«Ερωφίλη Project» απόψε στο Κάστρο της Καλαμάτας με την Αμαλία Αρσένη


Το Κάστρο της Καλαμάτας θα προβάλλει απόψε την φυσική του μορφή αποτελώντας ιδανικό σκηνικό για να υποδεχθεί μια ξεχωριστή θεατρική παράσταση. Η Ερωφίλη του Γεώργιου Χορτάτση, διατηρώντας την μουσικότητά της και την αυτούσια κρητική διάλεκτο, θα παρουσιαστεί στις 9 μ.μ. στο κοινό με την ματιά του σκηνοθέτη Θεόδωρου Οικονομίδη ως «Ερωφίλη Project». Την τραγική ηρωίδα ενσαρκώνει η Αμαλία Αρσένη, μια σπουδαία ηθοποιός της νέας γενιάς, απολύτως συνειδητοποιημένη, με μεγάλη αγάπη για την παράδοση και το συγκεκριμένο έργο, που έχει την ευκαιρία να εκπληρώνει τον ρόλο των ονείρων της….
Εν μέσω των πιεστικών της υποχρεώσεων, η κόρη του αείμνηστου πολιτικού Γεράσιμου Αρσένη και της επίσης πολιτικού και οικονομολόγου, Λούκα Κατσέλη, που προτίμησε όμως να ακολουθήσει το δρόμο των παππούδων (Πέλλος και Αλέκα Κατσέλη) και των θείων (Κίττυ Αρσένη και Νόρα Κατσέλη) μίλησε χθες στο «Θ» σε μια συνέντευξη-εξπρές, δίνοντας το στίγμα της παράστασης και το δικό της…
 
-Τι θα δει ο κόσμος που θα έρθει την Πέμπτη 9 Αυγούστου στο Κάστρο της Καλαμάτας;
 «Το κοινό θα δει την παράσταση Ερωφίλη του Χορτάτση, με κάποιες μικρές δραματουργικές παρεμβάσεις από την ομάδα μας που είναι καθαρά για λόγους χρόνου –το κείμενο είναι ατόφιο. Είναι στην γλώσσα του, την κρητική διάλεκτο, με τον ιαμβικό 15σύλλαβο. Ο κόσμος θα δει μια παράσταση που συνδυάζει τα παραδοσιακά στοιχεία της απεικόνισης της θεατρικής του τότε, με κάποια μοντέρνα υποκριτικά στοιχεία».
 
-Δεν αποτελεί ρίσκο η επιλογή να διατηρηθεί αυτούσια η γλώσσα που ίσως δυσκολεύει τους θεατές;
 «Όλη η ομορφιά και όλη η ποίηση είναι δοσμένα στην παράσταση, με αυτό τον τρόπο. Η γλώσσα επειδή συνοδεύεται από ζωντανή μουσική αναδεικνύεται και ο ποιητικός λόγος του Χορτάτση είναι αριστοτεχνικά γραμμένος και έτσι ο θεατής δεν μπερδεύεται.
Υπάρχει ένα ξάφνισμα κατά τα πρώτα 5 λεπτά, αλλά μετά ο θεατής ξεχνιέται και αφήνεται στην ιστορία».
 
-Ο έρωτας είναι θέμα που ενδιαφέρει σε μια «πεζή» εποχή κρίσης;
«Ο έρωτας είναι διαχρονική σταθερή αξία, που μας αφορά, έχει δύναμη και μας εμπνέει πάντα. Δεν έχει να κάνει με το χρόνο και τις συνθήκες και αυτό αναδεικνύει η Ερωφίλη. Το ίδιο η δικαιοσύνη η ελευθερία και η κατάχρηση της εξουσίας, που είναι επίσης στοιχεία του έργου».
 
-Το έργο παίχθηκε στην Κρήτη, τα Ιόνια νησιά και την Πελοπόννησο, ενώ θα συνεχίσει μετά την Καλαμάτα σε Θεσσαλία, Μακεδονία και Ήπειρο. Πώς το έχει υποδεχθεί ο κόσμος;
 «Πάρα πολύ θερμή είναι η ανταπόκριση του κόσμου. Με πολύ ενθουσιασμό και αγάπη, να μας δώσει τα συγχαρητήριά του και αυτό είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή για εμάς».
 
