Υψηλό φόρο…αίματος πληρώνει η Μεσσηνία


Κάθε μήνα και χειρότερα, χωρίς οι αρμόδιοι να… ξυπνούν από το λήθαργο 
Η Ελληνική Στατιστική Αρχή έδωσε, τις προηγούμενες ημέρες, στη δημοσιότητα στοιχεία γύρω από τον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων στη χώρα μας για το μήνα Ιανουάριο.
Σε ό,τι αφορά το νομό Μεσσηνίας, θα περιέγραφε κάποιος την κατάσταση ως “ικανοποιητική” από πλευράς αριθμών, αν και το τελευταίο μόλις δεκαπενθήμερο καταγράφηκαν τρία θανατηφόρα ατυχήματα.
 Τον αντίστοιχο μήνα του 2015 και του 2016 είχαμε από 6 τροχαία ατυχήματα, οι νεκροί από δύο (2) αυξήθηκαν σε τρεις (3), οι βαριά τραυματισμένοι μειώθηκαν από δύο (2) σε κανέναν για τον Ιανουάριο του 2016, ενώ οι ελαφρά τραυματισμένοι το 2015 που ενεπλάκησαν σε τροχαία ατυχήματα ήταν τέσσερις (4), ενώ, το 2016 έξι (6). Αυτή είναι η ψυχρή εικόνα.
Υπάρχει φυσικά και η άλλη πλευρά. Πίσω από τους αριθμούς κρύβονται ανθρώπινες τραγωδίες, άνθρωποι νεαροί ή μεγαλύτεροι που έχασαν τη ζωή τους, έμειναν ανάπηροι για την υπόλοιπη ζωή τους, ενώ, κάποιοι άλλοι θα…κουβαλάνε την κακιά στιγμή εσαεί στο  σώμα τους και στην καθημερινότητά τους.
Αν δεν μπορούμε να φανταστούμε στην πραγματική του διάσταση το γεγονός, μπορούμε να καταλάβουμε, τουλάχιστον, τι σημαίνει ο θάνατος ενός προσώπου. Καμία σχέση με στατιστική.
Κι όμως, όσο κι αν έχουμε κλάψει, τα τροχαία και στο νομό μας έχουν γίνει μάστιγα. Με εξάρσεις ανά χρονικές περιόδους ή μη, η Μεσσηνία χάνει στην άσφαλτο ανθρώπους.
Επειδή η συντριπτική πλειονότητα των τροχαίων οφείλεται στον ανθρώπινο παράγοντα, θεωρούμε πως αυτά θα μπορούσαν να μειωθούν δραματικά, αν όλοι οι χρήστες του οδικού δικτύου αναλάμβαναν τις ευθύνες που τους αναλογούν και άλλαζαν νοοτροπία και οδηγική συμπεριφορά.
Επιπρόσθετα, σημαντική βελτίωση στα νούμερα σίγουρα θα υπήρχε, εάν είχαμε ένα πιο υποστηρικτικό περιβάλλον (πιο ενεργή συμμετοχή από την κυβέρνηση με εκστρατείες ενημέρωσης), ενώ ουσιαστικό ρόλο διαδραματίζει η συστηματική εμφανής αστυνόμευση, ο έλεγχος και η εφαρμογή του νόμου, αλλά και η ενίσχυση του έργου της Τροχαίας. Φυσικά, ιδιαίτερα πολύτιμη θα ήταν η ένταξη θεμάτων κυκλοφοριακής αγωγής στην εκπαίδευση των μαθητών στα σχολεία.  
Ενδεικτικό της κατάστασης, πάντως, που επικρατεί, είναι και το γεγονός ότι και στους υπόλοιπους νομούς της Περιφέρειας Πελοποννήσου οι αριθμοί είναι ίδιοι ή και χειρότεροι και μόνο η Λακωνία παρουσιάζει μείωση στον αριθμό των τροχαίων ατυχημάτων
Από την άλλη πλευρά, στην έκθεση της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής αναφέρεται ότι εξαλείφεται ένα από τα λίγα θετικά της κρίσης, που ήταν η μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και κυρίως του αριθμού όσων χάνουν τη ζωή τους στην άσφαλτο. Για πρώτη φορά από το 2010 καταγράφεται αύξηση του αριθμού των θυμάτων από τροχαία δυστυχήματα.
Συγκεκριμένα, τον περασμένο Ιανουάριο στην άσφαλτο άφησαν την τελευταία τους πνοή 67 άτομα, έναντι 55 τον αντίστοιχο μήνα του 2015, δηλαδή 21,8% περισσότερα.
Συνολικά σημειώθηκαν 831 ατυχήματα τον πρώτο μήνα του 2016, από τα οποία τραυματίστηκαν βαριά 64 άτομα (έναντι 63 τον Ιανουάριο του 2015) και ελαφρά 909 άτομα, έναντι 851 πέρυσι. Οι σχετικοί δείκτες οδικής ασφάλειας κάνουν λόγο για συνολική μείωση κατά 37% του αριθμού των νεκρών από τροχαία, την περίοδο μεταξύ 2010 και 2014, εικόνα η οποία αποδίδεται κυρίως στη μειωμένη κινητικότητα, ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης.

Του Αντώνη Πετρόγιαννη