Έλλειψη αναγνωρισιμότητας για τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα στην Ιαπωνία

Έλλειψη αναγνωρισιμότητας  για τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα στην Ιαπωνία

Ανοδικά κινείται το ελαιόλαδο, αν και η Ελλάδα δεν είναι ταυτισμένη με την παραγωγή του!

Η έλλειψη αναγνωρισιμότητας είναι το κύριο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά αγροτικά προϊόντα στην ιαπωνική αγορά. Όπως αναφέρει ο κ. Διονύσης Πρωτοπαπάς, σύμβουλος στο Γραφείο Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων (ΟΕΥ) της ελληνικής πρεσβείας στο Τόκυο, «χωρίς προγράμματα προώθησης και δεδομένης της απουσίας αξιόλογων ελληνικών εστιατορίων, οι δυνατότητες βελτίωσης των ελληνικών εξαγωγών είναι μικρές».
Σύμφωνα με τα στοιχεία το 2014, είχαμε αύξηση στις ελληνικές εξαγωγές βάμβακος, ελαιολάδου και φέτας. Δεν υπάρχει ενδιαφέρον από ελληνικής πλευράς για εξαγωγές νωπών οπωροκηπευτικών, ενώ για εξαγωγές χοιρινού κρέατος και αγριόχοιρου υπήρξε ενδιαφέρον από ελληνικές επιχειρήσεις, αλλά τη διαδικασία κωλυσιεργεί το αρμόδιο ελληνικό υπουργείο.
Αναλυτικά οι εξαγωγές ανά προϊόν στην Ιαπωνία εξελίχθησαν ως εξής:

Ελιές και μεταποιημένη ντομάτα
Οι εξαγωγές ελιών υποχώρησαν κατά 12,7%, με αξία 177,6 χιλ. ευρώ, ενώ σημαντικές είναι οι εξαγωγές μεταποιημένης ντομάτας (ντοματοπελτές), ύψους περίπου 300 χιλ. ευρώ. Η Ελλάδα έχει μικρό μερίδιο αγοράς με 2,5% και 1,2% αντιστοίχως.
Ηγετική θέση και στις δύο κατηγορίες έχουν η Ισπανία και η Ιταλία με μερίδια αγοράς 52,5% και 62,6% αντιστοίχως. Ακολουθούν οι ΗΠΑ, η Γαλλία, το Βέλγιο, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Αυστραλία.

Ελαιόλαδο
Οι ελληνικές εξαγωγές κινούνται ανοδικά τα τελευταία χρόνια ακολουθώντας την γενικότερη άνοδο της ιαπωνικής αγοράς. Η Ελλάδα διατηρείται στην 4η θέση των χωρών – προμηθευτών της ιαπωνικής αγοράς.
Στις δύο πρώτες θέσεις βρίσκονται σταθερά η Ιταλία και η Ισπανία με μερίδια 51,7% και 38,9% αντιστοίχως. Την τρίτη θέση καταλαμβάνει η Τουρκία με μερίδιο αγοράς 4,9%.
Το ύψος των ελληνικών εξαγωγών παρθένου ελαιολάδου κατά το 2014 ανήλθε σε 3,44 εκ. ευρώ έναντι 2,80 εκ. το 2013. Οι ελληνικές εξαγωγές αυξήθηκαν το 2014 για πρώτη φορά την τελευταία 3ετία με ποσοστό 22,5%. Σε αντίθεση με τις κύριες ανταγωνίστριες (Ιταλία, Ισπανία κ.α.), η χώρα μας δεν υλοποιεί στην Ιαπωνία κανένα πρόγραμμα προώθησης ελαιολάδου, ενώ η κυριότερη δράση μας είναι η συμμετοχή μικρού αριθμού εταιρειών στη διεθνή έκθεση τροφίμων Foodex που διοργανώνεται στο Τόκυο. Επομένως, η επιτάχυνση του ποσοστού μεταβολής των εξαγωγών μας είναι επιτυχία. Παράλληλα, για το μέσο καταναλωτή στην Ιαπωνία η Ελλάδα δεν είναι ταυτισμένη με την παραγωγή ελαιολάδου.

Γαλακτοκομικά προϊόντα
(φέτα και γιαούρτι)
Οι εξαγωγές φέτας κινούνται σταθερά ανοδικά με αξία 170 χιλ. ευρώ και μεταβολή κατά 3% από το 2013. Δεδομένου ότι εντάσσεται δασμολογικά στην ίδια κατηγορία με πολλούς άλλους τύπους τυριών, δεν είναι δυνατόν να γίνει σύγκριση του ανταγωνισμού.
Η αγορά γιαουρτιού έχει τεράστια περιθώρια ανάπτυξης, αλλά οι υψηλοί δασμοί καθιστούν σχεδόν απαγορευτική την εξαγωγή ελληνικού γιαουρτιού. Στην αγορά υπάρχει μόνον γιαούρτι της εταιρείας ΦΑΓΕ. Οι εξαγωγές το 2014 ανήλθαν σε αξία 57.147 ευρώ με αεροπορική μεταφορά του προϊόντος.

Νωπά φρούτα και λαχανικά
Δεν επιτρέπεται η εισαγωγή στην Ιαπωνία από την Ελλάδα. Για να επιτραπεί απαιτούνται τα εξής:
α) η εκδήλωση ενδιαφέροντος εξαγωγής συγκεκριμένου προϊόντος από ελληνική εταιρεία
β) η σύναψη διακρατικού πρωτοκόλλου μεταξύ των αρμοδίων υπουργείων Γεωργίας έπειτα από την αποστολή ερωτηματολογίου από την ιαπωνική πλευρά και τη συμπλήρωσή του από την ελληνική
γ) η επιθεώρηση των εγκαταστάσεων της ελληνικής εταιρείας και η χορήγηση έγκρισης από την ιαπωνική πλευρά
Για κάθε προϊόν απαιτείται η επανάληψη της διαδικασίας.
Έως σήμερα δεν έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από ελληνικής πλευράς.