Σήμερα το απόγευμα, στην Τεχνόπολη, στο πλαίσιο της εκδήλωσης DesignLab, ο Καλαματιανός αρχιτέκτονας με διεθνή εμβέλεια, Κώστας Πουλόπουλος, ο οποίος ζει και εργάζεται στη Δανία, μίλησε για το παράδειγμα της Κοπεγχάγης και το πώς έχει σχεδιαστεί η πόλη για να είναι φιλική.
Το γεγονός αποτελεί μοναδική ευκαιρία για τις παρατάξεις του Δήμου Καλαμάτας να ακούσουν από κοντά, να πάρουν ιδέες και, γιατί όχι, να ζητήσουν συμβουλές. Ακόμα και η ομάδα του «Καλαμάτα 21» θα πρέπει να είναι εκεί.
Διάλεξη του κορυφαίου Καλαματιανού αρχιτέκτονα σήμερα στην Αθήνα
Σήμερα στις 6.30 το απόγευμα, στην Τεχνόπολη (Γκάζι), στο πλαίσιο της εκδήλωσης DesignLab, με την υποστήριξη και επιμέλεια του Archisearch, ο Καλαματιανός αρχιτέκτονας με διεθνή εμβέλεια, Κώστας Πουλόπουλος, ο οποίος ζει και εργάζεται στη Δανία, μίλησε για το παράδειγμα της Κοπεγχάγης και το πώς έχει σχεδιαστεί η πόλη για να είναι φιλική.
Επιπλέον, αύριο Σάββατο 16 και την Κυριακή 17 Μαΐου, ο Κώστας Πουλόπουλος θα πραγματοποιήσει εργαστήριο Αρχιτεκτονικής.
Το γεγονός αποτελεί μοναδική ευκαιρία για τις δημοτικές παρατάξεις συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης του Δήμου Καλαμάτας να ακούσουν από κοντά, να πάρουν ιδέες και, γιατί όχι, να ζητήσουν συμβουλές από έναν επιστήμονα που κυριαρχεί παγκοσμίως στο χώρο του. Ακόμα και η ομάδα του «Καλαμάτα 21» θα πρέπει να είναι εκεί.
Απ’ ό,τι ξέρουμε, όμως, αυτό δεν πρόκειται να συμβεί, γιατί η μικροπολιτική, οι ανούσιες φωτογραφήσεις με διάφορους επίσημους και η κενολογία προτάσεων, είναι αυτά που κυριαρχούν στην τοπική μας κοινωνία.
«Το μέλλον δεν είναι γραμμένο, αλλά σχεδιάσιμο». Αυτή είναι η φράση – κλειδί του αρχιτέκτονα Κώστα Πουλόπουλου, senior design architect του φημισμένου αρχιτεκτονικού γραφείου «Henning Larsen Architects», με έδρα την Κοπεγχάγη. Αυτή είναι και η άποψή του για το σχεδιασμό των πόλεων.
Ο κ. Πουλόπουλος θεωρεί ότι «για να ευημερεί μια κοινωνία στο μέλλον, πρέπει να ευημερούν τα παιδιά σήμερα».
Σύμφωνα με το δελτίο Τύπου που έχει δοθεί στη δημοσιότητα, τα παιδιά είναι οι πιο ευαίσθητοι χρήστες της πόλης. Ταυτόχρονα, είναι οι πιο σημαντικοί χρήστες της, γιατί αντιπροσωπεύουν το μέλλον μιας πόλης.
Εμείς οι άνθρωποι σχεδιάζουμε καταρχήν για να προστατευτούμε από δυσάρεστες καταστάσεις και κατεξοχήν για να εκπληρώσουμε στόχους, δηλαδή επιθυμητές καταστάσεις .Τα παιδιά, οι φορείς του μέλλοντος, είναι τα μέλη μιας κοινωνίας που θα κληθούν να πραγματώσουν αυτές τις επιθυμητές καταστάσεις και να βοηθήσουν με τη σειρά τους να εκπληρωθεί το όραμα αυτής της κοινωνίας.