-Η επιλογή να παίζεται η παράσταση σε κάστρα και ανάλογους χώρους γιατί έγινε;
«Θέλαμε να αναδείξουμε τις ομορφιές του τόπου μας και να ταιριάζει ο χώρος με την ιστορία και τον τόπο που εκτυλίσσεται το έργο».
 
-Η παράδοση ενδιαφέρει τον κόσμο σήμερα και ιδιαίτερα τους νέους;
«Χαθήκαμε αν εγκαταλείψουμε την παράδοση. Είναι η ιστορία μας, οι ρίζες μας που πρέπει να τα τιμάμε, και να τα φέρνουμε στην επιφάνεια. Έτσι, θυμόμαστε ποιοι είμαστε και αυτό μας κάνει καλύτερους ανθρώπους.
Η παράδοση μας δίνει δύναμη και ελπίδα να συνεχίζουμε και να κοιτάζουμε στο μέλλον, δεν είναι κάτι απαρχαιωμένο. Η γενιά μου τουλάχιστον το ξέρει. Ίσως ήταν η γενιά πριν από εμάς που έβλεπε την παράδοση με κάποιο σνομπισμό. Θεωρώ ότι η πλειοψηφία τιμάει την παράδοση».
 
-Εσύ νοιώθεις το βάρος της οικογενειακής παράδοσης;
«Ζώντας σε αυτή την οικογένεια πήρα βέβαια ανεκτίμητα μαθήματα και εμπειρίες, έζησα ευκολίες, αλλά και δυσκολίες. Είναι όμως ένα χαρακτηριστικό που τελικά δεν κάνει καμία διαφορά στη ζωή μου.
Με έχουν σημαδέψει και οι δύο γονείς μου με τον τρόπο τους, όπως βέβαια και οι παππούδες και οι θείες μου. Απλώς επειδή είχα μεγαλύτερη αδυναμία στον πατέρα μου, νοιώθω ότι τον ξεχώριζα».
 
-Το θέατρο πώς το επέλεξες;
«Από πολύ μικρή ηλικία το ήθελα. Ήταν κάτι που το κυνήγησα πιστά, με έθελξε η ομορφιά του λόγου και των ιστοριών του καθημερινού ανθρώπου. Αυτές ήταν οι μεγάλες μου αγάπες και όλες μαζί τις βρήκα στο θέατρο».
 
-Εκπληρώθηκαν τελικά αυτά που ζητούσες;
Πιστεύω ότι είμαι στο σωστό δρόμο. Με ενδιαφέρει αποκλειστικά το θέατρο σε αυτή τη φάση. Το όνειρο μου ήταν από πολλά χρόνια να παίξω την Ερωφίλη. Είναι μια καλή συγκυρία, αλλά και ευθύνη που καταφέρνω να το εκπληρώσω. Πιστεύω ότι όταν θέλεις κάτι πολύ σου έρχεται. Απλά πρέπει πραγματικά να το θέλεις, να δουλέψεις πολύ και να το κυνηγήσεις».
 
-Με τι άλλα ασχολείσαι εκτός από το θέατρο;
«Παίζω και κανονάκι, που είναι και το όργανο που ακούγεται στην παράσταση, χορό, τραγούδι, όλα σε παραδοσιακούς ήχους».
 
-Η συνέχεια τι περιλαμβάνει;
«Η Ερωφίλη θα συνεχίσει το ταξίδι της και το χειμώνα και μετέπειτα έχω μια συνεργασία σε ένα άλλο ύφος, σε θέατρο στην Αθήνα το χειμώνα. Θα συνεχίσω να καταπιάνομαι με αυτή την ομάδα με έργα σε αυττο το ύφος το πιο παραδοσιακό από του χρόνου το καλοκαίρι πάλι».
*Ευχηθήκαμε καλή επιτυχία στην Αμαλία-Ερωφίλη, ανυπομονώντας για την αποψινή παράσταση…
 
 Της Χριστίνας Ελευθεράκη
 
 
 
