Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων: Κάτι φαίνεται να αλλάζει, αλλά…

Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων: Κάτι φαίνεται να αλλάζει, αλλά…

Χρειάζεται σαρωτική παρέμβαση για να φτάσει στο επίπεδο που του αξίζει 
Το μεγαλύτερο χώρο πρασίνου στο κέντρο της Καλαμάτας αποτελεί το Πάρκο του ΟΣΕ, το οποίο θα ζήλευε κάθε πρωτεύουσα της Ευρώπης, αφού πρόκειται για το μοναδικό στο είδος του υπαίθριο μουσείο στην Ελλάδα και είναι γνωστό σε όλους τους φίλους των σιδηροδρόμων ανά τον κόσμο.
Όμως, η κατάσταση που συναντά ένας επισκέπτης σε αυτό μόνο τη μοναδικότητά του δεν αναδεικνύει, διότι τα σημάδια εγκατάλειψης το «έχουν στοιχειώσει» εδώ και χρόνια.
Το αισιόδοξο είναι ότι τελευταίες μέρες είδαμε να γίνονται σημαντικές εργασίες βελτίωσης και ειδικότερα στο ζήτημα του φωτισμού, καθώς μέχρι σήμερα το σκοτάδι κυριαρχούσε και έτσι ελάχιστοι το διέσχιζαν όταν έπεφτε το φως του ήλιου.
Πέραν του φωτισμού, όμως, πρέπει να γίνουν κι άλλες παρεμβάσεις, αν θέλουμε το Πάρκο να αποκτήσει τη θέση που του αρμόζει. Ειδικότερα, πρέπει να εκπονηθεί μια πλήρης και από το μηδέν μελέτη για το πράσινο. Το να φυτεύονται αποσπασματικά δέντρα σε διάφορα σημεία μόνο λύση δεν είναι, ενώ πολλά από τα υπάρχοντα δέντρα είναι γερασμένα και συχνά έχουμε πτώσεις.
Επίσης, πρέπει να γίνει μια «γενναία» συντήρηση στα τρένα, που άλλωστε είναι το βασικό στοιχείο του πάρκου. Τέλος, βάρος πρέπει να δοθεί και στις αθλητικές εγκαταστάσεις και τις παιδικές χαρές.
Για να πραγματοποιηθούν όλα αυτά, βέβαια, χρειάζονται χρόνος και κυρίως χρήματα, αλλά θα πρέπει η νέα Δημοτική Αρχή να φροντίσει για την αναδιαμόρφωσή του.
Ας ελπίσουμε, λοιπόν, οι εργασίες φωτισμού να σημαίνουν απλά την έναρξη εργασιών για να γυρίσει το πάρκο σελίδα και να αποκτήσει την αίγλη που είχε στις αρχές της δεκαετίας του ’90, οπότε παραδόθηκε στο κοινό.
 

Οι παρεμβάσεις που γίνονται αυτή τη στιγμή στο Πάρκο
Στο Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, οι εξής παρεμβάσεις:
-προμήθεια νέων φωτιστικών σωμάτων LED κορυφής, κατάλληλων για την τοποθέτηση στους υπάρχοντες 5μετρους ιστούς
-προμήθεια νέων φωτιστικών σωμάτων LED αναρτώμενων – κατάλληλων για την τοποθέτηση στους υπάρχοντες ασημί 3μετρους ιστούς που βρίσκονται περιμετρικά της περιοχής του κτηρίου του σταθμού
-προμήθεια νέων φωτιστικών σωμάτων LED αναρτώμενων – κατάλληλων για την ανάρτηση από βραχίονα στους υπάρχοντες 5μετρους ιστούς παραπλεύρως του ποδηλατόδρομου
-αντικατάσταση υπόγειου δικτύου σε μικρά τμήματα του δικτύου φωτισμού που έχουν καταστραφεί
-θα τοποθετηθούν νέοι γενικοί ηλεκτρολογικοί πίνακες και υποπίνακες διανομής, όπως και υποπίνακες πριζών – λήψεων για την εξασφάλιση της ηλεκτροδότησης των εκδηλώσεων
-θα τοποθετηθούν ιστοί φωτισμού στην ανατολική πλευρά του Πάρκου.
 