Μα ώσπου να έρθει η σειρά τους, πώς μπορούμε να σχεδιάσουμε το χώρο, ώστε να τους παρέχει ασφάλεια και το αίσθημα του ανήκειν, από το οποίο πηγάζει η κοινωνική υπευθυνότητα;
Η Κοπεγχάγη είναι μια πόλη που έχει σκεφτεί και σχεδιάσει εδώ και αρκετές δεκαετίες πάνω σε αυτό τον άξονα: μια πόλη που σχεδιάζεται για το μέλλον, είναι μια πόλη που σχεδιάζεται για τα παιδιά.
Δεν είναι, όμως, μόνο τα παιδιά χρήστες μιας πόλης. Ζώντας και δουλεύοντας στη Κοπεγχάγη, ο κ. Πουλόπουλος γνωρίζει από πρώτο χέρι το «θαύμα» που συντελέστηκε στην πρωτεύουσα της Δανίας, όπου οι πετυχημένες αστικές παρεμβάσεις οδήγησαν στη βιώσιμη ανάπτυξη, την ευεξία και την ευημερία των κατοίκων.
«Υπάρχουν πόλεις που στο πιο κεντρικό τους σημείο υπάρχει μία εκκλησία ή η αγορά. Στην Κοπεγχάγη, το πιο κεντρικό σημείο είναι το Τίβολι. Δηλαδή, το δεύτερο παλαιότερο λούνα παρκ του κόσμου», είπε.
Υπογράμμισε το γεγονός ότι ο Δήμος Κοπεγχάγης έχει 550.000 πολίτες και 650.000 ποδήλατα. «Όπως έχει γίνει γνωστό, κάθε μέρα περισσότεροι κάτοικοι της Κοπεγχάγης, από ό,τι κάτοικοι των ΗΠΑ συνολικά, πηγαίνουν με το ποδήλατο στη δουλειά τους».
«Οι κάτοικοι της Κοπεγχάγης έχουν θέσει υψηλούς στόχους για την επόμενη δεκαετία. Όπως: να είναι η πρώτη πόλη παγκοσμίως με μηδενική εκπομπή CO2, να μειώσουν κατά 20% την κατανάλωση ενέργειας για θέρμανση σε σχέση με το 2010, τρεις στους τέσσερις δημότες να μετακινούνται με ποδήλατο και όλοι να μπορούν με 15 λεπτά της ώρας περπάτημα να πηγαίνουν στη δουλειά τους και σε χώρο αναψυχής», πρόσθεσε.
Ανέφερε ότι σε κάθε κάτοικο της Κοπεγχάγης αντιστοιχούν 36 τετραγωνικά μέτρα πρασίνου, όταν στον κάθε Θεσσαλονικιό αντιστοιχούν 2,1 τ.μ., σε κάθε Αθηναίο μόλις 0,9 τ.μ., ενώ το ελάχιστο όριο που έχει θέσει ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας είναι 9 τ.μ. πρασίνου ανά κάτοικο πόλης.
Ο κ. Πουλόπουλος τόνισε ότι στην Κοπεγχάγη υπάρχουν τα «επίσημα πάρκα», τα «ανεπίσημα πάρκα τσέπης», οι «αυλές τετραγώνων», ενώ ως ελεύθεροι χώροι πρασίνου αξιοποιούνται ακόμη και τα… κοιμητήρια της πόλης, με τους κατοίκους να περνούν ευχάριστα την ώρα τους στο γρασίδι ανάμεσα στους τάφους!
Ποιος είναι
Ο Κώστας Πουλόπουλος, όταν ήταν μικρός, ήθελε να γίνει σχεδιαστής αυτοκινήτων, μαραγκός ή να χτίζει σπίτια.
