του έτους βρίσκεται στην πρώτη πεντάδα των περιοχών με το μεγαλύτερο αριθμό θανατηφόρων ατυχημάτων, ενώ αναλογικά με τον πληθυσμό της τα νούμερα αυτά την οδηγούν στην κορυφή. Συνολικά έχουν γίνει 14 ατυχήματα.
Δεν υπάρχει λοιπόν κακιά στιγμή, δεν πρόκειται για θέλημα Θεού, επ’ ουδενί δεν μιλάμε για ατύχημα. Τη στιγμή που νοσηλευόταν ο γιος του στην εντατική, ο άτυχος πατέρας βρέθηκε μπροστά σε διάλογο με γιατρό “που όταν ρωτήθηκε τι πρέπει να προσέχει ο κόσμος για τη γρίπη των πτηνών τότε θυμίζω, έπαιζε πρώτο θέμα σε κανάλια κι εφημερίδες απάντησε: Τα αυτοκίνητα να προσέχετε, σκοτώνουν χιλιάδες”.
Σημειωτέον ότι ο γιος του τραυματίστηκε θανάσιμα από σφοδρή σύγκρουση με αμάξι που είχε υπερβεί κατά το διπλάσιο το όριο της ταχύτητας και τον οδηγό να τον εγκαταλείπει αιμόφυρτο!
 Στην πλειονότητα των περιπτώσεων, τα θανατηφόρα τροχαία εγκλήματα δικάζονται σαν πλημμελήματα, με τις ελάχιστες ποινές, πάντα με αναστολή και αποζημιώσεις σημαντικά μικρότερες από το πλαφόν των ασφαλιστικών εταιρειών, με αποτέλεσμα ο θύτης να μην αισθάνεται καμία απολύτως επίπτωση, ούτε ποινική, ούτε αστική, ούτε καν πειθαρχική (π.χ. αφαίρεση διπλώματος), εκτός ίσως από την αύξηση των ασφαλίστρων του.
 
Τα διπλώματα που «σκοτώνουν»
    
Υπάρχει μία παράμετρος του θέματος που μας υπενθυμίζει ο Τάκης Μίχας στην “Εφημερίδα των Συντακτών”. Ο Γιώργος τέλειωσε πρόσφατα τις σπουδές του στη Γερμανία και επέστρεψε στην Ελλάδα. Θέλησε, λοιπόν, να βγάλει ένα δίπλωμα οδήγησης. Πήγε σε μια σχολή οδήγησης, έκανε τις απαιτούμενες ώρες και αισθάνθηκε έτοιμος να κάνει το τεστ. Όμως ο δάσκαλός του είχε διαφορετική άποψη: «Πρέπει να δώσουμε και κάτι στους εξεταστές, να είμαστε σίγουροι», του είπε. Ο Γιώργος ούτε να το ακούσει δεν ήθελε. Έχοντας πρόσφατα επανακάμψει μετά από μακρά παραμονή στον προτεσταντικό Βορρά, είχε ξεχάσει τι σημαίνει να ζεις στην κοιτίδα της διαφθοράς και της «αντίστασης» (δύο έννοιες ταυτόσημες). Έκανε, λοιπόν, το τεστ και, όπως αναμενόταν, κόπηκε.
Όμως έμαθε το μάθημά του και την επόμενη φορά κατέβαλε 250 ευρώ, για να έχει το κεφάλι του ήσυχο. Και ω του θαύματος, αυτήν τη φορά πέρασε, παρά το γεγονός, όπως μου εκμυστηρεύθηκε, ότι «έκανα δεκαπλάσια λάθη από την πρώτη φορά που με έκοψαν».
Φυσικά ιστορίες όπως του Γιώργου είναι γνωστές σε όλους τους αναγνώστες. Υπολογίζεται ότι σε περίπου 70% των περιπτώσεων οι οδηγοί πήραν το δίπλωμά τους «λαδώνοντας» τους εξεταστές, με κατά μέσον όρο -σύμφωνα με τη Διεθνή Διαφάνεια- 300 ευρώ. Με άλλα λόγια, πάνω από τους μισούς οδηγούς που κυκλοφορούν στους δρόμους σήμερα δεν πληρούν τις τυπικές προϋποθέσεις -σε απλά ελληνικά, δεν ξέρουν να οδηγούν.
Παρόλο, όμως, που αυτό το γεγονός είναι γνωστό σε όλους, αποτελεί παράλληλα και ένα από τα πιο καλοδιατηρημένα μυστικά της Ελλάδας. Αυτό μπορείτε να το διαπιστώσετε πολύ εύκολα, αν παρευρεθείτε σε μία από τις ημερίδες που διοργανώνονται συχνά για να εξηγήσουν το «μυστήριο» γιατί η Ελλάδα έχει έναν από τους μεγαλύτερους αριθμούς οδικών ατυχημάτων στην Ευρώπη.
 Σε αυτές λοιπόν τις ημερίδες θα ακούσετε κάθε είδους ορθολογική ερμηνεία του φαινομένου -από την κατάσταση των δρόμων μέχρι την απουσία «κουλτούρας οδικής ασφάλειας»-, χωρίς να γίνεται αναφορά στον ελέφαντα που κρύβεται στο δωμάτιο: το γεγονός δηλαδή ότι το δίπλωμα οδήγησης στην Ελλάδα δεν πιστοποιεί την ικανότητα οδήγησης, αλλά την ικανότητά σου να καταβάλεις τρία κατοστάρικα. Γιατί, όμως, τέτοια μυστικότητα στο θέμα;
Αλλά υπάρχουν και «πρακτικοί» λόγοι που κάνουν το ελληνικό κράτος να παραβλέπει αυτή την τεράστια και πολύ επικίνδυνη διαφθορά. Ένας τέτοιος λόγος είναι τα τεράστια προβλήματα που θα προκληθούν αν αρχίσουν να συλλαμβάνονται οι εξεταστές που λαδώνονται. Αυτό αυτόματα θα πρέπει να σημάνει και την αφαίρεση των διπλωμάτων οδήγησης τα οποία έχουν υπογράψει. Φαντασθείτε, λοιπόν, αν γενικευθεί αυτό το φαινόμενο, τι θα σημάνει για τις τιμές των αυτοκινήτων (και τα κέρδη των εταιρειών), καθώς αίφνης εκατοντάδες χιλιάδες αυτοκίνητα θα κατακλύσουν τις αγορές, διότι οι ιδιοκτήτες τους θα έχουν χάσει την άδεια οδήγησης.
 
 
 
 Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης