Αύξηση νεκρών και βαριά τραυματισμένων στη Μεσσηνία

Αύξηση νεκρών και βαριά τραυματισμένων στη Μεσσηνία

Στη χώρα μας, όπου το πρόβλημα των τροχαίων συγκρούσεων με αναρίθμητα θύματα παραμένει οξύτατο, ο Σύλλογος SOS Τροχαία Εγκλήματα, που αποτελείται βασικά από μέλη οικογενειών με απώλεια από τροχαίο, εδώ και μερικά χρόνια διοργανώνει εκδηλώσεις σε διάφορες πόλεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Αλεξανδρούπολη, Κατερίνη, Γιάννενα), προκειμένου να τιμήσει τα θύματα και να ευαισθητοποιήσει τους πολίτες.
Την προσεχή Κυριακή στην Καλαμάτα, στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Ημέρας Μνήμης Θυμάτων Τροχαίων Δυστυχημάτων, θα πραγματοποιηθεί εκδήλωση στην Κεντρική Πλατεία – Βασιλέως Γεωργίου, στην προβολή της οδού Αντωνοπούλου, δίπλα στην Εθνική Τράπεζα.
Μέλη οικογενειών που έχουν χάσει σε τροχαία δυστυχήματα δικούς τους ανθρώπους, θα σχηματίσουν, στις 13.00, με κόκκινα κεριά μια πεταλούδα, σύμβολο του Συλλόγου SOS Τροχαία Εγκλήματα, που διοργανώνει την εκδήλωση. Σκοπός των διοργανωτών είναι να ευαισθητοποιήσουν το κοινό για την πρόληψη των τροχαίων δυστυχημάτων, στα οποία βρίσκουν το θάνατο χιλιάδες Έλληνες κάθε χρόνο.
Χθες το απόγευμα, μέλη του Συλλόγου, παρουσία και του Μανώλη Μάκαρη, με την ιδιότητα του προέδρου των Ειδικευμένων Γιατρών ΕΣΥ Μεσσηνίας, έδωσαν συνέντευξη Τύπου, ώστε να υπάρξει  ευρεία ενημέρωση για το πρόβλημα που έχει πλήξει εκατοντάδες οικογένειες και στη Μεσσηνία.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης, τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο κ. Μάκαρης συγκλονίζουν. Συγκρίνοντας το πρώτο 8μηνο μεταξύ των ετών 2014 και 2015 φαίνεται να υπάρχει μια αύξηση ύψους 24% στον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων (66 έναντι 82 το 2015). Από αυτά, το 2014 είχαμε 5 νεκρούς ανθρώπους, ενώ το 2015, 19 (!), ποσοστό που μεταφράζεται σε μια αύξηση 280%(!).
Και οι αριθμοί παραμένουν αμείλικτοι. Το 2014 είχαμε 9 βαριά τραυματίες, το 2015: 18, αύξηση 100%, οι ελαφρά τραυματίες ήταν πέρυσι 72 και φέτος 95, αύξηση 32%.
Τα στοιχεία προκαλούν τρόμο και σειρά συμπερασμάτων στον τομέα της προληπτικής πολιτικής. Γνωρίζουμε ότι η ταχύτητα και το αλκοόλ είναι στην κορυφή των αιτιών, αλλά μέγιστο θέμα είναι και τι κάνουν οι φορείς που είναι αρμόδιοι, ώστε να υπάρξει ύφεση του προβλήματος (κεντρική εξουσία, αστυνομία, αυτοδιοίκηση).
Όπως υποστηρίζει ο Σύλλογος, θα μιλήσουμε κάποτε για το ποιοι και γιατί αποφάσισαν να σκοτώσουν το σιδηρόδρομο στην Ελλάδα; Για το πώς κατορθώθηκε σ’ ολόκληρη τη χώρα μόνο μια πόλη να έχει μέσα σταθερής τροχιάς: Για το ποιοι (το γιατί είναι προφανές και το έχει επισημάνει ακόμα και το Ευρωπαϊκό Ελεγκτικό Συνέδριο) κατόρθωσαν να εμπλακούμε στην αέναη κατασκευή κλειστών αυτοκινητόδρομων;
Για το πώς θεωρείται φυσιολογικό να έχουμε το μεγαλύτερο αριθμό βαρέων οχημάτων, αναλογικά με τον πληθυσμό, στην Ευρώπη; Για την ανυπαρξία πεζοδρομίων, πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων;
Σε όλα τα παραπάνω (και πλήθος άλλων) πολιτικές αποφάσεις μάς οδήγησαν. Υπάρχει κάποιο πολιτικό σχέδιο μιας διαφορετικής πορείας για όλα αυτά ή κάποιοι τεχνοκράτες θα αποφασίσουν «για το καλύτερο»; Το καλύτερο για ποιους;
Το κράτος μοιράζει υποσχέσεις για μείωση προστίμων των παραβατών του ΚΟΚ, αλλά μοιράζει και πινακίδες σε διάφορες γιορτές. Για να μπορέσουν και οι παραβάτες ν’ ανάψουν ένα κεράκι στην Παναγία. Γιατί φαίνεται ότι οι υπεύθυνοι έχουν πειστεί πως γι’ αυτό που συμβαίνει στους δρόμους μόνο η Μεγαλόχαρη μπορεί να δώσει τη λύση.
 