Λίγα λόγια για το έργο
Φέτος το καλοκαίρι το κοινό θα μπορέσει να απολαύσει το πεντάπρακτο αριστούργημα του ρεθυμνιώτη ποιητή,
τη διασημότερη τραγωδία της κρητικής αναγέννησης, το χρονικό ενός αιματοβαμμένου έρωτα, σε μια σύγχρονη παράσταση που αναδεικνύει την ομορφιά του ποιητικού λόγου, συνοδευόμενο από ζωντανή μουσική πανδουρίδας, κανονακίου, ηλεκτρικής και κλασσικής κιθάρας, μαντολίνου, κλαρίνου, κρουστών και υψηλού επιπέδου υποκριτικών ερμηνειών.
Μια από τις ιδιαιτερότητες της παράστασης «Ερωφίλη project»  είναι το ότι αναπαριστούμε την ιστορία στο φυσικό της περιβάλλον. Διαλέγουμε σαν παραστατικούς χώρους, μεσαιωνικά κάστρα σε όλη την Μεσογειακή λεκάνη, τα οποία θα αποτελέσουν το φυσικό σκηνικό μας.
Μια μοναδική εμπειρία που μεταφέρει τον θεατή σε έναν άλλο χωροχρόνο και τον κάνει επισκέπτη στο παλάτι του βασιλιά Φιλόγονου, όπου  εξελίσσετε μια ερωτική τραγωδία… αυτή της Ερωφίλης και του Πανάρετου.
Μ’ αυτόν τον τρόπο καταφέρνουμε να φέρουμε το κοινό στους επιβλητικούς χώρους των κάστρων και των φρουρίων που είναι διάσπαρτα σε όλη τη χώρα, όχι σαν απλούς επισκέπτες αλλά σαν μύστες σε μια θεατρική τελετουργία και μάρτυρες ενός τραγικού περιστατικού.
Επίσης αξίζει να αναφερθεί  η ιδιαίτερη αισθητική του έργου: ζωντανή μουσική από έγχορδα και κρουστά γεμίζει με μελωδίες την αίθουσα του θρόνου, σε έναν ατμοσφαιρικό φωτισμό από κεριά και πυρσούς. Τα πρωτότυπα κοστούμια και η φρέσκια ερμηνευτική πρόταση ολοκληρώνουν την εικόνα της σύγχρονης τραγωδίας.
Η  «Ερωφίλη project» θα περιοδεύσει το καλοκαίρι του 2018 σε μεσαιωνικά κάστρα και φρούρια, σε Κρήτη, Κεφαλονιά, Κέρκυρα, Ιωάννινα, Θεσσαλονίκη, Μάνη, Πάτρα και αλλού.
 

 
Η ταυτότητα της παράστασης
Συντελεστές – Ερωφίλη project
Διδασκαλία-σκηνοθεσία, μουσική, σκηνικό :
Θεόδωρος Οικονομίδης
Βοηθός σκηνοθέτη: Μάρα Μοτάκη.
Θίασος:
Ερωφίλη: Αμαλία Αρσένη 
Φιλόγονος:  Κωνσταντίνος Τσιομίδης
Νένα / Ασκιά:  Δανάη Λουκάκη
Πανάρετος/ Χάρος / Μαντατοφόρος: Θ. Οικονομίδης
Μουσικοί:
ηλεκτρική κιθάρα- μαντολίνο : Αρετή Κοκκίνου
πνευστά : Δημήτρης Πρόκος
κανονάκι: Αμαλία Αρσένη
κλασσική κιθάρα, πανδουρίδα: Θ. Οικονομίδης
Συνεργάτες:
Φωτισμοί: Σεμίνα Παπαλεξαντροπούλου
Ηχοληψία: Παναγιώτης Κυριακού
Φωτογραφίες: Κική Παπαδοπούλου
Κατασκευές: Δήμητρα Παπαδημητροπούλου
Κοστούμια : Βασιλική Σύρμα
Δημιουργικό- γραφιστικά: Μαίρη Πανδή
Επεξεργασία κειμένου: Θ. Οικονομίδης
Προβολή-Επικοινωνία: Brainco S.A
Υπεύθυνη project Σταυρούλα Κεντιέ
Παραγωγή : Roots – arts org.