Το Πάρκο του ΟΣΕ και η ιστορία του
Το Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων Καλαμάτας είναι το μοναδικό στο είδος του υπαίθριο μουσείο στην Ελλάδα και είναι γνωστό σε όλους τους φίλους των σιδηροδρόμων ανά τον κόσμο. «Ιδρύθηκε» το Σεπτέμβριο του 1986, αλλά λόγω του καταστρεπτικού σεισμού που έπληξε την πόλη το ίδιο διάστημα η ολοκλήρωσή του έγινε το 1990.
Ο χώρος που επιλέχθηκε για να δημιουργηθεί το ανοιχτό αυτό μουσείο – εκθετήριο ήταν ο παλαιός σταθμός «Καλαμάτα – Λιμήν», καθώς και η γειτονική έκταση του ΟΣΕ Α.Ε., που την εποχή του ατμού ήταν χώρος με καρβουναποθήκες.
Το Δημοτικό Πάρκο Σιδηροδρόμων Καλαμάτας καταλαμβάνει συνολική έκταση 54 στρεμμάτων σε ένα από τα πιο κεντρικά σημεία της πόλης. Τα 24,6 στρέμματα παραχωρήθηκαν από τον ΟΣΕ Α.Ε., τα οποία περιελάμβαναν το διώροφο κτήριο του παλιού σταθμού «Καλαμάτα – Λιμήν», καθώς και έναν υδατόπυργο. Επίσης, 28 στρέμματα παραχωρήθηκαν από το Δήμο Καλαμάτας και 1,4 στρέμματα από την Αγροτική Τράπεζα της Ελλάδος.
Στα εκθέματα του Μουσείου περιλαμβάνονται ο σταθμός και η περιοχή του, με διώροφο οικίσκο σταθμαρχείου, τέσσερις πλατφόρμες επιβίβασης με περίπτερο εισόδου, o υδατόπυργος, τρεις κρουνοί ατμαμαξών και τιμονιέρες, μεταλλική πεζογέφυρα μήκους 28 μ., κατά τον άξονα του σταθμαρχείου, καθώς και μικροστοιχεία οργάνωσης του σιδηροδρομικού τοπίου (κλειδιά αλλαγής, φανοί, στάνζες).
Εκτίθενται επτά ατμάμαξες και μια ντηζελάμαξα, ένας χειροκίνητος γερανός (1890), δύο δραιζίνες (ποδήλατη και χειροκίνητη), τρία επιβατηγά οχήματα Α’ θέσης, πέντε Α’-Β’ θέσης (1885), οκτώ φορτηγά οχήματα διαφόρων τύπων (1885-1947).
Όλο το τροχαίο υλικό προέρχεται από τον ΟΣΕ Α.Ε. (από το δίκτυο της Πελοποννήσου και της Θεσσαλίας), εκτός από το συρμό του ΗΣΑΠ, και έχει παραχωρηθεί στο Δήμο Καλαμάτας με καθεστώς χρησιδανείου. Βρίσκεται σε μια απόσταση μόλις 5 λεπτών από την κεντρική πλατεία της Καλαμάτας, ακολουθώντας την οδό Αριστομένους με κατεύθυνση προς λιμάνι.
Η έκταση του πάρκου οριοθετείται από την οδό Μακεδονίας μέχρι την οδό Κρήτης κοντά στο λιμάνι και από τις δύο κάθετες οδούς Αριστομένους και Ψαρών. Το πάρκο, πέραν των σιδηροδρομικών εκθεμάτων που περιλαμβάνει, διαθέτει γήπεδο μπάσκετ και βόλεϊ, καθώς και άλλες εγκαταστάσεις για την ψυχαγωγία των παιδιών.
Επίσης, στο σημείο στεγάζονται και διάφοροι σύλλογοι, όπως ο Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμου Μεσσηνίας (ΣΦΣΜ), είτε στα σιδηροδρομικά οχήματα του πάρκου είτε στα κτήρια αυτού.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το βασικό κτήριο του πάρκου είναι ο ανακαινισμένος σταθμός «Καλαμάτα – Λιμήν», που σήμερα εκτελεί χρέη αναψυκτήριου στο ισόγειο.

Του Παναγιώτη Μπαμπαρούτση