Όραμα Μηδέν
Πρόσφατα στην Ολλανδία η κυβέρνηση ανακοίνωσε πως οι νέοι οδηγοί (όσοι έχουν άδεια οδήγησης μέχρι πέντε χρόνια), αν δεχτούν κλήση για υπερβολική ταχύτητα ή οδηγούν ανεύθυνα, έπειτα από μόλις δύο βαθμούς ποινής θα τους απαγορεύεται η οδήγηση και θα περνούν ξανά εξετάσεις, αφού εκπαιδευτούν από την αρχή.
Μια πολιτική με άξονα τις ανάγκες του ανθρώπου και όχι του αυτοκινήτου, που στοχεύει στον εκμηδενισμό των τροχαίων συγκρούσεων και των θυμάτων τους, είναι περισσότερο αναγκαία από ποτέ.
Με βάση τον επίσημο απολογισμό του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου για την Ασφάλεια στις Μεταφορές, το 2010 το να κυκλοφορείς στο ελληνικό οδικό δίκτυο σήμαινε διπλάσια πιθανότητα θανάτου από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, πάνω από τετραπλάσια από τη Σουηδία και τριπλάσια από την Ολλανδία.
Για ποιο λόγο η χώρα μας, που κατέχει διαχρονικά την πρώτη θέση σε αριθμό θυμάτων από τροχαίες συγκρούσεις στην Ευρώπη, δεν υιοθετεί μια τέτοια πολιτική; Ας απαντήσει ο καθένας και πρώτα απ’ όλα αυτοί που άσκησαν και ασκούν εξουσία.
Ας διευκρινίσουμε πως η κρίση δεν είναι ο λόγος γι’ αυτό. Και πως η οδική ασφάλεια δεν είναι sport για πλουσίους.
Χώρες όπως η Σλοβενία το αποδεικνύουν πολύ απλά, σεβόμενες τον άνθρωπο, τον πεζό, τον ποδηλάτη, το παιδί, τον ηλικιωμένο, τον ανάπηρο. Ενώ μια σειρά εφαρμογές που προωθούν την ενεργητική ασφάλεια είναι διαθέσιμες και φτηνές στην εφαρμογή τους, από τους κόφτες ταχύτητας μέχρι την αυτόματη προσαρμογή των ταχυτήτων των οχημάτων με βάση τα καθορισμένα σε κάθε περιοχή όρια και τους ανιχνευτές αλκοόλ, που δεν επιτρέπουν την κίνηση του οχήματος.
Η ταχύτητα σκοτώνει… όμως για ποια ταχύτητα μιλάμε; Όταν για παραβίαση ορίου ταχύτητας έως 20 km/h ο ΚΟΚ προβλέπει ποινή 40 ευρώ με 50% έκπτωση αν πληρωθεί έγκαιρα, και αυτή η μικρή παραβίαση του ορίου σημαίνει οκταπλασιασμό της πιθανότητας πρόκλησης θανατηφόρου τροχαίου, μάλλον δε μιλάμε την ίδια γλώσσα. 

Του Αντώνη Πετρόγιαννη