Όταν ήταν έφηβος, έπαιζε πολύ μπάσκετ. Σπούδασε Αρχιτεκτονική στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο, όπου έκανε τη διπλωματική του εργασία με τον Τάσση Παπαϊωάννου και τον Τάσο Μπίρη. Για 2 χρόνια περίπου εργάστηκε σε αρχιτεκτονικά γραφεία της Αθήνας, ώσπου κέρδισε την πλήρη υποτροφία Μonbukkagakushο του ιαπωνικού υπουργείου Παιδείας 2007-2009, για να σπουδάσει στο Εργαστήριο Αρχιτεκτονικής του Chiba Manabu στο Πανεπιστήμιο του Τόκυο.
Στο Τόκυο, επίσης, εργάστηκε παράλληλα στο αρχιτεκτονικό γραφείο Kengo Kuma Architects & Associates, συμμετέχοντας σε διαγωνισμούς. Κυρίως όμως, στα δύο αυτά χρόνια στην Άπω Ανατολή είχε την ευκαιρία να γνωρίσει κουλτούρες δυσπροσπέλαστες και να δει αρχιτεκτονική, τέχνη και κατασκευές ασυνήθιστες για το δυτικό μάτι, αλλά με τη δική τους άψογη φιλοσοφία. Αυτή η ανεκτίμητη εμπειρία τού δίδαξε ότι πρέπει να κοιτάζουμε τα πράγματα ουδέτερα, για να μας διδάξουν αυτά με τη σειρά τους.
Από το 2009 ως το 2014 εργάστηκε στην Κοπεγχάγη, στο αρχιτεκτονικό γραφείο Henning Larsen Architects ως Lead Design Architect of International Competitions, έχοντας κατακτήσει πρώτα βραβεία σε πολλούς διεθνείς διαγωνισμούς, για παράδειγμα Central Bank of Libya (1ο βραβείο), Simens Global HQ, Munich (1ο βραβείο, υπό κατασκευή), Nordea Bank HQ (1ο βραβείο, υπό κατασκευή), Frankfurt School of Finance and Management (1ο βραβείο, υπό κατασκευή), Novo Nordisk HQ (1ο βραβείο, ολοκληρωμένο).
Στα έργα του πάντα προσπαθεί να ισορροπήσει κι εν τέλει να επιλύσει τις αντίρροπες δυνάμεις που διέπουν το κάθε αρχιτεκτονικό έργο, μέσα από την επινόηση της κατάλληλης κάθε φορά αρχιτεκτονικής κεντρικής ιδέας.
Από το Φλεβάρη του 2015 εργάζεται στους BIG/ Bjarke Ingels Group, ως Senior Architect/ Project Leader, όπου και συνεχίζει να εργάζεται σε διαγωνισμούς.
Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε σημαντικές εκθέσεις ανά τον κόσμο: το προσωπικό πρότζεκτ του “Dunes/Caves” εκτέθηκε στο κυπριακό περίπτερο της 11ης Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής της Βενετίας υπό το γενικό τίτλο “Out there: architecture beyond building”.
Το 2011, το έργο του “Culture Scapes”, εκτέθηκε στην έκθεση Made in Greece, στο Harvard Graduate School of Design και στο Museum Natural History of Boston. Παράλληλα, ο Κώστας συχνά παρουσιάζει διαλέξεις ως κεντρικός ομιλητής σε διάφορα σημαντικά φόρα: «Τρίτοι Χώροι» στο συνέδριο ΕΣΩ (Φεβρουάριος 2012) στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση, “Unconditional Creativity (does it exist?)” στην Frankfurt School of Finance and Management, «Κοπεγχάγη: Πόλη για Παιδιά» στο Τμήμα Κεντρικής Μακεδονίας του ΤΕΕ σε συνδιοργάνωση με το Ελληνικό Τμήμα της (UIA), το ΑΠΘ και τον ΣΑΘ, ενώ έχει συνδιοργανώσει και διδάξει σε εργαστήρια στο Danish Architecture Center.
Ο Κώστας συχνά καλείται ως guest critic στα μαθήματα σύνθεσης των εργαστηρίων της Βασιλικής Ακαδημίας Τεχνών της Κοπεγχάγης, κι ως κριτής σε διεθνείς και εθνικούς διαγωνισμούς.