Σε χειμερία νάρκη και οι χειμερινές εκπτώσεις στην Καλαμάτα


«Τι είχες, Γιάννη, τι ’χα πάντα…». Το γνωμικό ταιριάζει… γάντι με την κίνηση στα καταστήματα της Καλαμάτας τις ημέρες της εκπτωτικής περιόδου, τουλάχιστον από την αρχή της κρίσης και μέχρι σήμερα. Την περίοδο των εορτών, σύμφωνα με τα στοιχεία του Εμπορικού Συλλόγου Καλαμάτας, η κίνηση ήταν μειωμένη από 11% έως 20%, ενώ τα ίδια αρνητικά ποσοστά σημειώθηκαν και στην περίοδο των εκπτώσεων.
Βέβαια, η εικόνα αυτή δεν παρουσιάζεται μόνο στα καταστήματα της Καλαμάτας, αλλά υπάρχει μια γενικότερη τάση φθίνουσας πορείας του εμπορίου σε πανελλαδικό επίπεδο, απότοκος της μείωσης των εισοδημάτων, της φορολόγησης, αλλά και των ασφαλιστικών προβλημάτων που πλήττουν καταναλωτές και εμπόρους.
«Το 2017 είναι μια ακόμα χρονιά που η εμπορική κίνηση της περιόδου των χειμερινών εκπτώσεων βαίνει μειούμενη, με βάση και τις εκτιμήσεις 63 εμπορικών συλλόγων τοπικών αγορών από όλη την Ελλάδα, με μέσο όρο πτώσης 20,2% στο 83% των εμπορικών καταστημάτων» όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας, Βασίλης Κορκίδης σχετικά με την έρευνα της ΕΣΕΕ για την εμπορική κίνηση των χειμερινών εκπτώσεων.
Χθες, Τρίτη 28 Φεβρουαρίου, ήταν η τελευταία ημέρα των χειμερινών εκπτώσεων, αλλά η ΕΣΕΕ έχει ήδη αποτιμήσει τη συμβολή τους στον τζίρο των επιχειρήσεων. Μία στις δύο επιχειρήσεις, στο σύνολο του δείγματος, επέλεξε να διαμορφώσει το ποσοστό των εκπτώσεων μεταξύ 21% και 40%, ενώ το 83% των επιχειρηματιών δήλωσε ότι ο τζίρος ήταν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο.

Η έρευνα
Το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ πραγματοποίησε την περιοδική έρευνα για την κίνηση της αγοράς κατά τη χειμερινή εκπτωτική περίοδο του 2017. Η έρευνα ήταν τηλεφωνική με χρήση δομημένου ερωτηματολογίου σε τυχαίο δείγμα 300 επιχειρήσεων σε εμπορικές αγορές αστικών κέντρων της χώρας.

Ποσοστά εκπτώσεων
Μία στις δύο επιχειρήσεις, στο σύνολο του δείγματος, επέλεξε να διαμορφώσει το ποσοστό των εκπτώσεων μεταξύ 21% και 40%, μία στις τέσσερις μεταξύ 41% και 50%, δύο στις δέκα μικρότερο του 20% και μία στις δέκα πραγματοποίησε εκπτώσεις μεγαλύτερες από 50%.
Για τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της ένδυσης – υπόδησης παρατηρείται διαφοροποίηση στο ύψος των εκπτώσεων σε σύγκριση με τις υπόλοιπες επιχειρήσεις. Συγκεκριμένα, το ποσοστό των επιχειρήσεων που πραγματοποίησε εκπτώσεις μεταξύ 41% και 50% είναι μεγαλύτερο κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες.

Τζίρος
Όσον αφορά στις πωλήσεις κατά τη φετινή περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, το 83% των επιχειρηματιών δήλωσε ότι ήταν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, το 13% ότι κινήθηκε στα ίδια επίπεδα και 4% σε καλύτερα. Μία στις τέσσερις επιχειρήσεις πραγματοποίησαν χαμηλότερες πωλήσεις τις χειμερινές εκπτώσεις του 2017 σε σύγκριση με πέρσι, άνω του 40%. Περίπου μία στις πέντε είχαν μείωση στις πωλήσεις είτε μεταξύ 31% και 40%, είτε μεταξύ 21% και 30%. Τέλος, μία στις τέσσερις επιχειρήσεις είχαν πτώση στις πωλήσεις της τάξης του 11% έως 20% και περίπου μία στις δέκα έως 10%.
Μεγαλύτερες πιέσεις δέχονται οι επιχειρήσεις με κύκλο εργασιών μικρότερο από 30.000 ευρώ, αφού το 35% αυτών είχαν πτώση των πωλήσεων άνω του 40%. Ο μέσος όρος μείωσης των χειμερινών εκπτωτικών πωλήσεων συγκριτικά με πέρυσι είναι στα επίπεδα του 20%.

Επισκεψιμότητα την περίοδο των εκπτώσεων
Η άποψη της πλειονότητας των επιχειρηματιών, για το ποια ήταν η καλύτερη περίοδος των χειμερινών εκπτώσεων, είναι το πρώτο δεκαπενθήμερο τις εκπτωτικής περιόδου, δηλαδή από την έναρξή τους στις 9/1/2016 και η δεύτερη καλύτερη περίοδος ήταν η τελευταία εβδομάδα του Ιανουαρίου έως 31/1/2016. Ο Φεβρουάριος έδειξε τη μεγαλύτερη κόπωση από πλευράς επισκεψιμότητας και ενδιαφέροντος καταναλωτών σε σύγκριση με πέρυσι. Επίσης, ένας στους τέσσερις επιχειρηματίες δήλωσε ότι δεν υπήρχε διαφορά όσον αφορά στην αγοραστική κίνηση κατά τη διάρκεια των περίπου 50 ημερών.

Κίνηση Κυριακής
Για τα καταστήματα που άνοιξαν την Κυριακή 15 Ιανουαρίου το 48% των επιχειρηματιών πιστεύει ότι το άνοιγμα επηρέασε αρνητικά το συνολικό τζίρο της χειμερινής εκπτωτικής περιόδου, το 38% ότι δεν τον επηρέασε και μόλις το 15% δηλώνει ότι συνέτεινε θετικά. Μόλις το 2% των επιχειρήσεων έχει προβεί σε πρόσληψη υπαλλήλου για να καλύψει την ανάγκη απασχόλησης προσωπικού για τη λειτουργία του καταστήματος τις Κυριακές. Στο 31% έχει επεκταθεί το ωράριο εργασίας των ήδη υπαρχόντων υπαλλήλων και στο 67% ο ιδιοκτήτης έχει επωμιστεί προσωπικά την κάλυψη αυτής της ανάγκης.
Το 83% των επιχειρηματιών που άνοιξαν το κατάστημά τους την Κυριακή δηλώνει ότι η κίνηση αυτή επιβαρύνει σε κάποιον βαθμό το λειτουργικό κόστος. Συγκεκριμένα το 13% απάντησε πάρα πολύ, το 28% πολύ και το 43% λίγο. Περίπου δύο στους τρεις επιχειρηματίες δήλωσε ότι το γεγονός ότι ανοίγουν τις Κυριακές δεν έχει κανένα θετικό αντίκτυπο στην επισκεψιμότητα του καταστήματός τους. Ένας στους πέντε απάντησε ότι η επισκεψιμότητα έχει αυξηθεί κατά λίγο και το υπόλοιπο 8% κατά πολύ.

Επιμέλεια: Αντώνης Πετρόγιαννης