Γιώργος Δέδες: Αναζητούνται νέοι τρόποι χρηματοδότησης οδικών έργων

Γιώργος Δέδες: Αναζητούνται νέοι τρόποι χρηματοδότησης οδικών έργων

Στο  1ο Συνέδριο Υποδομών-Μεταφορών με θέμα «Προοπτικές Ανάπτυξης», που συνδιοργάνωσαν το ypodomes.com και το metaforespress.gr στο αμφιθέατρο του υπουργείου Υποδομών, ο γενικός γραμματέας Υποδομών, Γιώργος Δέδες, εκτός από τον πρώτο απολογισμό των έργων (μία πρώτη προσέγγιση όπως έγραφε) στους αυτοκινητόδρομους Ολυμπία Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ιόνια Οδός, Ε65 και Μορέα, παρουσίασε και τη φιλοσοφία της κυβέρνησης για τη νέα γενιά έργων.
Ο γενικός γραμματέας αναγνώρισε την ανάγκη να στραφούμε ως χώρα σε νέα μοντέλα χρηματοδότησης για τη νέα γενιά έργων μέσω μόχλευσης πόρων από την ιδιωτική οικονομία, της ΕΤΕπ, των ΣΔΙΤ, δεδομένου ότι το ΕΣΠΑ «μικραίνει» σημαντικά.
Ξεκαθάρισε ότι για τους 5 οδικούς άξονες πρόκειται για το μέχρι σήμερα υπολογισμό, καθώς τα έργα κατασκευαστικά (παρότι κάποιοι αυτοκινητόδρομοι λειτουργούν) συνεχίζουν να υφίστανται. Τα στοιχεία που παρουσίασε είναι πραγματικά αποκαλυπτικά, καθώς παρουσιάστηκαν αναλυτικά σε πίνακες ποια ήταν η πρόοδος των έργων στις αρχές του 2015, η συνολική δαπάνη κατασκευής και η δαπάνη κατασκευής ανά αυτοκινητόδρομο.
Εντύπωση προκάλεσε ο Πίνακας με τα στοιχεία κόστους των έργων, καθώς εκεί φάνηκε για πρώτη φορά το ποσοστό της χρηματοδότησης των εμπλεκόμενων φορέων.
Συγκεκριμένα, το κόστος έφτασε στα 10,83 δισ. ευρώ, το οποίο χωρίζεται σε 3,63 δισ. ευρώ από πηγές του Γ’ ΚΠΣ, 4,34 δισ. ευρώ από το ΕΣΠΑ 2007-2013 και 2,85 δισ. ευρώ από χρηματοδότηση των παραχωρησιούχων.
Εξίσου σημαντικός ήταν ο πίνακας με τις απαλλοτριώσεις, όπου παρουσιάστηκε η τελική δαπάνη (μέχρι σήμερα καθώς έπονται μερικές ακόμα), ενώ σε κάποιες περιπτώσεις το ποσοστό απόκλισης από τις υπολογισμένες τιμές έφτασε το 623%, δηλαδή 6 φορές πάνω (τμήμα Ευαγγελισμός-Σκοτίνα). Στο 159% έφτασε η απόκλιση (μιάμιση φορά πάνω) στο κόστος στο τμήμα Αιγείρα-Καλάβρυτα ,ενώ στο -27 ήταν η απόκλιση στο τμήμα Λεύκτρο-Σπάρτη.
Ενδιαφέρον παρουσίασε και ο πίνακας με το ποσό που έχει καταβληθεί από Εθνικούς Πόρους το οποίο έχει φτάσει μέχρι σήμερα σε 1,27 δισ. ευρώ. Πρόκειται για χρήματα που άρχισαν να αποδίδονται από 1-1-2016, καθώς είχε λήξει το ΕΣΠΑ 2007-2013 και για να ολοκληρωθούν οι αυτοκινητόδρομοι έπρεπε να συνδράμει η ίδια η χώρα με δικούς της πόρους.
Στον Πίνακα με τις απαιτήσεις, σύμφωνα με αυτά τα στοιχεία, οι απαιτήσεις παραχωρησιούχου και κατασκευαστή ήταν 1,6 δισ.ευρώ και η τελική συμφωνία έριξε το ποσό στα 676,5 εκατ. ευρώ. Αναλυτικά: Ολυμπία Οδός από 388 εκατ. ευρώ σε 214 εκατ. ευρώ, Αυτ. Αιγαίου από 75 εκατ. ευρώ σε 41 εκατ. ευρώ, Ιόνια Οδός από 408 εκατ. ευρώ σε 174 εκατ. ευρώ, Αυτ.Ε65 από 205,9 εκατ. ευρώ σε 67,5 εκατ. ευρώ, Αυτ. Μορέας από 526 εκατ. ευρώ σε 180 εκατ. ευρώ.